Zīmola stāsts
' Nestle'
Stiklinieka dēls, kurš radīja 'bērnu miltus'
Foto: Shutterstock
Teksts: Giedrjus Drukteinis , "Delfi.lt"
Anrī Nestle sevis radītajā biznesā sabija īsu laiku – tikai septiņus gadus. Taču savu vārdu viņš atstāja uzņēmumam, kas nu izaudzis par pasaulē lielāko pārtikas un konditorejas izstrādājumu ražotāju – "Nestlé S.A.". Tas ir arī Francijas kosmētikas koncerna "L'Oreal" lielākais akcionārs. "Nestle" zīmols gadu gaitā atnesis lielus ieņēmumus, kas gūti no bērnu pārtikas, ūdens, kafijas, konfektēm, piena, saldējuma, uzkodām un mājdzīvnieku barības pārdošanas – "Nescafe", "Kit Kat", "Nesquik", "Vittel" un "Maggi" ir tikai daļa no tā, ko ražo simtiem rūpnīcu visā pasaulē.
"Delfi Bizness" katru sestdienu publicē slavenu uzņēmumu neparastās vēstures līkločus rubrikā "Zīmola stāsts". Visus šīs sērijas stāstus vari izlasīt šeit.
Aktīvs un azartisks biznesmenis
Foto: Shutterstock
Un viss sākās ar parastu vācieti vārdā Heinrihs Nestle (1814-1890). Heinrihs Nestle ir

dzimis Vācijas pilsētā Frankfurtē pie Mainas stiklinieka ģimenē, un, starp citu, šī aroda meistari viņa ģimenē zināmi jau no 14. gadsimta. Nestles senči bija no Švarcvaldes Vācijas dienvidos, kur vietējā švābu dialektā "Nestle" nozīmēja "ligzda". Tāpēc pašreizējā "Nestlé" uzņēmuma logotipā, kas būtībā ir Nestles ģimenes ģerbonis, ir ligzda. Trīs putni tajā simbolizē trīs brāļus, no kuriem, saskaņā ar leģendu, aizsākās Nestles dzimta, bet putns, kas tos baro, ir Vācija.

Tātad – Heinrihs Nestle bija īstens vācietis ar saknēm. Pēc reālskolas beigšanas viņš, nebūdams ģimenes vecākais dēls (Heinrihs bija 11. bērns no 14!), tradicionālo ģimenes nodarbošanos nemantoja, bet kļuva par farmaceita mācekli.
Taču 1833. gadā pēc Frankfurtes nemieriem, kuros mēģināja gāzt karalisko vietnieku, Heinrihs Nestle aizbēga uz kaimiņu Šveici (kas bija slavena ar saviem liberālajiem uzskatiem), kur apmetās "Vevey" kūrortā Ženēvas ezera krastā. Viņš nomainīja savu vārdu uz franciski skanīgāko Anrī Nestlé – lai būtu vieglāk iekļauties šajā valsts daļā – un turpināja medicīnas studijas. 1839. gadā viņam jau bija oficiāli piešķirta atļauja veikt medicīniskus eksperimentus, izrakstīt un pārdot zāles.

Tomēr Anrī Nestle nevēlējās kļūt par ārstu. Viņš bija aktīvs cilvēks. 1843. gadā viņš iegādājās rapšu audzēšanas biznesu, kas bija vispelnošākais rūpals visā reģionā. Viņš arī bija iesaistīts riekstu eļļas (to izmantoja eļļas lampās), liķiera, ruma, absinta un etiķa ražošanā. Vēlāk viņš tirgojās ar gāzētu minerālūdeni un limonādi. Ir zināms, ka 1857. gadā Nestle sāka interesēties arī par ielu gāzes apgaismojuma rūpalu un pat mēģinājis pārdot mēslojumu.
Zīdaiņu glābējs un barotājs
Vairs gan nav precīzi zināms, kad tieši Anrī Nestle izstrādāja maisījumu zīdaiņiem, kas viņu padarīja slavenu, taču ir skaidrs, ka 1866. gadā viņš jau gatavoja piena pulveri. Viņa interesi par biznesu izraisīja vairāki faktori – lai gan Anrī Nestlem pašam savu bērnu nekad nebija, viņš apzinājās zīdaiņu augsto mirstības līmeni un bija dzirdējis par tolaik slavenā doktora Justusa fon Lībiga centieniem radīt bērniem piemērotu pārtiku. Tā laika augstdzimušās sievietes uztvēra bērnu zīdīšanu kā nevēlamu pienākumu, bet svaigs piens lielajās pilsētās nebija tik viegli pieejams kā tagad. Pienam tātad bija jāatrod alternatīva.

Anrī Nestle radīja bērnu pārtiku, sajaucot govs pienu ar kviešu miltiem un cukuru (to vēlāk aizstāja ar iesalu). Viņam izdevās no šī maisījuma atdalīt cieti, jo lielākajai daļai mazuļu to bija grūti sagremot. Šī viņa izgudrotā metode atrisināja arī jau septiņus gadus ieilgušo piena šokolādes ražošanas problēmu – proti, šveicietis Daniels Pīters tieši pēc Nestles principa saprata, kā no piena atdalīt ūdeni un tādējādi novērst šokolādes mīļotājiem briesmas saindēties ar pelējumu...
Foto: Shutterstock
Sākotnēji Nestle savu produktu sauca par "Kindermehl" ("bērnu milti"), un tas bija labāks produkts nekā Justusa fon Lībiga "bērnu zupa", kas parādījās aptuveni tajā pašā laikā. Nestles ēdienu bija vieglāk pagatavot – pirms lietošanas to vajadzēja tikai sajaukt ar verdošu ūdeni, tāpēc tas ātri vien kļuva par labāko alternatīvu zīdīšanai. Turklāt šis ēdiens bija piemērots arī bērniem, kuriem bija alerģija pret mātes pienu. 1867. gadā tieši viņa maisījums izglāba kāda mazuļa dzīvību, un Anrī Nestles vārds kļuva zināms visā Eiropā. Viņš nodibināja "Société Farine Lactée Henri Nestlé" (Anrī Nestles piena miltu uzņēmums), un jau 1868. gadā visā Eiropā un pat Amerikas Savienotajās Valstīs tika pārdota bērnu pārtika ar nosaukumu "Anrī Nestles piena milti".

Bet jau pēc septiņiem gadiem, 1875. gadā, Anrī Nestle pārdeva savu biznesu izplatītājiem un aizgāja pensijā. Kopā ar sievu un adoptēto meitu viņš apmetās uz dzīvi Glionas reģionā Šveicē, kur nodarbojās ar nelielu aizdevumu izsniegšanu vietējiem iedzīvotājiem. Tur 76 gadu vecumā viņš nomira no sirdslēkmes.
Jauna ēra un panākumi
Jaunie "Société Farine Lactée Henri Nestlé"īpašnieki saglabāja uzņēmuma sākotnējo nosaukumu un 1877. gadā sāka pārdot "Nestlé" kondensēto pienu, kas viņu lielākajam konkurentam, 1836. gadā dibinātajam "Anglo-Swiss Condensed Milk Company" lika sākt tirgoties ar bērnu pārtiku, aizsākot sīvu cīņu, kas ilga 40 gadus, līdz tie apvienojās vienā uzņēmumā "Nestlé and Anglo-Swiss Condensed Milk Company", izplešoties pa visu pasauli. Protams, šī vārda patiesais īpašnieks neredzēja ne uzņēmuma globālo attīstību, ne veidu, kādā tika tirgotas šokolādes un konditorejas izstrādājumi, kafija un uztura bagātinātāji, saldēta pārtika un dzīvnieku barība ar viņa vārdu.

Likteņa ironija, bet tieši Anrī Nestles pirmais produkts – bērnu pārtika – saņēma visvairāk kritikas un raisīja strīdus. Korporācija "Nestlé" ir vairākkārt kritizēta par bērnu pārtikas pārdošanu trešajās pasaules valstīs, kur princips "vienkārši pievienojiet ūdeni" rada pastiprinātu risku veselībai, jo vietējais ūdens bieži ir piesārņots, bet daudzi cilvēki neapzinās šāda ūdens lietošanas bīstamību un to, ka mazuļa zīdīšana ar krūti vienmēr ir labāka nekā jebkāda ķīmiskā maisījuma lietošana...

Metāla "Cailler" šokolādes suvenīru kārba. Francs Luī Cailjers bija pirmais Šveices šokolādes ražotājs, bet kopš 1929. gada "Cailler" ir "Nestle" grupas zīmols.. Foto: Shutterstock
Zupu ģēniji
Ar "Nestlé" nosaukumu ir saistīts vēl viens mums visiem labi zināms produkts "Maggi". Šo buljona kubiņu un garšvielu radītājs ir Jūliuss Mihaels Johanness Maggi (1846–1912), kurš dzimis Šveicē, bet savu uzņēmumu nodibinājis Vācijā, un, tā teikt, gāja pretēju ceļu nekā Anrī Nestle.

Maggi tēvs bija imigrants no Itālijas, bet māte – šveiciete. Jau agri viņš mantoja sava mirušā tēva dzirnavas – 1869. gadā. Mācīties viņam diez ko nepatika, bet vienu viņš zināja labi – kā smalcināt. Un viņš gribēja sasmalcināt visu! Jūliuss Maggi satika tā laika slaveno veģetārieti doktoru Fridolīnu Šuleru, kurš mudināja ēst pēc iespējas vairāk pākšaugu. Pārliecināts, ka kaltēti dārzeņi nezaudē savas uzturvērtības, Jūliuss Maggi atrada ideālu iespēju izrādīt savas prasmes, samaļot visplašāko produktu klāstu: rudzus, kviešus, pupas, zirņus. Sasmalcinājis šos graudaugus un pākšaugus miltos, viņš no jauna izgudroja... zupu, ko varēja pagatavot, tikai pārlejot tās maisījumu ar verdošu ūdeni.

1884. gadā Jūliuss Maggi kopā ar Fridolīnu Šuleru sāka pārdot pākšaugu miltus kā "sauso zupu" maisos, taču bija vajadzīgi vēl divi gadi, lai cilvēki beidzot aptvertu šī izgudrojuma nozīmi, lai gan Jūliuss Maggi savu zupu dalīja par velti un reklamēja to kā kaut ko neiedomājamu. 1897. gadā viņš pārcēlās uz Vāciju, kur cerēja, ka viņa izgudrojums gūs lielāku atzinību. Tur viņš nodibināja uzņēmumu "Maggi GmbH", kas beidzot guva panākumus.
Fridolīns Šulers (pa kreisi) un Juliuss Maggi. Arhīva foto
Ironiski – lai gan Maggi cerēja, ka šāda zupa kļūs par aristokrātijas ēdienu, bija skaidrs, ka tas ir "proletariāta ēdiens". Sausās zupas bija lielisks ātri pagatavojamas maltītes veids augošajai vācu strādnieku šķirai, un tās kļuva arī par sieviešu emancipācijas rīku – vīrieši sāka gatavot paši... 1908. gadā piedzima pasaulē pirmais "Maggi" buljona kubiņš. Savukārt 1947. gadā uzņēmums kļuva par daļu no "Nestlé" grupas.
Foto: Shutterstock