Igaunijas uzņēmuma "Taxify" brīdinājums par aiziešanu no Latvijas nav tikai marketinga triks, bet gan reāls risks, kas var piepildīties, ja tiks apstiprināti Satiksmes ministrijas (SM) piedāvātie noteikumi kopbraukšanas regulējumā, sarunā ar portālu "Delfi" sacīja kompānijas vadītājs Martins Villigs.
Jau ziņots, ka pretēji sākotnējai iecerei nodrošināt iespēju pasažieru pārvadājumu pakalpojumus veikt arī privātpersonām, jaunie Satiksmes ministrijas piedāvātie noteikumi to neparedz. Tāpēc kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējs "Taxify" paredz iespēju pamest Latvijas tirgu, ja plānotais regulējums stāsies spēkā bez izmaiņām.
Sarunā ar "Delfi" Villigs arī skaidro, ka jaunie noteikumi par privātpersonām kā šoferiem nav vienīgais iemesls "Taxify" bažām par turpmāko darbu Latvijā. Gandrīz neiespējami esot izpildīt prasību uzņēmumam nodrošināt serverus datu glabāšanai Latvijā. Viņš uzsver, ka globālās kompānijas datus glabā vienuviet, piemēram, "Taxify" – Vācijā. Lai to mainītu, nāktos veikt ievērojamas investīcijas tikai "šādas birokrātiskas prasības dēļ".
"Mēs nezinām, kāds ir šī regulējuma mērķis un kas aiz tā stāv. Ja mēs izmantojam veselo saprātu, tad redzams, ka kāds aktīvi jaunos noteikumus aizstāv. Parasti, kad pieņem kādu likumu, tad skatās, kam tas dos kādu labumu. Šajā gadījumā primāri skatās uz uzņēmumiem, tradicionālajām taksometru kompānijām, bet uz klientiem nē. Klienti šādu noteikumu gadījumā noteikti zaudēs," sacīja Villigs.
"Šobrīd cenšamies aktīvi runāt ar ministrijām, varas iestādēm un dalīties ar pieredzi, kā kopbraukšana tiek regulēta citās valstīs. Mēs stāstām, ka arī Lietuvā un Igaunijā šie likumi jau ir pieņemti un kā tie attīstās. Tur nozare attīstās, un pastāv dabiska tirgus konkurence," sacīja Villigs.
"Ja šis jaunais regulējums tradicionālajām kompānijām izskatās pieņemams, tad kopbraukšanai - nāvējošs," sacīja Villigs, piebilstot, ka jaunie noteikumi privātos šoferus noslogotu ar milzīgu birokrātiju, tādējādi šie autovadītāji varētu arī atteikties no šāda darba. Viņš skaidro, ka lielākajai daļai privāto šoferu "Taxify" nav pamatdarbs, bet gan piepelnīšanās iespēja, tāpēc grūti izprotams, kāpēc valsts tos grib vērtēt kā vienlīdzīgus ar taksometru kompāniju darbiniekiem, kuriem lielākoties, tas ir pamatdarbs.
Bažas par nodokļu nemaksāšanu – nesaprotamas
Iepriekš "Baltic Taxi" pārstāvis Jānis Naglis portālam "Delfi" sacīja, ka, pēc kompānijas domām, pasažieru pārvadājums ir komercpakalpojumus, par kuru tiek prasīta atlīdzība, tātad – jāmaksā nodokļi – neatkarīgi no automašīnas numurzīmes krāsas.
"Lielākajai daļai sabiedrības ir skaidrs, ka uzņēmējdarbības veikšana ir tiešā veidā saistīta ar attiecīgajā nozarē paredzēto nodokļu nomaksu. Vienlaikus ir skaidrs, ka taksometru nozarē, kurā ir kritiskas problēmas nodokļu jautājumā, ielaižot nekontrolējami lielu privāto pakalpojumu sniedzēju skaitu, kas pakļaujas saviem, nevis vienotiem noteikumiem, jau atkal tiks atvērta "Pandoras lāde"," skaidroja Naglis.
Villigs noraida apgalvojumu, ka kopbraukšanas regulējums, kuru uzņēmums vēlētos redzēt, sekmētu ēnu ekonomiku.
"Kā tas vispār ir domāts? Regulējums paredzētu, ka "Taxify" var norēķināties tikai elektroniski, tradicionālajās kompānijās aizvien var maksāt arī skaidrā naudā." Viņš piebilst, ka pie šādas sistēmas kompānijas šoferu peļņu būtu viegli izkontrolēt: "Visi maksājumi nonāk banku kontos, tos savukārt viegli var pārbaudīt nodokļu dienesti. Nodokļu inspektori var paņemt šoferu reģistru un salīdzināt viņu banku kontus, un viegli situāciju fiksēt," sacīja Villigs. Viņš vairākkārt uzsvēra, ka tradicionālajās kompānijās prakse norēķināties skaidrā naudā ir populārāka, kas rada lielāku nodokļu nemaksāšanas risku.
Nākotnē - jauni pakalpojumi
"Nākotnē "Taxify" noteikti būs iespējams sniegt jaunus pakalpojumus, piemēram, paciņu sūtījumi vai ēdiena piegādes. Esam novērojuši, ka dažās valstīs "Taxify" pat visai bieži izmanto, lai ātrāk nokļūtu slimnīcā. Proti, nesauc ātro palīdzību, bet "Taxify"," skaidro kompānijas vadītājs.
"Tuvākos divus gadus, ņemot vērā milzīgo konkurenci, gan pamatā plānojam koncentrēties uz pasažieru pārvadājumiem," piebilst Villigs.
8. februārī "TechChill" konferencē Villigs arī skaidroja, ka uzņēmuma mērķis nākotnē ir kļūt par konkurentu ne tikai taksometru kompānijām, bet arī vadošajiem Eiropas un visas pasaules informācijas tehnoloģiju uzņēmumiem.
2017. gada peļņu Latvijā uzņēmums vēl nav aplēsis.
"Taxify" ieņēmumi Igaunijā 2016. gadā veidoja 1,5 miljonus eiro, Latvijā - 510 000 eiro, Lietuvā - 152 000 eiro, bet Ungārijā - 44 000 eiro. Savukārt ārpus Eiropas 2016. gadā "Taxify" ieņēmumi būtiski bija vien Dienvidāfrikā, kur tie veidoja 557 000 eiro.