telefons cimdi
Foto: Shutterstock
Īss nepazīstama numura zvans no ārzemēm, banku darbinieki, kuri pieprasa maksājumu kartes datus, pašpasludinātie "policisti", kuri pieprasa maksu par radinieka izraisītas avārijas "aizmiršanu", aizdomīgas sarakstes sociālajos tīklos – šie ir raksturīgākie gadījumi, kad mobilo sakaru lietotāji saskaras ar telefonkrāpniekiem, portālam "Delfi" skaidro "Bite" Klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Oksana Stankeviča.

Piedāvājam piecus padomus, kā mazināt vai novērst iespējamo kaitējumu šādās situācijās un neiekrist krāpnieku nagos.

Neatzvani uz nepazīstamiem ārvalstu numuriem

Tev "nopīkst" telefons. Tā ekrānā redzams neatbildēts zvans no ārvalstu numura. Iespējams, zvanītājs ir kāds radinieks, draugs vai sadarbības partneris. Tikpat iespējams, ka esi iekļuvis japāņu krāpniecības shēmas "wangiri" izmantotāju redzeslokā. Krāpnieki cer, ka atzvanīsi uz ekrānā redzamo numuru, kam parasti tiek piemērota paaugstināta maksa.

Šajos gadījumos visbiežāk tiek zvanīts no dažādu eksotisku valstu, piemēram, Samoa, Dienvidsudānas, Somālijas numuriem. Tāpēc, pirms atzvanīt, pārliecinies, vai šajā vietā tiešām atrodas kāds, ko tu pazīsti.

Stankeviča norāda, ka telefonkrāpnieku tīkli ļoti bieži ir globāli, tiem nav saistības ar Latviju. "Bite" informāciju par viņu izmantotajiem numuriem operatīvi nodod sadarbības partneriem valstīs, no kurām zvani tiek saņemti. Tiesa, lai arī šie numuri tiek bloķēti, ļaunprāši meklē aizvien jaunus kanālus uzbrukumiem, tādēļ pilnībā izskaust šādu krāpniecību ir teju neiespējami.

Neuzticies "policistiem", kuri prasa kukuļus

Izplatīti ir arī gadījumi, kad krāpnieki zvana no nepazīstamiem numuriem un iepazīstina ar sevi kā ar "policistiem", kuri var palīdzēt tavam tuviniekam vai draugam atpirkties no tikko izraisītās avārijas sekām. Jāpiebilst, ka šī "shēma" bieži tiek izmantota komunikācijā ar gados vecākiem cilvēkiem.

"Šādos gadījumos pārtrauciet sarunu, sakot, ka pārzvanīsiet, un sazinieties ar nosaukto cilvēku, viņa tuviniekiem, lai pārliecinātos, vai palīdzība tiešām ir nepieciešama. Ja tomēr gadās iekrist krāpnieku lamatās, vēlos uzsvērt, ka no tā nav jākaunas, – par šantažētājiem jebkurā gadījumā ir jāziņo policijai, jo tas ir vienīgais veids, kā viņus apturēt," uzsver Stankeviča.

Neizpaud svešiniekiem internetbankas un maksājumu kartes datus

Līdzīgi ir jārīkojas, ja zvanītājs iepazīstina ar sevi kā bankas pārstāvi vai sociālo darbinieku un prasa nosaukt tavas maksājumu kartes datus, paroles vai citu personiska rakstura informāciju. Šādos gadījumos ir svarīgi atcerēties, ka šie dati jau ir banku rīcībā. Savukārt, ja šāda informācija būs nepieciešama sociālās aprūpes darbiniekiem, viņi palūgs atnākt un iesniegt to rakstiski vai aicinās aizpildīt pieteikumu interneta portālā "Latvija.lv". Tādēļ šādas telefonsarunas ir jāpārtrauc.

Tāpat šādos gadījumos ir vērts sazināties ar banku vai Sociālo dienestu un pārliecināties, vai mistiskā zvanītāja teiktais atbilst patiesībai.

Kritiski izvērtē draugu un paziņu lūgumus sociālajos tīklos

Arī sociālie tīkli nereti tiek izmantoti krāpniecībai. Īpaša piesardzība jāievēro sarakstēs ar nepazīstamiem cilvēkiem. Taču ņem vērā, ka ļaundari var "uzlauzt" tavu paziņu kontus un izmantot viņu identitāti.

"Krāpnieki mēdz sacerēt visnotaļ emocionālus un ticamus stāstus par nelaimes gadījumiem, pazaudētiem telefoniem un citām problēmām, kuras var atrisināt, piemēram, nosūtot īsziņu uz noteiktu tālruņa numuru. Pirms to darīt, ir vērts kļūt "vecmodīgiem" un sazināties ar konkrēto cilvēku telefoniski vai e-pastā, lai precizētu, vai viņš tiešām kaut ko ir sūtījis, jo krāpšanas gadījumā šīs šķietami nevainīgās īsziņas var izmaksāt ļoti dārgi – pat vairākus desmitus eiro," atklāj Stankeviča.

Tāpat krāpnieki mēdz atsūtīt privātā sarakstē aizdomīgas saites ar aicinājumu tās atvērt, lai kaut ko apskatītu vai apstiprinātu. Ņem vērā, ka, "klikšķinot" uz šīm saitēm, tu vari aktivizēt maksas pakalpojumus, tostarp abonēt kādu mobilo pakalpojumu, to pat nenojaušot.

Izmanto izmaksu kontroles risinājumus

Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem mobilo sakaru pakalpojumu rēķinos, ieteicams izmantot izmaksu kontroles risinājumus. Piemēram, atslēgt paaugstinātas maksas pakalpojumu saņemšanu vai starptautiskos zvanus, neierobežojot citu mobilo sakaru pakalpojumu lietošanu.

Tāpat tev ir iespēja noteikt limitu mobilo sakaru tēriņiem. Tas nozīmē, ka brīdī, kad tava ikmēneša rēķina summa sasniegs limitu, saņemsi brīdinājuma īsziņu.

Ja esi pārliecināts, ka esi kļuvis par krāpnieku upuri un maksa par paaugstinātas maksas pakalpojumiem sarēķināta nepamatoti, ir vērts pacīnīties par naudas atgūšanu. Tiesa, atceries, ka mobilo sakaru operators ir tikai starpnieks starp pakalpojuma sniedzēju un pircēju. Proti, tam nav iespējas ietekmēt ārējās sistēmās veikto pakalpojumu iegādes procesus, kā arī nav tiesību izmeklēt šādus gadījumus, izsekot krāpniekus, uzsver Stankeviča.

Brīdini par telefonkrāpniekiem savus vecākus un vecvecākus

Nav noslēpums, ka bieži vien krāpnieki par saviem upuriem izvēlas gados vecākus cilvēkus. Tāpēc ir svarīgi pārrunāt izplatītākos krāpšanas gadījumus un atbildīgu mobilo ierīču lietošanu ar vecākiem un vecvecākiem, palīdzēt viņiem uzstādīt mobilo sakaru pakalpojumu izmaksu kontroles risinājumus. Tāpat ir vērts pārrunāt ar viņiem, kā labāk rīkoties noteiktos gadījumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!