Ņemot vērā ģeopolitiskās situācijas saasināšanos un pastāvīgi pieaugošos kiberdraudus, Uzbekistāna vēlas stiprināt savas kiberaizsardzības spējas gan publiskajā, gan privātajā sektorā. Un šajos centienos tai palīdzēs Latvija.
Latvijas un Uzbekistānas sadarbības ietvaros Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris organizēja Latvijas IT kompāniju sadarbības vizīti Uzbekistānā. No Latvijas puses tajā piedalījās astoņi vadošie IT nozares uzņēmumi. Tās ietvaros puses secinājušas, ka Latvijas uzņēmumiem ir nepieciešamā pieredze un spējas, lai palīdzētu Uzbekistānai mazināt kiberdrošības riskus.
26. maijā tiek parakstīts pirmais sadarbības memorands starp Latvijas IKT uzņēmumu "Corporate Solutions" un Uzbekistānas IT kompāniju "NAPA Automotive" par e-apmācību tehnoloģiju platformas nodrošināšanu.
Aigars Ceruss, "Corporate Solutions" valdes priekšsēdētājs, "Delfi Bizness" stāsta, ka tas, visticamāk, būs ilgtermiņa IT drošības apmācību projekts gan Uzbekistānas sabiedriskā, gan privātā sektora darbiniekiem: "Kā uzņēmēji ar lielu pieredzi šajā jomā, aktīvi iesaistīsimies gan Uzbekistānas sabiedriskā, gan privātā sektora darbinieku apmācībā IT drošības jomā. Piedāvāsim savu apmācību platformu un jau gatavu mācību saturu."
Viens no pirmajiem partnerības uzdevumiem būs pielāgot vietējā tirgus valodas un IT drošības vajadzībām e-apmācības programmatūras risinājumu "CloudStudy". Tostarp Uzbekistānas speciālisti tiks apmācīti atpazīt darbības, kas var saturēt pikšķerēšanas draudus, apgūs paroļu veidošanas pamatzināšanas, sociālo tīklu drošu lietošanu, personas datu drošību un citu jomu zināšanas.
Ceruss norāda, ka, augot IT lietotāju skaitam, pieaug arī ar IT drošību saistītie riski gan biznesā, gan arī valsts sektorā, tāpat nepietiekamu zināšanu dēļ no ļaundariem interneta vidē ikdienā cieš arī vienkāršie lietotāji. "Mēs Latvijā jau esam ieguvuši milzīgu pieredzi gan kā IT drošības konsultanti un IT sistēmu auditori, gan arī izstrādājot savu apmācības platformu ar daudzpusīgu apmācību saturu IT drošības jomā. Savas uzkrātās zināšanas nodosim tālāk Uzbekistānas sadarbības partneriem, kas nodrošinās to, ka vietējie IT lietotāji kļūs zinošāki par dažādiem IT drošības riskiem un līdz ar to stiprinās arī kopējo valsts IT drošību," viņš skaidro.
"Uzbekistāna šobrīd ir atvērta valsts ieguldījumiem informācijas tehnoloģiju nozarē. Šim virzienam īpašu atbalstu ir izteicis Uzbekistānas prezidents, un IT nozares attīstība ir valsts prioritāte. Viens no virzieniem, ko tiecas izmantot arī citas valstis, ir Uzbekistānas jauno IT speciālistu potenciāls, kuri tagad var aizvietot Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas speciālistus, ar kuriem sadarbība šobrīd ir apgrūtināta," stāsta uzņēmuma vadītājs.
Viņš akcentē, ka IT drošība ir jāvērtē starptautiskā griezumā, jo IT drošības riski būtībā visām valstīm ir vieni un tie paši, atšķirīgs ir vienīgi apdraudējuma līmenis. "Informācija par drošības caurumiem programmatūrās, jauni vīrusi vai pikšķerēšanas tendences izplatās ļoti strauji un šiem riskiem vienlīdz var tikt pakļauti jebkuras valsts iedzīvotāji, uzņēmēji vai organizācijas. Latvijas priekšrocība ir līdzīga attīstības pieredze. Uzbekistānā šobrīd aktīvi tiek strādāts pie dažādu jaunu e-pakalpojumu ieviešanas un ir nepieciešams celt IT zināšanas sabiedriskā sektorā strādājošajiem darbiniekiem. Savukārt Latvijas IT kompānijas jau ir uzkrājušas ievērojamu pieredzi gan e-pakalpojumu un attālināto apmācību, gan IT drošības jomā," abu valstu IT nozares salīdzina Ceruss.
Runājot par to, kas šobrīd rada vislielākos izaicinājumus un draudus, eksperts teic, ka IT drošības jomā visbiežāk galvenais riska faktors ir cilvēks: "To ir sapratusi arī Uzbekistāna – bez labi apmācītiem darbiniekiem nekādi moderni drošības risinājumi nepasargās."
"Apgūt drošu IT lietošanu ir tikpat svarīgi, kā apgūt auto vadīšanas prasmes pirms tiesību iegūšanas. Ceļu zīmju pārzināšana un braukšanas iemaņas ir vitāli svarīgas, lai cilvēks varētu droši vadīt auto un neradītu draudus ne sev, ne citiem satiksmes dalībniekiem. Tikpat svarīgi ir apgūt arī IT drošības prasmes, ja vēlies būt drošs, saņemot e-pastus, sērfojot pa sociālajiem tīkliem vai vienkārši pārlūkojot interneta lapas. Vēl jo svarīgāk tas ir sabiedriskā sektora darbiniekiem, kur viens neuzmanīgi atvērts e-pasts ilgtermiņā var kļūt pat valsts drošības problēmu," viņš raksturo.
No Latvijas puses raugoties, sadarbība ar Uzbekistānu veidojas kā Latvijas IT pakalpojumu eksports. Bet no otras puses sadarbība ar Uzbekistānas IT nozari var palīdzēt risināt vienu no lielākajiem Latvijas izaicinājumiem – IT speciālistu pieejamību. "Ļoti daudzas ieceres paliek nerealizētas tikai tādēļ, ka nav atbilstošu IT resursu. Jaunie uzbeku IT speciālisti var palīdzēt risināt šo darbaspēka trūkuma problēmu. Tostarp viena no iespējām ir kopīgu IT apmācību un ārpakalpojumu centru veidošana," stāsta Ceruss.
"Uzbekistāna cenšas pārtapt no valsts, kas vienkārši tirgo izejvielas, par valsti, kas spēj piedāvāt pakalpojumus ar augstāku pievienoto vērtību. Un kā viens no šādiem prioritāriem virzieniem ir noteikta IT nozares attīstība. Uzbekistānā ir ļoti labi demogrāfiskie rādītāji un valsts aktīvi veicina jaunās paaudzes interesi par darbu IT industrijā. Līdz ar to nākotnē IT nozare tiešām var kļūt par vienu no šīs valsts ekonomikas stūrakmeņiem, un Latvijai ir iespēja būt klāt pašā sākumposmā, veidojot un attīstot dažāda veida sadarbības projektus," rezumē "Corporate Solutions" valdes priekšsēdētājs.
Fotogrāfijā: Latvijas IT klastera organizētā Latvijas IT pārstāvju tikšanās ar Uzbekistānas Informācijas tehnoloģiju un komunikācijas attīstības ministru.