Zīmola stāsts
'Opel'
Līkumainais ceļš no šujmašīnām līdz 'koku vardēm'
Foto: Shutterstock
Teksts: Giedrjus Drukteinis , "Delfi.lt"
Ādamam Opelam (1837–1895) patika šūt. Un tas nebija nekas nevīrišķīgs – labākie šuvēji pasaulē vienmēr ir bijuši vīrieši. Vienīgais neparastais ir tas, ka "Opel" mēs zinām kā automašīnas nosaukumu, lai gan pats Ādams Opels savā dzīvē nekad nav redzējis nevienu savā vārdā nosauktu automašīnu.
"Delfi Bizness" katru sestdienu publicē slavenu uzņēmumu neparastās vēstures līkločus rubrikā "Zīmola stāsts". Visus šīs sērijas stāstus vari izlasīt šeit.
Ādams Opels.Arhīva foto
Viņš dzimis Riselsheimā, kas atrodas netālu no Frankfurtes, pilsētas galvenā kalēja ģimenē. Saskaņā ar tā laika koncepciju viņam kā vecākajam dēlam bija pienākums mantot tēva biznesu, un viņš tam tika gatavots veselus 20 gadus. Bet Riselsheima bija rosīga pilsēta, tirdzniecības ceļu krustpunkts, un pastāvīgā cilvēku plūsma, kas šķērsoja valsti, rosināja Ādama Opela iztēli.

Sagaidījis pilngadību, viņš arvien biežāk sāka strīdēties ar tēvu par savu nākotni, pieprasot atļauju palūkoties plašajā pasaulē. Viņš atrada sabiedroto – māti, kura pierunāja ģimenes galvu ļaut vecākajam dēlam paceļot. Saņēmis no pilsētas varas iestādēm atļauju izbraukt (tāda bija kārtība), Ādams Opels 1857. gadā pārcēlās uz Beļģiju.

Tā kā viņam bija tajā laikā tik vērtīgā kalēja profesija, viņš strādāja Ljēžā un Briselē, no kurienes vēstulēs mātei rakstīja, ka "strādāt vienā un tajā pašā vietā viņam ir tikpat garlaicīgi kā pie tēva". 1858. gadā Ādams Opels ieradās Parīzē, kas bija Eiropas kultūras un rūpniecības galvaspilsēta.
Šujmašīnas valdzinājums un veiksme
Tur viņš īslaicīgi strādāja par maizes cepēju, vēlāk par kalēju uzņēmumā, kas izgatavoja seifus. Un tad Pasaules izstādē viņš ieraudzīja to, kas kļuva par viņa aizraušanos visa mūža garumā, – šujmašīnu.

Eiropā jau bija sākusies industriālā revolūcija, un pasaules tirgus šādām lietām bija atvērts (tieši šujmašīna padarīja daudzus cilvēkus par miljonāriem, piemēram, Īzaku Zingeru). Ādamam Opelam bija pietiekama izglītība, lai ātri izprastu šujmašīnas darbības principus, taču pirmie modeļi, ko viņš ieraudzīja, joprojām bija diezgan primitīvi un nepilnīgi.

Lai iedziļinātos ražošanas noslēpumos, Opels pievienojās "F Journaux-Leblond" uzņēmumam, kas ražoja skaistākās (un šobrīd kolekcionāru visvairāk iekārotās) šujmašīnas pasaulē. Nedaudz vēlāk viņš pārcēlās uz lielāku uzņēmumu – "Huguenin & Reimann", kas pirmais sāka masveidā ražot šujmašīnas. Tur viņš ieguva nepieciešamos rasējumus un instrumentus.

1859. gadā Ādams uz Parīzi uzaicināja savu jaunāko brāli Georgu, lai kopā iedziļinātos šujmašīnu ražošanas biznesā. Brāļi ātri vienojās, ka Ādams atgriezīsies Vācijā un sāks tās ražot tur, bet Georgs paliks Parīzē, lai sekotu līdzi jaunākajām tendencēm šajā tirgū.

Tēvu gan Ādama interese pievērsties šujmašīnu ražošanai atstāja vienaldzīgu, prasīto naudu viņš nedeva, tāpēc Opelam atkal bija jāpievēršas slēdzeņu remontam. Tomēr viņš kala plānus uzsākt uzņēmējdarbību un vakaros pēc darba eļļas lampas gaismā uzbūvēja savu pirmo šujmašīnu.

Tēvs, mazliet apbēdināts par vecākā dēla dīvaino dedzību, lūdza savu brāli piešķirt Ādamam pamestu govju kūti, kurā 1861. gadā viņš iekārtoja savu darbnīcu. Tēvocis pat piešķīra Ādamam aizdevumu, lai ar Parīzē palikušā Georga starpniecību pasūtītu nepieciešamās detaļas un instrumentus, kurus nevarēja dabūt Vācijā.
Foto: Shutterstock
Ādams Opels steidzās – šujmašīnas strauji izplatījās visā Eiropā. 1862. gada sākumā viņš kopā sasauktajai ģimenei parādīja savu pirmo uzbūvēto aparātu – tobrīd nevienam vēl nebija ne mazākās jausmas, kāda impērija no tā izaugs. Vienīgi tēvam Filipam diemžēl nācās atskārst, ka neviens vairs nevēlas pārņemt viņa kalēja biznesu, jo ģimene, kā izskatās, ir atradusi jaunu aizraušanos...

Govju kūtī ražotā "Opel Nahmaschinen" šujmašīna ātri kļuva par populāru produktu. 1865. gadā jau pazīstamais uzņēmējs un rūpnieks Ādams Opels apprecējās ar meiteni vārdā Sofija no turīgas ģimenes, kuras pūrs un entuziasms par šujmašīnām noveda pie tā, ka 1867. gadā Riselsheimas dzelzceļa stacijā tika izbūvēta divstāvu šujmašīnu rūpnīca, ko darbināja ar tvaika dzinēju enerģiju. 1870. gadā tajā sākās pirmo "Opel" šujmašīnu "Sophia" masveida ražošana, kas guva atsaucību visā pasaulē un atnesa Opelu ģimenei lielu bagātību.

Ražo "velocipēdus"
Velosacīkstes 19. gadsimta otrajā pusē. Foto: Shutterstock
1885. gadā rūpnīcā jau strādāja 300 cilvēku, un pats Ādams Opels sāka meklēt jaunas investīciju iespējas. Redzot ierīci, ko Parīzes iedzīvotāji dēvē par "velocipēdu", un pārsteigts par lielo ļaužu entuziasmu, viņš uz Vāciju atveda "uz aci" skicētus velosipēdu rasējumus. Dažas nepieciešamās detaļas viņš sadabūja no Anglijas, un 1886. gadā, kad viņa rūpnīca jau bija saražojusi 20 tūkstošus šujmašīnu, Ādams Opels izlaida savu pirmo velosipēdu (tiesa, raugoties ar mūsdienu acīm, tas bija ļoti vecmodīgs – ar lielu priekšējo riteni un mazu aizmugurējo).

Tomēr, pamēģinājis pats ar to pabraukt, viņš uzreiz apgāzies un sasitis roku, tāpēc dusmīgais Opels paziņoja, ka viņam nekad nebūs darīšana ar šiem "kaulu lauzējiem". Tomēr drīz vien viņa domas mainīja divi faktori, pirmkārt, visi pieci Ādama Opela dēli – Karls, Vilhelms, Heinrihs, Frīdrihs un Ludvigs – diemžēl vēlējās iegūt savā īpašumā velosipēdu. Otrkārt, aprēķini parādīja, ka "velocipēdus" bija viegli ražot un pārdot ar daudz lielāku peļņu nekā šujmašīnas.

1887. gadā Ādams Opels aizlaida savu vecāko dēlu Karlu uz Angliju, lai viņš iedziļinātos velosipēdu ražošanas noslēpumos un atsūtītu jaunāko modeļu paraugus, bet pats savā rūpnīcā atvēra atsevišķu divriteņu un trīsriteņu ražošanas darbnīcu. Jau pēc diviem gadiem "Opel" velosipēdi bija izplatījušies visā Vācijā un savas izturības un dizaina dēļ ātri vien bija izpelnījušies cilvēku komplimentus: "Ja vēlaties labāko un jaunāko – meklējiet "Opel"!"

Visi Opela dēli kļuva par izciliem braucējiem, pastāvīgi piedaloties tolaik tik izplatītajās riteņbraukšanas sacensībās, tādējādi popularizējot savu zīmolu.
Sofijai ir ķēriens
Novērtējot strauji popularitāti gūstošo jaunumu – automašīnas, 1899. gadā Sofija Opele kļuva par biznesa partneri citam Riselsheimas kalējam Frīdriham Lutmanam, kurš tajā pašā gadā izveidoja automašīnu darbnīcu un uzbūvēja pirmo "Opel" automašīnu "Opel Patent Motor Car, System Lutzmann".

Foto: Shutterstock
Ādams Opels nepiedzīvoja viņa vārdā nosauktā zīmola turpmākās gaitas. Viņš nomira 1895. gadā, atstājot biznesu sievai Sofijai un diviem vecākajiem dēliem. Toreiz viņa dibinātajā rūpnīcā jau strādāja pusotrs tūkstotis cilvēku, ražojot pusmiljonu šujmašīnu un tikpat daudz velosipēdu.

Viņa atraitne Sofija izrādījās ne sliktāka uzņēmēja un ne mazāk apsviedīga rūpniece par savu vīru. Novērtējot strauji popularitāti gūstošo jaunumu – automašīnas, 1899. gadā viņa kļuva par biznesa partneri citam Riselsheimas kalējam Frīdriham Lutmanam, kurš tajā pašā gadā izveidoja automašīnu darbnīcu un uzbūvēja pirmo "Opel" automašīnu "Opel Patent Motor Car, System Lutzmann".

Pēc diviem gadiem un vairāku desmitu automašīnu izgatavošanas "Opel" kļuva par franču autoražotāja "Darracq S A" partneri, ar kuru kopā ražoja vienkāršu divu cilindru automašīnu ar nosaukumu "Opel Darracq", tiesa, "Opel" piegādāja tikai metāla korpusus.

Partnerība ar francūžiem beidzās 1906. gadā, kad "Opel" jau bija pietiekami daudz pieredzes, lai uzsāktu savu automašīnu masveida ražošanu, tāpēc 1907. gadā Riselsheimas šujmašīnu un velosipēdu rūpnīca tika pārbūvēta, lai to pielāgotu automašīnu ražošanai.
Lielākais autoražotājs Vācijā
Autovilciens "Opel" rūpnīcas stacijā Riselsheimā, Vācijā. Foto: Shutterstock
1911. gadā "Opel" saražoja vairāk nekā miljonu šujmašīnu, bet tajā pašā gadā ugunsgrēks izpostīja visu rūpnīcu. Brāļi Opeli rūpnīcu atjaunoja, tomēr šujmašīnu ražošanu nolēma neatsākt un koncentrējās tikai uz automašīnām un velosipēdiem (šajā kategorijā tika iekļauti arī motocikli).

1913. gadā "Opel" jau bija lielākais automobiļu ražotājs Vācijā. "Opel" automašīnas bija lētas un uzticamas, un tās palīdzēja tautai pārdzīvot visu pēckara Vācijas inflāciju. 1924. gadā tika izbūvēta pirmā konveijera lente Vācijā, no kuras noripoja "Opel Laubfrosch" (koku varde – vācu val.) automobilis – ar raksturīgās zaļās krāsas automašīnu Vācija panāca to pašu, ko Henrijs Fords savulaik izdarīja Amerikas labā, – pārvērta automašīnu no luksusa transportlīdzekļa par ikvienam pieejamu braucamrīku par pieņemamu cenu. Maksājot tikai 1990 markas, "Opel Laubfrosch" lielā mērā iedvesmoja Ādolfu Hitleru radīt savu "Volkswagen" – līdz Otrā pasaules kara sākumam tika saražots viens miljons "koku varžu".
1928. gadā "Opel" kļuva par lielāko autoražotāju Vācijā, tomēr Lielā depresija noveda pie "Adam Opel AG" pārdošanas ASV autobūves gigantam "General Motors".


Foto: Shutterstock
1928. gadā "Opel" kļuva par lielāko autoražotāju Vācijā, tomēr Lielā depresija noveda pie "Adam Opel AG" pārdošanas ASV autobūves gigantam "General Motors". GM atvēra "Opel" jaunus ārzemju tirgus, 1936. gadā padarot "Opel" par lielāko automašīnu ražotāju Eiropā. Tajā pašā gadā brāļi Opeli pārdeva arī savu velosipēdu rūpnīcu NSU uzņēmumam. "Opel" bija Vācijas lielākais velosipēdu ražotājs, kas saražoja četrus tūkstošus velosipēdu dienā (ar "Opel" zīmolu tika izlaisti aptuveni 2,5 miljoni velosipēdu, bet to ražošana tika pārtraukta).

"Opel" no 1929. līdz 2017. gadam piederēja "General Motors", bet pēc tam franču autobūves koncernam "PSA Peugeot Citroen", un tagad, saplūstot vairākām autoražotāju grupām, ir jaunizveidotajā koncernā "Stellantis". "Opel" automašīnas Lielbritānijā tiek pārdotas ar zīmolu "Vauxhall", bet Austrālijā ar zīmolu "Holden", savukārt Ziemeļamerikā un Ķīnā atsevišķi "Opel" modeļi tika piedāvāti arī ar zīmoliem "Buick", "Saturn" un "Cadillac".