asfalts
Foto: Pixabay

Jelgavas novada Vilces pagastā uz ceļa, ko intensīvi izmanto smagās automašīnas, eksperimentāli tiks ieklāts asfaltbetona segums, kura sastāvā izmantots inovatīvs risinājums bitumena saistvielas modificēšanai ar gumijas granulām no nolietotām automašīnu riepām. Inovatīvo ceļa seguma recepti izstrādājuši Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki, un laboratoriskos testos tas uzrāda ievērojamu noturību pret noguruma plaisu un risu veidošanos.

"Bitumena, saukta arī par piķi vai līmi šķembu salīmēšanai asfaltbetonā, īpašības ietekmē ceļa seguma ekspluatācijas īpašības. Pievienojot bitumenam gumijas granulas, kas iegūtas no nolietotam automašīnu riepām, tiek risinātas vairākas problēmas. Pirmkārt, inovatīvais kompozītmateriāls ir elastīgs, tādēļ tam ir ievērojami augstāka noturība pret risu un plaisu veidošanos, nekā līdz šim izmantotajam. Otrkārt, atkārtoti izmantojot nolietotas automašīnu riepas, tiek samazināts to kaitējums videi un veicināta aprites ekonomikas un ilgtspējas principu ievērošana ceļu būves nozarē," norāda RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.

Kompozītmateriālu izstrādāja RTU Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes (MLĶF) Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātnieki starpdisciplinārā pētījumā, apvienojot savas kompetences un zināšanas. Recepte tapusi Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) realizētā pilotprojekta ietvaros pēc Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācijas (LVAFA) pasūtījuma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!