Ja saturs ir kvalitatīvs, auditorija būs, līdz ar to būs arī veidi, kā ar šo saturu nopelnīt, "Digital Freedom Festival" notiekošajā "DELFI Media Lab" diskusijā par digitālo mediju vidi Baltijas valstīs vienisprātis bija nozares vadošo spēlētāju vadība – "Eesti Ekspress Grupp" vadītāja Mari-Līsa Rītsalu, "Postimees Grupp" vadītājs Andruss Raudsalu un "All Media Baltics" vadītājs Kristians Antings.
Rītsalu uzsvēra, ka atslēga ir neatkarīga un profesionāla žurnālistika.
"Žurnālistika atgūst spēku. Cilvēki atgriežas pie medijiem, kuros ir uzticama informācija, tāpēc neatkarīga žurnāistika ir atslēga arī ieņēmumiem. Nevaru vēl pateikt, kuri būs ieņēmumu kanāli pēc pieciem vai septiņiem gadiem, bet, ja ir labs produkts, būs veidi, kā ar to nopelnīt," pārliecināta ir Rītsalu.
Runājot par mediju iespējām nopelnīt, šobrīd cīņā par reklāmdevēju naudu lielus izaicinājumus rada globālie giganti, kuri piedāvā digitālo saturu lietotājiem Baltijas valstīs, bet nodokļus maksā citur. Eksperti uzsvēra, ka nepieciešams regulējums, lai spēles laukumu izlīdzinātu un radītu vienlīdzīgas iespējas.
"Visas mediju kompānijas Igaunijā nodokļos samaksā miljoniem eiro gadā, kamēr "Google" un "Facebook" "taisa naudu" mūsu tirgū, bet nemaksā te nodokļus, tāpēc esam rosinājuši virzīt digitālo nodokļu likumprojektu," atklāja Rītsalu.
Arī "Postimees Grupp" vadītājs norādīja: "Veselības aprūpe, ceļu infrastruktūra, visas šīs lietas tiek finansētas no nodokļu ieņēmumiem. Kad kāds ienāk tirgū no ārpuses, bet nodokļi aiziet citur, kurš maksās par ceļiem? Manuprāt, ir tikai normāli maksāt nodokļus tur, kur tu pelni savu naudu. Jādod atpakaļ sabiedrībai, kas tevi baro."
Otrs ceļš digitālo mediju ieņēmumu segmentā ir maksas saturs. Kamēr ikdienas operatīvais saturs, ziņas arī turpmāk būs pieejams bez maksas, analītika, garstāsti jeb tā dēvētie long read raksti, padziļināts pētnieciskais saturs būs aiz maksas sienas. "Patērētāji atgriežas pie tā, ka grib dzirdēt stāstus, īpaši garākus stāstus," piekrita "All Media Baltics" vadītājs Antings.
Antings turpināja: "Mediju ieņēmumus veidos gan reklāmas, gan maksas saturs internetā. Tādi izklaides servisi kā "Spotify" un "Netflix" sagatavoja augsni un pieradināja cilvēkus, ka par saturu internetā ir jāmaksā, un tagad pieaug arī to cilvēku skaits, kas novērtē kvalitatīvu žurnālistiku un ir gatavi par to maksāt." Jau ziņots, ka Antings pēdējo nedēļu laikā mediju uzmanības lokā nonācis saistībā ar LNT ziņu dienesta likvidēšanu.
Runājot par tā dēvēto tradicionālo mediju likteni digitālo tehnoloģiju laikmetā, "Postimees Grupp" vadītājs Raudsalu nemetās prognozēt kāda formāta "nāvi", atgādinot piemērus ar radio: "Visi mediju formāti paliks, bet tiem nāksies mainīties."
Diskusijas video ieraksts angļu valodā: