Jau vairākus gadus nozīmīga loma politiķu dienaskārtībā ir komunikācijai sociālajos tīklos. Viena no bieži izmantotām platformām vēlētāju sasniegšanai ir pasaules populārākais sociālais tīkls "Facebook", kuru Saeimas priekšvēlēšanu laikā aktīvi izmanto arī daudz Latvijas politiķu. "Facebook" reģionālie pārstāvji jau aprīlī tikās ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB), lai runātu par priekšvēlēšanu aģitācijas caurskatāmību, bet, tuvojoties vēlēšanām, sociālā tīkla pārstāvis Jakobs Turovskis sarunā ar portālu "Delfi" uzsvēra, ka sociālais tīkls situāciju rūpīgi uzrauga.
Tiesa, politiķu aktivitāte nebūt nav vienīgais, kam priekšvēlēšanu laikā jāpievērš uzmanība, svarīga ir medijpratība kopumā, skaidroja "Facebook" publiskās politikas Baltijā un Polijā vadītājs Turovskis. Tieši tādēļ valstīs, kurās tuvojas vēlēšanas, "Facebook" kopā ar vietējiem sadarbības partneriem izvērš izglītojošu medijpratības kampaņu, sniedzot padomus par to, kā kritiski izvērtēt saturu internetā un atpazīt iespējamās viltus ziņas.
"Es uzskatu, ka informācija par to, kā lasīt saturu internetā, ir globāla vajadzība, tādēļ mēs šādas kampaņas izvēršam ne tikai Baltijas valstīs, bet katrā valstī, kur tuvojas lielas vēlēšanas un ir sakaitētas politiskās debates," skaidroja Turovskis, kurš septembra beigās bija ieradies Rīgā, lai medijiem stāstītu par cīņu ar viltus ziņām.
Taujāts par to, vai šobrīd politiskās kampaņas no citiem medijiem arvien vairāk pārceļas uz sociālajiem tīkliem, viņš atbildēja noliedzoši, sakot, ka "politiskā kampaņa nav tipiska reklāmas kampaņa", bet gan sajaukums, kurā sava loma ir arī citiem medijiem.
Latvija gan nav vienīgā valsts, kur priekšvēlēšanu laikā īpaša uzmanība tiek pievērsta politiķu aktivitātei sociālajos tīklos. "Es domāju, droši var teikt, ka ikreiz, kad tas ir nepieciešams, mēs esam sasniedzami vietējām varas iestādēm un cenšamies iesaistīties konstruktīvā un auglīgā dialogā ar tām," vaicāts par to, vai arī citu valstu varas iestādes, līdzīgi kā KNAB, ir mēģinājušas sazināties ar "Facebook", atbildēja Turovskis.
Cīņa par medijpratības celšanu
Viena no lietām, par ko jācīnās ļoti intensīvi, kā norādīja Turovkis, ir sabiedrības medijpratības līmeņa celšana. Lai gan viņš uzsver, ka "Facebook" apzinās savu lomu šajā cīņā, vienlaikus viņš atgādina, ka tā nav tikai sociālā tīkla, bet arī citu mediju un sabiedrības kopēja atbildība.
"Tas ir ļoti svarīgi ikvienam – medijiem, sociālo tīklu platformām, skolām un arī sistēmai kopumā – informēt sabiedrību par to, kā lasīt ziņas kritiski un gudri. Mēs saprotam savu atbildību un vēlamies būt daļa no medijpratības un informētības cīņas, kas šobrīd noris," skaidroja Turovskis.
Ikviens lietotājs, pamanot "Facebook" saturu, kas šķiet aizdomīgs, par to var ziņot sociālā tīkla administrācijai, kas tālāk sūdzību izskatīs un pieņems lēmumu, vai saturs dzēšams. Īpaši svarīgi tas ir situācijās, kad lietotāji izvērš naida runu vai izzobo viens otru. Tiesa, kad jāizvērtē viltus ziņas, situācija kļūst mazliet sarežģītāka, jo, kā pastāstīja Turovskis: "Mēs ["Facebook" – aut.] neesam tādā pozīcijā, lai spriestu, vai kaut kas ir patiess vai nav."
Tas gan nenozīmē, ka viltus ziņu priekšā sociālais tīkls ir bezspēcīgs. Vietnes uzraugi no tās regulāri izņem saturu, ko izvietojuši viltus profili. Lai atklātu viltus profilus, "Facebook" izmanto dažādus mākslīgā intelekta risinājumos balstītus rīkus. Mākslīgā intelekta risinājumi ļāvuši šo procesu padarīt krietni ātrāku, jo iepriekš viltus profilus lielākoties atklāja pēc tam, kad par tiem bija ziņojuši citi vietnes lietotāji.
"Runājot par viltus ziņām, mēs redzam, ka daudzi viltus ziņu satura izplatītāji ir finansiāli motivēti, tās ir "klikšķu vācēju" lapas, tādēļ esam izstrādājuši dažādus mākslīgā intelekta rīkus, kas ļauj mums pamanīt tādas lapas daudz efektīvākā veidā un tad arī atbilstoši rīkoties," portālam "Delfi" stāstīja Turovskis.
"Instagram" risks krietni zemāks
"Facebook" pieder vēl kāds ļoti populārs sociālais tīkls – "Instagram". Tiesa, šī vietne krietni atšķiras no "Facebook", jo paredzēta, lai dalītos ar bildēm un īsiem video, kuriem iespējams pievienot nelielus aprakstus. Taujāts par to, vai arī šajā platformā ir novērots viltus ziņu uzplūds, Turovskis atbildēja noliedzoši, sakot, ka "Facebook" "neredz "Instagram" kā vietni viltus ziņām".
Saskaņā ar viņa pausto tam ir divi būtiski iemesli. Pirmkārt, "Instagram" vairāk paredzēts iedvesmojošu fotogrāfiju un video izvietošanai un mazāk politiskam saturam. Otrkārt, lietotājiem nav iespējams dalīties ar kāda cita radītu saturu tādā veidā, kā tas ir iespējams "Facebook", spiežot pogu "dalīties". Līdz ar to ir krietni samazināta iespēja saturam kļūt virusālam.
"Mēs "Instagram" redzam daudz mazāku iespēju šādām problēmām, taču arī to pārbaudām," norādīja Turovskis.
Kopumā vērtējot lielākos izaicinājumus, kuru priekšā nonākuši sociālie tīkli, Turovskis kā būtiskāko tomēr izcēla privātumu, sakot, ka tā ir prioritāte. "Runājot par privātumu, mēs runājam arī par mūsu lietotāju ticību mūsu platformai. No šādas perspektīvas raugoties, privātums, protams, ir galvenā prioritāte. Vēlēšanu godīgums pēdējos gados arī ir bijis un būs prioritāte. Tas ir kas tāds, uz ko mēs fokusējam savus centienus, investīcijas un darbaspēku," teica Turovskis.