Foto: Vida Press
Tā bija skumja diena. Baumas par Džobsa veselības stāvokli klīda jau sen, taču neviens negribēja tām ticēt. Un tomēr 2011. gada 5. oktobra rīts mūs sagaidīja ar nepatīkamām ziņām – "Apple" radītājs, "Pixar" attīstītājs, pārdošanas ģēnijs un sapņotājs Stīvs Džobss bija zaudējis cīņu ar vēzi un aizgājis mūžībā.

Īsi pirms nāves, runājot par "Apple" nākotni ar savu aizvietotāju Timu Kuku, Džobss teicis, lai viņš nedomā par to, kā uzņēmumu vadītu un attīstītu Džobss. Lai Kuks un viņa komanda sentimentāli nepieķeras bijušajam vadītājam un pierāda sev un pasaulei, ka "Apple" nav viena cilvēka uzņēmums.

Ir pagājuši pieci gadi, un pašlaik diezgan nepārprotami redzam, ka "Apple" ir mainījies. Šodien tas jau ir Kuka, nevis vairs Džobsa "Apple". Ir radīti pilnīgi jauni produkti, bet citi kardināli mainīti, attīstītas jaunas sfēras un, protams, apbrīnojami audzēta peļņa. Tomēr ne viss ir tik labi, kā gribētos. Vismaz tie, kas vēl labi atceras Džobsa "Apple", ne vienmēr ir sajūsmā par uzņēmumu šodien.

Viss ir slikti

"It just works" (tulk. - tas vienkārši darbojas) gadiem bija "Apple" sauklis, kas ļāva noticēt, ka "Apple" ierīces patiešām vienkārši strādā bez problēmām. Protams, tas ir pārāk optimistisks sauklis, jo dažādas ķibeles piemeklē katru ierīci, tomēr bija tādi laiki, kad, nopērkot "Apple" datoru, tu zināji – tas darbosies tā kā paredzēts. Tas, iespējams, nespēs paveikt kādas konkrētas lietas, tas, iespējams, nespēs sadarboties ar citām ierīcēm, taču to, ko tas spēj, dators paveiks precīzi un uzticami.

Pēc šā paša principa darbojās arī "Apple" jaunie produkti – mūzikas atskaņotājs "iPod", viedtālrunis "iPhone" un planšetdators "iPad". To funkcionalitāte bija būtiski ierobežota – "iPhone" nespēja kopēt tekstu kļuva pat par ziņu pasaules medijos, taču to, ko ierīces darīja, tās paveica uzticami.

Piecus gadus vēlāk, meklējot internetā frāzi "It just works", galvenokārt atrodam ziņas, kur tā lietota ironiski. Tās vietā arvien biežāk parādās frāze "Sometimes it works" (tulk.- tas darbojas dažreiz) un "Sometimes it just doesn't work" (tulk. - dažkārt tas vienkārši nestrādā).

Šķiet, katrs "Apple jaunums" – vai tā būtu jauna ierīce, programmatūra vai pakalpojums – ir dažādu likstu apsēsts. Jauni telefoni lokās, ja tos ieliek bikšu kabatā, jaunās operētājsistēmas paralizē ierīces līdz tās ir jāiestata no jauna, jauni datori… vienkārši netiek ražoti.

Pirms trim gadiem ar lielu asprātību, izsmejot tos, kas apgalvo, ka "Apple" vairs nespēj izgudrot neko jaunu, "Apple" mārketinga viceprezidents Fils Šillers pieteica jaunu "Mac Pro", kas ir radikāli atšķirīgs un pielāgots profesionāļiem, kam nepieciešama jaudīgi datori foto, video un audio apstrādei.

Jaunais dators tika sagaidīts ar lielu sajūsmu, taču tas joprojām tiek pārdots tieši tāds pats, kāds tas tika izlaists pirms trim gadiem. Jaunais, inovatīvais superdators vispār netiek attīstīts.
Līdzīgs liktenis ir klēpjdatoriem, kuros "Apple" joprojām izmanto iepriekšējās paaudzes procesorus, kamēr pārējie datoru ražotāji jau sen piedāvā jaunākas komponentes.

Situācija ir izveidojusies tik absurda, ka MacRumors.com izveidotajā "Apple" ierīču pirkšanas ceļvedī sešiem no septiņiem produktiem ir piezīme "Don't Buy" (tulk. - nepērc).

Visgrūtāk "Apple" pēdējos gados iet ar tiešsaistes pakalpojumiem. Mākoņserviss "iCloud" regulāri pieviļ lietotājus, nespējot sinhronizēt datus, sajaucot īsziņu secību un vienkārši padodoties, ja tajā mēģina ielādēt lielu fotogrāfiju bibliotēku, kā "Apple" to rekomendē. Arī lokāli pieejamās ierīču papildiespējas, kas izmanto bezvadu savienojumus, lielākoties sagādā lietotājiem pārsteigumus. Piemēram, tādas starpierīču funkcijas kā "AirDrop", "Handoff", "Continuity" reizēm vienkārši nedarbojas un lietotājam nav nekādu iespēju noteikt, kāpēc tā.

Tautas folklorā jau ir iegājusi piesardzība pret operētājsistēmu jauninājumiem. Vecāku ierīču lietotāji jau sāk vairīties no atjauninājumiem, jo zina, ka tie padarīs viņu ierīces lēnākas.

Bija laiks, kad katra jaunā operētājsistēma datoru padarīja ātrāku un aizņēma mazāk vietas. Taču tagad pat rūdīti "Apple" fani labāk nogaida, līdz citi izmēģina jauno programmatūru un tikai tad, ja viss lielākoties darbojas, paši izvēlas uzstādīt jauninājumus.

"Apple" tik bieži izlaiž būtiskus jauninājumus, ka vairs nepietiek laika programmatūru optimizēt darbam uz vecākām ierīcēm. Rezultātā daudzi lietotāji jau uzskata, ka "Apple" apzināti padara viņu ierīces lēnākas, tā spiežot pirkt jaunas. Diez vai "Apple" to dara apzināti, bet rezultāts diemžēl ir tāds pats.

Viens no Stīva Džobsa sasniegumiem bija revolūcija mūzikas ierakstu pārdošanas tirgū. Džobsa vadībā "Apple" zibenīgi kļuva par mūzikas tirgošanas līderi un vārds "iTunes" kļuva par sinonīmu mūzikas veikalam. Taču, kamēr "Apple" plūca "iTunes" veikala laurus, parādījās pavisam jauns mūzikas tirgus – tiešsaistes straumēšana. Neviens neticēja, ka mazs zviedru uzņēmums varētu apdraudēt lielo, vareno "iTunes" veikalu, tomēr pāris gadus vēlāk "Spotify" ir mūzikas straumēšanas līderis, savukārt "Apple" ir palicis iedzinēja lomā. Un tas viss notika vien pāris gadus pēc Džobsa nāves.

Viss ir labāk nekā jebkad

Tomēr ne viss ar "Apple" ir tik drūmi. Pareizāk sakot – skatoties no malas, ar "Apple" viss ir vislabākajā kārtībā. Tas ir kļuvis par lielāko uzņēmumu ar vislielāko peļņu pasaules vēsturē. Teju katrs ceturksnis tiek sagaidīts ar arvien lielākiem ieņēmumu un peļņas rekordiem. Miljards, desmit miljardi, simts miljardi… Pašlaik "Apple" krājkasītē ir vairāk nekā 200 miljardi dolāru. Grūti sūdzēties par uzņēmumu, kura katru trīs mēnešu peļņa pārsniedz Latvijas iekšzemes kopproduktu.

Kuka vadībā "Apple" ir kļuvis ne vien par pelnošāko uzņēmumu, bet būtiski mainījusies arī tā komunikācija un atvērtība. Ja Džobsa laikos praktiski viss tika turēts pilnīgā slepenībā, tad pašlaik "Apple" regulāri izplata informāciju par uzņēmumu un produktiem.

Tāpat uzņēmumus kļuvis atklātāks sadarbībā ar partneriem, iesaistās labdarības akcijās, sadarbojas ar skolām, medicīnas iestādēm. Pats Kuks arī aktīvi iesaistās cilvēktiesību aizsardzības kampaņās. Tas viss Džobsa laikā bija neiedomājami. "Apple" bija noslēgta kompānija, kas strikta līdera vadībā strādāja slepenās laboratorijās un tā vienīgā funkcija bija izstrādāt jaunus, revolucionārus produktus. Protams, arī Kuka "Apple" turpina šīs tradīcijas, taču tās papildina jaunas, citādas vērtības.

Nav šaubu, ka "Apple" tuvākā nākotne ir tikpat spoža kā iepriekšējos gados. Tomēr arvien vairāk lietotājos manāma neapmierinātība ar uzņēmuma prioritātēm un nespēju nodrošināt iepriekšējo uzticamību. Vai tiešām "Apple" bija tikai viena cilvēka uzņēmums?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!