"CheeksUp" izveidotāja un vadītāja, sertificēta audiologopēde Ilze Zaharāne
Foto: Publicitātes foto

Veselības jaunuzņēmums un sociālais uzņēmums "CheeksUp" izstrādājis datorprogrammu attālinātai bērnu runas uzlabošanai. Uzņēmums plāno sākt produkta virzību Spānijas tirgū, kā arī sadarboties ar vietējām pašvaldībām, strādājot bērnudārzos", portālam "Delfi" pastāstīja tā izveidotāja un vadītāja, sertificēta audiologopēde Ilze Zaharāne.

Logopēdiskā programma "CheeksUp" palīdz bērniem ar runas traucējumiem un paredzēta treniņiem mājas apstākļos. Produkta attīstības ceļš ir bijis laikietilpīgs, divi gadi pavadīti, testējot to praksē. Lielākoties Ilze Zaharāne šajā biznesā bijusi "cilvēks orķestris", kas iesaistījusies visos procesos. 11 gadus ilgā pieredze viņai devusi skaidru redzējumu, kas nepieciešams klientiem.

Šobrīd produktam ir noslēgta testēšanas fāze. Tas atzīts par vajadzīgu sabiedrībai un norisinās darbs pie tā ieviešanas gan vietējā tirgū, gan ārpus Latvijas valsts robežām. Sadarbībā ar privātajiem klientiem izstrādāta pamata bāze, un produkts ir gatavs lietošanai bērnudārzos un ar citiem sadarbības partneriem. Tā lietotāji ir arī latvieši ārzemēs.

Zilais ekrāns motivē

"CheeksUp" pirmsākumi meklējami pirms aptuveni pieciem gadiem. Zaharānes izglītība ir saistīta ar jomu, kurā darbojas, viņa ir audiologopēde. Viņas pirmā darbavieta bija rehabilitācijas centrs "Vaivari", kur bija darbs gan ar bērniem, gan pieaugušajiem. Tur viņa saskārusies ar to, ka diezgan bieži bija jāatkārto vieni un tie paši vingrinājumi. "Es gribēju izveidot spēli, kurā šie garlaicīgie vingrinājumi būtu motivējoši, lai pacienti gribētu trenēties," viņa stāsta.

Viena no pacientēm bijusi meitene ar bojātu sejas nervu – trīs gadus vecs bērns, kuram viena sejas puse nekustējās. "Viņai patika iesaistīties uzdevumos tikai tad, ja tika lietots planšetdators. Tad es sapratu, ka zilais ekrāns ļoti motivē un patiešām ir jāveido šāds produkts," atceras uzņēmēja.

Nauda ieguldīta tehnoloģijās

Kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem viņa min to, ka kopš biznesa uzsākšanas otrā gada vadības komandā darbojusies viena. "Man bijis jāvada viss produkta attīstības process, testēšana, jāmeklē klienti, kā arī jānodrošina pakalpojums – būtībā es darīju visu, taču tas radīja sarežģījumus investīciju piesaistē.

Uzņēmums tika uzsākts ar Eiropas fondu līdzfinansējuma palīdzību, kas bija pirmais nopietnais solis programmas attīstībā un radīja iespējas tālākai virzībai.

Tālāk "CheeksUp" projektu ievēroja ASV akselerators "Relevant Health", kas atbalsta veselības jomā strādājošos jaunuzņēmumus. Tas piešķīra atbalstu produkta prototipa izveidei 65 000 ASV dolāru apmērā.

"CheeksUp" arī izdevies iegūt grantu 100 000 dolāru apmērā no "Dubai Expo 2020 Live" programmas. Pateicoties šim grantam, bija iespējams izveidot pirmo produktu, kas ir lietojams attālināti. Ar to var veidot individuāli piemērotus uzdevumus. Izstrādātā platforma deva iespēju sakombinēt visus vingrinājumus jebkādā secībā un pievienot balss ierakstus – Ilze Zaharāne tos ierunā un platforma automātiski pārveido cilvēka balsi kariķētā zaķa balsī. Vingrinājumu plāni tiek piemēroti konkrēta tarapijas mērķa sasniegšanai , piemēram, "s skaņa zilbēs un vārda sākumā", "mēles un lūpu aktivizēšana" vai "r skaņas uzstādīšana". "Tie sakārtoti tādā secībā, lai bērns, izdarot pirmo vingrinājumu, progresē, veicot nākamo vingrinājumu. Secībai tiešām ir ļoti liela nozīme. Un tas ir liels atbalsts vecākiem, jo viņiem nav jāatceras, kas un kādā secībā jādara. Visu priekšā saka un rāda zaķis. Pateicoties tieši šim finansējumam, projekts ieraudzīja dienasgaismu," saka Zaharāne.

Atgriešanās Latvijā un citi pavērsieni

"Otrajā biznesa attīstības gadā es atgriezos no ASV uz Latviju, jo sapratu, ka tālāk izstrādāt produktu vislabāk man izdosies savā dzimtajā valodā – latviešu. Logopēdijā darbā ar bērniem – četrgadniekiem, piecgadniekiem – panākumu atslēga bieži ir veiksmīgā sadarbība ar bērnu, tāpēc uzdevumi ir jāpaskaidro radoši, tā, lai bērni saprot, var un grib atkārtot. Tam ir svarīgi zināt, nevis profesionālos terminus, bet gan kā katrā valodā šos uzdevumus paskaidro tieši bērniem," par biznesa attīstību stāsta uzņēmēja.

Atgriežoties Latvijā, Ilze Zaharāne izveidoja savu privātpraksi, kur piedāvāja viņas vadītas nodarbības ar "CheeksUp" programmatūru. Piedāvājot nodarbības, pārbaudījām "CheeksUp" pielietojumu dažādos gadījumos un ar dažādiem terapijas mērķiem. Tas bija ļoti svarīgs posms produkta pilnveidošanai.

Ilze Zaharāne stāsta, ka, lai ar "CheeksUp" efektīvi uzlabotu bērnam skaņu izrunu pašu spēkiem mājās, vispirms ir nepieciešams logopēda novērtējums. Tad var nozīmēt piemērotus uzdevumu plānus. Ja bērnam ir grūtības ar sadarbību, tad, pirms uzsākt "CheeksUp" lietot mājās, vispirms ir nepieciešams klātienes nodarbībās apgūt sadarbības principu, dažreiz – prasmi atkārtot. Vienlaicīgi mājās bērniem tiek nozīmēti 2-4 terapijas plāni. Darbojoties ar tiem vairākas reizes nedēļā, pēc 20-30 dienām jau redzami rezultāti. Tad nepieciešama logopēda palīdzība, lai novērtētu jaunapgūtās prasmes un nozīmētu tālākos plānus.

Gatavs lielākiem sadarbības partneriem

Tālākajā darba procesā "CheeksUp" datorprogramma testēta pirmsskolas izglītības iestādē, kur darbības vide bija ļoti atšķirīga no tiem klientiem, kas līdz šim bija izmantojuši šo pakalpojumu par maksu. "Saskāros ar jaunu lietotāju tipu, kam vajadzēja pielāgoties. Svarīgākais ir, lai vecāki ir motivēti darboties patstāvīgi," stāsta uzņēmēja.

Kad sākās Covid-19 pandēmijas pirmais vilnis, Ilze Zaharāne uzsākusi arī savu "YouTube" kanālu "video-logopēds", kur ievieto interaktīvus video logopēdiskiem treniņiem mājās. Tā viņai ir jauna testa vide, lai plānotu tālāku produkta attīstību. Un viņa uzskata – logopēdiskajam "YouTube" kanālam potenciāls ir.

Līdz šim brīdim ir izveidota bibliotēka ar apmēram 300 mājasdarbu plāniem, daži no tiem ir arī krievu valodā. "Tuvākajā nākotnē plānojam sadarbību ar pašvaldībām, lai ieviestu risinājumu bērnudārzos," stāsta uzņēmēja.

Jautāta par konkurenci, Ilze Zaharāne akcentē, ka šis ir sarežģīts produkts, jo ir grūti izveidot to, kas derēs visiem. "Produktu ir nepieciešams standartizēt, un tas ir daudz smalkākā līmenī nekā to varētu iedomāties," viņa atzīst. Uzņēmēja novērojusi, ka šobrīd pasaulē rodas arvien labāki tehnoloģiskie risinājumi valodas korekcijai, taču profesionālu logopēdisko programmatūru, kas aizvieto individuālās nodarbības, nav.

Konkurēs ar citādu produktu

Uzņēmēja stāsta, ka mērķis ir ieiet arī spāņu valodā runājošajā tirgū, kur jau darbojas vairāki konkurenti, bet "CheeksUp" atšķiras ar profesionālāku logopēdisko risinājumu. "Mēs izceļamies ar ļoti mērķētu un specifisku treniņu plānu izveidi, kas ir logopēda darba replika un automatizācija. Ja ir sarežģītāks gadījums, tehniskais risinājums nevar aizstāt nodarbības, bet ne visi tādi ir. Lai sarežģītajiem gadījumiem būtu vairāk iespēju tikt pie speciālista, vieglajiem gadījumiem mēs varam palīdzēt attālināti," skaidro Ilze Zaharāne.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!