vīrietis koronavīruss COVID-19 sejas maska
Foto: Shutterstock

Straujāko kāpumu "Google" meklētājā ir piedzīvojuši jau visiem zināmie produkti: sejas maskas (+260%), roku dezinfekcijas līdzekļi (+1312%) un tualetes papīrs (+50%). Lai noskaidrotu kā ārkārtas situācija saistībā ar "Covid-19" vīrusa izplatību pasaulē un Latvijā ir ietekmējusi interneta lietotāju paradumus, digitālās mārketinga aģentūras "iMarketings.lv" eksperti ir izpētījuši meklēšanas pieprasījumu dinamiku "Google" meklētājā. Tā kā marta dati vēl nav pieejami, pētījums veikts par šī gada diviem pirmajiem mēnešiem – kad situācija Latvijā ar "Covid-19" bija sākuma posmā. Veicot pētījumu, tika izmantoti vismaz 300 populārākie meklēšanas atslēgvārdi un veikts to salīdzinājums (februāris pret janvāri).

Straujāko kāpumu "Google" meklētājā ir piedzīvojuši jau visiem zināmie produkti: sejas maskas (+260%), roku dezinfekcijas līdzekļi (+1312%) un tualetes papīrs (+50%). Noskaidrots, ka, izmantojot atslēgvārdu [tualetes papīrs], meklēja neliels cilvēku skaits, kas skaidrojums ar to, ka šis produkts ir pieejams veikalos bez ierobežojuma. Savukārt sejas maskas un roku dezinfekcijas līdzekļi ļoti ātri ir kļuvuši par ekskluzīvas kategorijas produktiem un tiek aktīvi meklēti. Var pieļaut, ka Google meklētājā visi interesenti nevarēja atrast īsto produktu par vēlamo cenu, līdz ar to daļa cilvēku mēģināja meklēt alternatīvus variantus. Piemēram, meklējumu skaits atslēgvārdam [gāzmaska] pieauga par 129%.

Analizējot datus, "iMarketings.lv" pārstāvji novērojuši, ka jau februārī, kad par vīrusu Latvijā vēl nebija tik liela satraukuma, vairākas nozares izjuta pieprasījuma samazināšanos. Uz šo brīdi dati par marta mēnesi vēl nav pieejami, bet ir skaidrs, ka nozaru skaits, kuru skāra "Covid-19", pieaugs.

No izpētītajiem atslēgvārdiem vislielākais meklējumu samazinājums februārī novērojams ar tūrisma nozari saistītiem atslēgvārdiem. Cilvēki mazāk meklējuši informāciju "Google" meklētājā pēc tādiem atslēgvārdiem kā [ceļojumi] (-33%), [ceļojumu aģentūra] (-46%), [kolumbs] (-34%), [novatours] (-33%), [aviobiļetes] (-33%), [luxexpress] (-18%). Bet, neskatoties uz šo samazinājumu, cilvēku interese par ceļojumiem februārī tik un tā saglabājās pietiekami augstā līmenī.

Vēl viena atslēgvārdu grupa, kas piedzīvojusi būtisku kritumu, ir lidsabiedrības. Piemēram, no izpētītajiem atslēgvārdiem nebija nevienas lidsabiedrības, pēc kuras cilvēki nezaudētu interesi. Meklējumu skaits "Google" meklētājā samazinājies vienam no Latvijas lielākiem uzņēmumiem [air baltic] (-19%), kā arī pārējiem: [ryanair] (-18%), [wizzair] (-33%), [lufthansa] (-33%).

Februārī cilvēkiem vēl bija dalīta attieksme pret izklaidi, līdz ar to meklējumi pēc daudzām atslēgvārdu grupām palika nemainīgi. Piemēram, interese palika nemainīga pēc [dailes teātris], [kino], [forum cinemas], [multi kino], [opera], [rundāles pils]. Tomēr jau februārī bija dažas kategorijas, kas piedzīvoja intereses kritumu: cilvēku interese mazinājās pēc [līvu akvaparks] (-45%), [jump space] (-18%), [biļešu serviss] (-18%). Toties aktīvāk cilvēki sāka interesēties pēc [ķemeru nacionālais parks] (+19%).

Meklējumu skaits pēc kredītiem februārī būtiski nemainījās. Palika nemainīga interese pēc [patēriņa kredīts], [auto līzings], [hipotekārais kredīts], [sms kredīts], [credit24], [ondo], [bigbank]. Kaut gan interese pēc [ferratum] samazinājās par 18%, tomēr tam, iespējams, bija citi skaidrojumi (piem., reklāmas budžeta samazinājums).

Meklējumu skaits "Google" meklētājā pēc elektrotehnikas un elektronikas februārī arī palika nemainīgs: cilvēki tik pat aktīvi kā iepriekš interesējušies par [datori], [mobilie telefoni], [televizori], [ledusskapji], [veļas mašīnas].

Meklējumu skaits samazinājies visiem izpētītiem atslēgvārdiem, kas ir saistīti ar tirdzniecības centriem. Tā, cilvēku interese samazinājusies pēc [alfa] (-18%), [akropole] (-18%), [spice] (-18%), [riga plaza] (-64%), [mols] (-34%), [stockmann] (-34%). Acīmredzami jau februārī daudzi iedzīvotāji nopietni uztvēra informāciju par "Covid-19" un izvēlējas alternatīvus brīva laika pavadīšanas variantus, piemēram, [ķemeru nacionālais parks].

Mūsu iedzīvotājus interesēja ne tikai notiekošais Latvijā. Cilvēki aktīvi interesējās par tām valstīm, kur aktīvi izplatās "Covid-19". Piemēram, februārī būtiski pieauga interese par [italija] (+53%), [ķīna] (+24%).

Pandēmijas laikā cilvēkiem arī samazinājusies vēlme iepazīties gan nopietnām, gan seksa attiecībām. Meklēšanas pieprasījumu kritumu piedzīvoja atslēgvārdi [badoo] (-18%), [otra puse] (-18%), [iepazīšanas seksam] (-23%), [puh] (-18%). Cilvēku interese mazinājusies arī par "on-line" iepazīšanas servisiem – [omegle] (-18%), [chaturbate] (-18%). Savukārt interese par [tinder] palika nemainīga.

Mēbeļu segmentā arī vērojams pieprasījumu kritums "Google" meklētājā. Samazinājumu piedzīvoja visi lielākie zīmoli [jysk] (-18%), [ikea] (-18%), [optimus mēbeles] (-18%), [alandeko] (-18%).

Februārī ir saglabājusies interese pēc atslēgvārdiem, kas ir saistīti ar aptiekām ([azeta], [interneta aptieka], [apotheka]), medicīnas iestādēm ([vca], [vc4], [ars]), online spēlēm, pārtikas piegādes interneta veikaliem ([barbora], [nuko]).

Lai ņemtu vērā sezonalitāti, "iMarketings.lv" pārbaudījis meklēšanas pieprasījumus ne tikai 2020. gada februārī attiecībā pret šā gada janvārī, bet arī 2020. gada februārī pret 2019. gada februāri. "iMarketings.lv" ir izpētījis datus par konkrētiem atslēgvārdiem un nav korekti attiecināt izpētes rezultātus uz atsevišķām nozarēm. Atslēgvārdi tika izvēlēti pēc nejaušības principa. Atslēgvārdu izpēte tika veikta ar "Keyword Planner" palīdzību. Visi dati par meklēšanas pieprasījumu skaitu ir šī rīka sniegti dati. "iMarketings.lv" neapgalvo, ka meklēšanas pieprasījumu samazinājumu ietekmējusi tikai un vienīgi situācija ar "Covid-19". Iemesli varētu būt dažādi/ vairāki.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!