"Nokia" pārdošanas darījums ar "Microsoft" daudzus ir iedzinis strupceļā. Tajā iesaistīts slavenais ražotājs no Taivānas "Foxconn", pirms 18 mēnešiem teju nogalinātā zīmola "atdzīvināšana", bijušie somu un amerikāņu kompānijas darbinieki, "Android", septiņi miljardi ASV dolāru un vēl daudzas krāsainas pārmaiņas. Bet kurš kuru? To "Techlife" noskaidroja un visu salika pa plauktiņiem.
Kā "Microsoft" ieguvuši "Nokia"?
"Microsoft" nepieder "Nokia" kā kompānija - somu ražotājs "Nokia Corporation" ir pilnīgi neatkarīgs, tam ir daži meitasuzņēmumi un viens no tiem, piemēram, ir līderis industriālās telekomunikācijas aprīkojuma ražošanā. "Microsoft" ieguvuši vien zīmolu un "Nokia" ražošanas struktūru, kuras uzdevums bija nodrošināt pašu telefonu parādīšanos pasaulē. To arī "Microsoft" 2013. gadā iegādājās no "Nokia" par 5,4 miljoniem eiro.
Kam, ko un par cik “Microsoft” pārdeva?
"Microsoft" pārdeva visu, ko iegādājās no "Nokia", Ķīnas ražotājam "FIH Mobile", kas ir "Foxconn" meitasuzņēmums. Šī ir tā kompānija, kura pati par sevi gandrīz neko jaunu neizgudro, bet gan aktīvi darina elektroniku veselam lērumam partneru, to skaitā arī "Apple". Kopā ar ražotnēm "FIH Mobile/Foxconn" iegūs arī 4500 "Microsoft" darbinieku.
Tad sanāk, ka “Nokia” tagad izgatavos ķīniešu “FIH Mobile”?
Viss atkarīgs no tā, kas tiek domāts ar vārdu "izgatavos". Ja fizisku ražošanu, tad jā. Un, starp citu, ne pavisam "ķīniešu" - viena no "Microsoft" ražotnēm atrodas Vjetnamā, bet pats "Foxconn" tiek uzskatīts par Taivānas uzņēmumu.
Bet, ja mēs runājam par pašu idejas radīšanas procesu un ierīces mārketingu, tad nē, ar to nodarbosies cita kompānija - svaigi izveidotais "HDM Global", kuru radījuši aizgājēji no "Microsoft" un "Nokia". Tieši šī jaunā kompānija ieguvusi tiesības uz "Nokia" zīmolu uz 10 gadiem. Šīs tiesības licencē "Nokia Technologies" - "Nokia Corporation" meitasuzņēmums, kas nodarbojas ar visu, kas saistīts ar "patērētājzīmolu" "Nokia".
Tas nozīmē, ka HDM atbildēs par "Nokia" izstrādi, kas pēcāk fiziski tiks salikti "Foxconn" fabrikās. Tāpat tā nodarbosies ar "Nokia" mārketingu un plāno tuvākajos trijos gados ieguldīt 500 miljonus ASV dolāru "Nokia" zīmola atdzīvināšanā. Savukārt pats "Nokia Technologies" neieguldīs neko.
Izskatās, ka visu lielāko risku uzņemas HDM? Kas viņus tam ir pamudinājis?
HDM tik tiešām ir galvenais šīs shēmas spēlētājs. Kompānija ir pārliecināta, ka mūsdienu pasaulē galvenā vērtība ir zīmols. Viņi ir pārliecināti, ka "Nokia" zīmols joprojām ir spēcīgs un ar to var pārdot visdažādākos produktus - sākot no parastajiem telefoniem līdz pat planšetdatoriem. Bet to, kas tos fiziski ražos, viņuprāt, jau vairs nav tik svarīgi. Galu galā arī "Apple" ierīces neražo pats "Apple".
Starp citu, HDM cilvēki jau paspējuši nodibināt kontaktu ar "Foxconn" - ķīniešu kompānija pagājušajā gadā sāka planšetdatora "Nokia N1" ražošanu, kas paredzēta tikai Āzijas tirgum. Tāpēc var teikt, ka shēma ir pārbaudīta arī praksē.
Kam tas vispār ir izdevīgi?
"Nokia Corporation" saņems procentus par licenci un "atdzīvinās" visā pasaulē tik populāro "Nokia" zīmolu. Kompānija arī piedalīsies HDM direktoru padomes sanāksmēs un izstrādās kvalitātes standartus produktiem, kas ražoti ar "Nokia" zīmolu. HDM entuziasti izmēģinās roku konkurētspējīgu planšetdatoru un viedtālruņu ražošanā ar "Nokia" zīmolu, bet nu jau ar "Android" operētājsistēmu (visdrīzāk). "Foxconn" ieguva jaunas ražošanas jaudas, tādējādi stiprinot arī savu biznesu. "Microsoft" atbrīvojās no neprofilēta aktīva un beidzot aizmirsīs par to, kā par sliktu sapni.
Bet kas notiks ar “Microsoft”? Viņi atteiksies no saviem viedtālruņiem?
Vai es varēšu vēl iegādāties “Nokia 3310”?
Ja vien tikai "eBay" :) Bet, ja nopietni, - parastie "Nokia" telefoni nekur nepazudīs, jo tie ir zināmi un joprojām populāri tajās pasaules vietās, kur viedtālruņi tiek uzskatīti par dārgu prieku. HDM plāno tos turpināt ražot un pārdot. Tāpat arī parādīsies jaunie viedtālruņi un planšetdatori, bet to, cik kvalitatīvi tie būs - rādīs laiks.
Vai varētu teikt, ka “Nokia” zīmols ir atgriezies mājās?
Kaut kādā ziņā - jā. Izskatās, ka HDM apvienojušies tie cilvēki, kuriem nav vienalga, kas notiks ar "Nokia", un kuri tic, ka "Nokia" joprojām asociējas ar stipru, kvalitatīvu produktu. Diemžēl amerikāņu "Microsoft" šī ticība drīz vien pēc "Nokia" zīmola iegādes pazuda un "Nokia" kā zīmolu gandrīz iznīcināja. Nezinām, kā veiksies jaunajiem partneriem, bet tas, ko viņi darīs, noteikti būs labāk par "Nokia" "apglabāšanu".