Šogad "Gemius" E-komercijas pētījuma aptaujas anketā pirmo reizi respondentiem vaicāts, kurā diennakts laikā viņi visbiežāk veic savus pirkumus internetā, noskaidrojot, ka vairāk nekā puse aptaujāto tiešsaistē iepērkas vakarā no plkst. 18 līdz plkst. 22.
Internetā pēdējo sešu mēnešu laikā iepirkušies 82% aptaujāto, šim rādītājam saglabājoties stabilam. Tāpat kā pirms gada, iepirkšanos tiešsaistē interneta lietotāji veic regulāri, 68% respondentu vismaz reizi mēnesī vai biežāk – 53% reizi vai vairākas reizes mēnesi, bet 15 – vienu vai vairākas reizes nedēļā. Pērn vismaz reizi mēnesī internetā iepirkās 71% aptaujas dalībnieku.
Joprojām populārākā ierīce, no kuras interneta lietotāji veic pirkumus, ir dators, taču novērojams viedtālruņu lietojuma pieaugums – ja pērn šīs ierīces pirkumiem internetā lietoja 66% aptaujas dalībnieku, šogad šis rādītājs pieaudzis par diviem procentpunktiem, sasniedzot 68% pētījuma respondentu. Vēl 2021. gadā viedtālruņus tiešsaistes pirkumiem lietoja 63% aptaujāto.
Gada sākumā veiktajā "Gemius" E-komercijas pētījumā noskaidrots, ka pieaudzis to interneta lietotāju skaits, kuri plāno, ka viņu tēriņi tiešsaistē šogad samazināsies – to norādījuši 13% aptaujāto, kamēr pērn šis rādītājs bija uz pusi mazāks – vien 6% respondentu. Tikmēr 39% pētījuma dalībnieku ir pārliecināti, ka viņu tēriņi tiešsaistē šogad nemainīsies, un šis rādītājs samazinājies vien par diviem procentpunktiem, salīdzinot ar pagājušo gadu, bet aptuveni puse aptaujāto norāda, ka viņu tēriņi tiešsaistē šogad pieaugs.
Pieaugot patērētāju tendencei iegādāties dažādus produktus internetā, pieaug arī e-komercijas uzņēmumu skaits Latvijā. Vienlaikus ir būtiski sekot līdzi arī to kvalitātei, tāpēc jau trešo gadu pēc kārtas norisinās Latvijas e-komercijas gada balva "E-komercijas Zvaigzne", kurā profesionāla žūrija izvērtē un nosaka labākos interneta veikalus Latvijā, tādējādi godinot šīs nozares izcilniekus un iedvesmojot arī citus uzņēmējus meklēt efektīvākos un inovatīvākos risinājumus, lai piedāvātu savus produktus internetā un attīstītu preču eksportu.
E-komercija ir lielisks veids, kā maziem un vidējiem uzņēmējiem attīstīt savu ekonomisko izaugsmi, tādēļ šogad e-komercijas gada balvas ietvaros īpašu uzmanību pievēršam tieši eksportam, mudinot komersantus pārkāpt fiziskās tirdzniecības robežas un savus produktus piedāvāt arī ārpus Latvijas robežām," skaidro "E-komercijas Zvaigzne 2023" žūrijas priekšsēdētājs un aģentūras "Element Digital" vadītājs Arnis Jēkabsons, piebilstot, ka Latvijas e-komercijas gada balvas pasniegšanas ceremonija norisināsies 2. jūnijā, Tallinas ielas kvartāla kultūrtelpā "Tu Jau Zini Kur", kā arī neklātienē balvas pasniegšanas ceremonijai būs iespējams sekot līdzi "Delfi TV" un Facebook tiešraidē.
Konkurss "E-komercijas Zvaigzne" pirmo reizi norisinājās 2021. gadā, un tā mērķis ir izcelt labākos e-komercijas uzņēmumus Latvijā desmit dažādās kategorijās, vērtējot trīs galvenos kritērijus: e-veikala lietojamību, dizainu un inovācijas. Konkursa stratēģiskais partneris ir uzņēmums Omniva: datu partneris: Gemius Latvia, sadarbības partneri: Joom, Mozello, LMT, SEB banka, Mēness Aptieka, Balcia, Startin.lv, Red Jackets, Element Digital, Httpool; informatīvie partneri: Delfi, TV3 Group Latvija, Ir Nauda, Kursors.lv, Labs of Latvia.
Gemius E-komercijas pētījums veidots, izmantojot interneta aptauju gemiusAdHoc. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas populārākajos portālos. Šogad pētījums veikts no 18. janvāra līdz 27. martam, aptaujājot 2038 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.