Desmit mēnešos Rīgas ostā pārkrauts 17,26 miljonu t kravu, no tām gandrīz trešdaļa veido dažādas mežsaimniecības kravas, kas no Rīgas pa jūras ceļiem sūtītas uz 22 pasaules valstīm, visbiežāk Lielbritāniju, Zviedriju un Nīderlandi. Sevi veiksmīgi attaisnojis arī gada sākumā uzsāktais tiešais jūras pārvadājumu maršruts uz Ameriku, kas nodrošina Latvijā ražotu kokmateriālu produkciju eksportu no Rīgas ostas uz ASV.
Salīdzinot ar šo periodu pērn, šī gada oktobris ir veiksmīgāks gan lejamkravu, gan ģenerālkravu segmentā – par 10% pieaudzis pārkrautais naftas produktu apjoms, + 9% pret 2020. gada oktobri arī mežsaimniecības kravām, + 35% arī caur Rīgas ostu nosūtītajām kūdras kravu apjomiem.
Pieaugums gan mēneša griezumā, gan 10 mēnešos ir arī metāla un rūdas kravām. Desmit mēnešu laikā Rīgas ostā pārkrauto rūdas un metālu kravu apjoms pieaudzis par +19%.
Pagājušajā mēnesī neliels pieaugums reģistrēts arī konteineru kravām, oktobris šajā segmentā bijis līdz šim veiksmīgākais gada mēnesis, Rīgas ostā ar konteineriem ievedot un izvedot vairāk nekā 400 tūkstošus tonnu kravu.
"Konteinerkravu pārvadājumu segments šogad piedzīvo dažādus satricinājumus, kas saistīti ar ilgstošu pandēmijas izraisīto ietekmi uz ražošanas, pārvadājumu un kravu apstrādes procesiem viscaur pasaulē, būtiski paaugstinot pārvadājumu izmaksas, izjaucot esošās globālās loģistikas ķēdes, radot konteineru deficītu", komentē Rīgas brīvostas pārvaldes analītiķi. Zemākais konteineru apjoms Rīgas ostā šogad tika reģistrēts gada otrajā ceturksnī, bet šobrīd jau otro mēnesi tiek novērota situācijas stabilizēšanās.
Kā zināms, Rīgas osta ir lielākā konteinerkravu osta Latvijā, apkalpojot 97% no Latvijas konteineru plūsmas. Šogad ostā kopā pārkrauts 3,5 miljonu tonnu konteinerkravu.
Lai gan oktobrī reģistrēts kritums labības produktu kravām, kopējais labības kravu apjoms 10 mēnešos pārsniedz 2,15 miljonus tonnu, kas ir līdzvērtīgi pagājušā gada 10 mēnešu apjoma rādītājiem.
Saskaņā ar ostas stividorkompāniju sniegto informāciju šī gada desmit mēnešos 65% no visiem labības produktiem bija Latvijas eksports. Savukārt piektā daļa (19%) ostā nonāca no Krievijas, bet 14% bija Lietuvas graudu audzētāju sūtījumi.
Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš: "2021. gada rudens ar stabilitāti mūsu galvenajās kravu grupās- kokmateriāli, graudi un konteinerizētās ģenerālkravas Rīgas ostai un tās uzņēmējiem ļauj raudzīties ar zināmu optimismu nākamā gada virzienā. Tas ir īpaši svarīgi, lai varētu turpināt finansēt un sekmīgi attīstīt ostas nākotnei tik būtiskos digitālos risinājumus, kuri ir absolūts priekšnosacījums mūsu nozares ilgtspējai un reizē arī virzībai uz starptautiski nosprausto vides mērķu sasniegšanu."
Saskaņā ar domnīcas CERTUS aprēķiniem, katra Rīgas brīvostā pārkrautā kravu tonna dod pienesumu Latvijas iekšzemes kopproduktam (IKP) 10,7 EUR apmērā.