"Techlife" saņēmuši neskaitāmas vēstules no cilvēkiem, kas iekrituši šajās krāpniecības lamatās. Taču, kā likums, galvenais krāpnieku mērķis ir cilvēki gados, izmantojot shēmu ar nosaukumu "Wangiri".
Ar ko konkrēti saskārušies Latvijas iedzīvotāji
Ja telefons nozvana vienu reizi, bet pēc tam klusē, turklāt zvans saņemts no nepazīstama numura - visbiežāk ārzemju -, tad esiet divtik uzmanīgi, jo, iespējams, jūsu priekšā ir krāpniecības mēģinājums "Vangiri" (no japāņu valodas - "viens zvans un klusums"). Tiek uzskatīts, ka tas ir izgudrots Japānā, turklāt ļoti sen - līdz ar interneta zvanu parādīšanos un numuru noteicēju popularitātes pieaugumu.
Tā būtība ir elementāra: ļaundari "spēlē" uz ziņkārīgiem cilvēkiem, kuri noteikti pārzvanīs uz nepazīstamo numuru, no kura saņemts neatbildētais zvans. Kā likums, vada otrā galā gaida "dārgs atbildētājs" - kuram zvans varētu maksāt vairākus desmitus dolāru vai eiro.
Neraugoties uz krāpniecības metodes vecumu, ļaundari joprojām to izmanto un dažkārt pat tik veiksmīgi, ka nokļūst mediju uzmanības lokā. Piemēram, 2014. gadā "Wangiri" epidēmija notika ASV, bet pagājušajā gadā Īrijā.
Visbiežāk krāpnieki izmanto šo valstu telefonu kodus:
- 242 — Bahamu salas
- 441 — Bermuda
- 784 — Sentvinsenta un Grenadīnas
- 246 —Barbadosa
- 473 — Grenāda
- 809, 829, 849 — Dominikānas Republika
- 264 — Anglija
- 649 — Tērksas un Kaikosas
- 868 — Trinidada un Tobago
- 268 — Antigua
- 664 — Montserrata
- 876 — Jamaika
- 284 — Virdžīnu salas
- 758 — Sentlūsija
- 869 — Sentkitsas un Nevisas Federācija
- 345 — Kaimanu salas
- 767 — Dominikas Sadraudzība
Tiesa, pēdējos gados tehnoloģijas ir pavirzījušās krietnu soli uz priekšu un šodien nav nekādu problēmu "nomaskēt" numuru ar kādas citas valsts kodu, tāpēc "Wangiri" zvans var "nākt" no jebkuras valsts.
Visus zvanus veic speciāla programma, kas tiek darīts absolūti automātiskā režīmā. Tāpēc zvani tiek veikti jebkurā laikā un jebkādā daudzumā.
Pastāv tikai daži shēmas veidi. Piemēram, zvanītājs var sagaidīt, kamēr zvana saņēmējs paceļ klausuli. Pēc tam "otrā galā" zvanītājs izdveš vaidus un noliek klausuli. Viegli iedomāties, ka, ja tāds zvans pienāk, piemēram, no Īrijas un krāpniecības upurim tur dzīvo radi, tad viņš noteikti tūlīt pat pārzvanīs uz aizdomu pamata par kaut ko nelāgu.
Lielākie mobilie operatori ar laiku parasti bloķē līdzīgus zvanus, bet tas prasa laiku, tāpēc noteikts cilvēku skaits var kļūt par krāpniecības upuriem.
Nereaģējiet uz zvaniem, kas saņemti no nezināmiem ārzemju numuriem! Ja cilvēks kļūdījies ar numuriem un nolicis klausuli tikai pēc viena signāla - piedodiet viņam un aizmirstiet!
Ja zvans pārtrūcis, tad zvanītājs noteikti pārzvanīs. Bet, ja kāds no paziņām vai radiniekiem iekūlies nepatikšanās, viņš uzrakstīs īsziņu ar lūgumu pārzvanīt.
Ja shēma ir daudz sarežģītāka un ja, paceļot klausuli, "otrā galā" kāds izdveš dīvainas skaņas, kas varētu likt domāt, ka jūsu radiniekiem ir noticis kas slikts - vienkārši pazvaniet saviem tuviniekiem. Visdrīzāk viņi pacels klausuli, un viss noskaidrosies.
Ja tomēr jūs nomāc liela ziņkārība, vienkārši uzrakstiet šim numuram īsziņu ar tekstu "Kas jūs esat?". Ja tas būs leģitīms numurs, jūs drīz vien saņemsiet atbildi.
Izmantojiet "Google" palīdzību. Iespējams, šis numurs jau būs parādījies tīklos vai kāds būs sūdzējies par krāpnieciskiem zvaniem no šī tālruņa numura.
Ja jums šķiet, ka tas vienkārši ir kāda jūsu drauga jaunais numurs, mēģiniet to pievienot telefona grāmatiņā jūsu viedtālrunī. Pēc tam atveriet "WhatsApp" vai "Telegram" - ja numurs ir īsts un šis cilvēks iepriekš jūs pievienojis kontaktiem, tad numurs parādīsies pie jaunajiem kontaktiem. Ja nē - zvanītājs ir kāds cits.
Līdzīgi zvani notiek periodiski, taču mūžīgi "bombardēt" vienu upuri nav ekonomiski izdevīgi. Tāpēc, ja jūs neuzmanības dēļ esat pacēluši klausuli un esat nokļuvuši krāpnieku uzmanības lokā - nogaidiet, pacietieties un drīz vien zvani rimsies.
Starp citu, "Bite" un "Tele 2" piedāvā iespēju atslēgt visus ienākošos zvanus, bet "LMT" ir pieejama maksas iespēja "Zvanu filtrs", kas ļauj sastādīt "melnos" un "baltos" numuru sarakstus. Šie pakalpojumi strādā neatkarīgi no tā, kādu telefonu lietojat.
Kā "Techlife" noskaidroja "Bite", funkcija "Brīdinājums par dārgu zvanu" šādā situācijā nestrādā - operatori nebrīdina par "dārgo" zvanu uz ārzemēm, jo visi zvani, kas veikti uz citām valstīm, ir maksas. Zvanot uz ārzemēm, jārēķinās, ka nāksies maksāt jebkurā gadījumā.
Ja jums ir "Apple iPhone", tad ir iespēja norādīt savu numuru izlasi, no kuriem vēlaties saņemt zvanus. Lai to izmantotu, ieslēdziet "Do Not Disturb" režīmu galvenajā izvēlnē un norādiet "Allow Calls From", bet pēc tam izvēlieties tos kontaktus, no kuriem nevēlaties saņemt zvanus.
Savukārt "Android" lietotāji var ieslēgt režīmu "Blocking Mode" un līdzīgi kā "iOS" viedtālruņu īpašnieki - norādīt vēlamos un nevēlamos numurus.
"Windows Phone", sākot ar 8.1 versiju, pieejama funkcija "Quiet hours", kas piedāvā bloķēt visus ienākošos zvanus, izņemot atsevišķos numurus.
"Bite Latvija" sabiedrisko attiecību projektu vadītāja stāsta: "Runājot par šādiem zvaniem, tādi arī mums nav nekāds jaunums.
Ir krāpnieki, kuri šādā veidā cenšas iegūt naudas līdzekļus. Viņu zvani Latvijas operatoru klientiem parasti ir viļņveidīgi, jo mūsu drošības eksperti, tādus konstatējot, bloķē pieeju mūsu tīklam. Tad uz kādu laiku ir miers, taču krāpnieki arī nestāv uz vietas, atrodot arvien jaunus veidus, kā veikt šādus zvanus.
Tas, ko mēs iesakām darīt klientiem šādās situācijās: pirmkārt, sazināties ar savu operatoru, informējot, no kāda numura un cikos zvans saņemts. Jo vairāk informācijas mēs iegūstam, jo ātrāk un efektīvāk varam bloķēt šos zvanus.
Tāpat noteikti neiesakām uz šiem numuriem atzvanīt. Ja zināms, ka nav neviena drauga vai biznesa partnera Krievijā, Butānā vai Laosā, labāk šos zvanus ignorēt. Ja tie ir traucējoši, var pievienot numurus telefona "melnajā sarakstā", kas neļaus šim numuram vairs lieki traucēt. Šādu "melnā saraksta" opciju piedāvā lielākā daļa mūsdienu telefonu.
Katrā ziņā, pēc mūsu novērojumiem, tieši šobrīd šo zvanu vilnis ir apturēts un mēs vairs nesaņemam sūdzības no klientiem.
Taču, kā jau teicu, tas, visticamāk, ir uz laiku, tādēļ der paturēt prātā, kā rīkoties šādās situācijās."
"LMT" sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Valdis Jalinskis: "Mēģinājumi klientiem izkrāpt naudu ar viltus telefona zvaniem visu operatoru klientiem nav nekas jauns, metodes arī īpaši nemainās, medijus un klientus esam jau daudzus gadus informējuši par šādas krāpšanas iespējamību.
Tāpat kā visi operatori aicina nevērt e-pastus no nezināmiem adresātiem, aicinām ignorēt zvanus no ārzemēm no nepazīstamiem numuriem. It sevišķi, ja jums vispār nav kontaktu ar darījumu partneriem vai radiem ārzemēs.
Uz šādiem numuriem nevajadzētu atzvanīt pat tad, ja zvana signāls ir bijis īslaicīgs. Krāpnieki šādos gadījumos iezvanās ar ārvalstu paaugstinātas maksas numuriem un gaida atzvanu, savukārt Latvijas klientiem šāds zvans var izmaksāt 5 un vairāk eiro.
LMT operatīvi reaģē uz klientu sniegto informāciju un seko līdzi arī citu valstu operatoru un viņu klientu piefiksētajiem numuriem, tos iespējami operatīvi slēdzot, taču krāpnieki iezvanīšanos veic no arvien jauniem numuriem. Iedzīvotāji tiek īpaši aicināti būt uzmanīgi, atzvanot neatpazīstamiem zvanītājiem.
Par šādiem gadījumiem aicinām informēt, piezvanot uz LMT bezmaksas informatīvo tālruni vai atsūtot e-pastu.
Iespējams izmantot arī LMT pakalpojumu "Zvanu filtrs", bet tomēr labāk ievērot iepriekš minēto un nepazīstamiem numuriem ar ārvalstu kodu neatzvanīt."