Ražots Latvijā


Kā 'mikriņu' pārbūves uzņēmums izdzīvoja krīzē. Nākotnes plānos – jauni 'ātrie'






Teksts: Poļina Elksne, Foto: Diāna Spiridovska
Uzņēmums "Universāls LTD" vairāk nekā 30 gadus nodarbojas ar mikroautobusu pārbūvi, un tā darba augļus var redzēt gan dažādās Latvijas pilsētās, gan ārvalstīs. Pandēmija nav viegls laiks, uzņēmumam nākas saskarties ar nopietniem pārbaudījumiem – laikā netiek piegādāti furgoni, lai gan pasūtījumu mazāk nekļūst. Neskatoties uz grūtībām, Jelgavā esošais uzņēmums var lepoties ar jaunu ražošanas angāru un plāno uzsākt neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu ražošanu – prototips jau ir gatavs un tiek testēts.
Biznesa fakti
SIA UNIVERSĀLS LTD

Reģistrācijas datums: 09.06.1992.
Apgrozījums (2020. gadā): 7 610 845 eiro
Darbinieku skaits (2021. gadā): 90
Vadība: Mihails Karstens, Nikolajs Samodurovs
Avots: "Lursoft"

"Pirms pandēmijas bijām iecerējuši uzbūvēt jaunu korpusu, lai palielinātu ražošanas jaudu un apjomus, bet krīze visus mūsu plānus apturēja. Papildu ražotni uzbūvēt mēs paguvām, tomēr furgonu trūkums autobūves nozarē ir ietekmējis mūsu darba apjomus," stāsta viens no "Universāls LTD" līdzīpašniekiem Nikolajs Samodurovs, kurš savulaik bijis rūpnīcas RAF ģenerāldirektors. Viņš norāda, ka automobiļu tirgū Latvija vienmēr bijusi pamanāma: "Tagad mēs atgriežamies autobūves nozares nopietnāko spēlētāju rindās."

Uzņēmuma katalogā ir plašs pārbūvēto busiņu klāsts, kas piemērots, lai pārvadātu tūristus, skolēnus, kā arī cilvēkus ar kustību traucējumiem. "Pasūtītāji no ārvalstīm nemitīgi pieprasa ko jaunu, piemēram, zemās grīdas autobusus ar durvīm priekšpusē. Ļoti pieprasīti ir transportlīdzekļi ar panorāmas lūkām un elektriskajām divviru durvīm, piedāvājam arī luksusa modeļus. Šobrīd strādājam pie neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnas konstrukcijas, prototips jau atrodas laboratorijā, kur to pārbauda. Pēc tam tikai jāsagaida sertifikācija," klāsta Nikolajs.

Mikroautobusa "RAF M2 Stils" modelis ir leģendārs. Īstu busiņu var aplūkot Rīgas Motormuzejā, kur tam līdzās atrodas konceptauto "RAF Roxana", ko savulaik izstrādāja RAF konstruktori.

Foto: no Universāls LTD arhīva
Sarežģītie 90. gadi un eksports
Profesionālo darbību uzņēmums aizsāka 1989. gadā un bija leģendārās rūpnīcas RAF sadarbības partneris. Tolaik pēc RAF pasūtījuma "Universāls LTD" izgatavoja automobiļu sēdekļus un aizsargbuferus, kā arī pārbūvēja pašus "rafikus" pasažieru un medicīnas iestāžu vajadzībām. "Līdz tam visas detaļas ieveda no Krievijas. 90. gados situācija ar piegādēm kļuva sarežģītāka, un mēs sapratām, ka varam daudz ko ražot paši. Mēs ieņēmām mikroautobusu pārbūves nišu, kā bāzi izmantojot jau zināmu automobiļu zīmolu ražojumus," atceras Nikolajs.
Foto: Diāna Spiridovska
Daudz pasūtījumu nāca no Krievijas, 90. gadu beigās katru mēnesi turp nosūtīja līdz pat 20 salonu komplektiem, ko uzstādīja mikroautobusos "Gazel" gan pasažieru pārvadāšanai, gan neatliekamās palīdzības vajadzībām. Vēlāk jelgavnieki pārorientējās uz Rietumiem un kā bāzes automašīnas sāka izmantot "Mercedes-Benz Sprinter" un "Volkswagen Crafter".

Pirmais apjomīgais pasūtījums Latvijas tirgum bija 2005. gadā – veseli simt mikroautobusi izglītības iestādēm. Gadu vēlāk tika uzcelts jauns montāžas korpuss 1500 kvadrātmetru platībā un uzņēmums saņēma atbalstu no Eiropas Savienības iekārtu iegādei. Par līdzfinansējumu 25 tūkstošu eiro apmērā tika iegādāts šūšanas aprīkojums, frēzes un virpošanas darbgaldi, kā arī putu pildīšanas iekārta. Vērtīgie pirkumi ļāva paātrināt autobusu komplektēšanu, jo uzņēmums sāka ražot arī detaļas no stikla plastikas. Šobrīd tā pārbūvētie "mikriņi" redzami dažādu uzņēmumu autoparkos, piemēram, "Rīgas satiksme", "Ventspils reiss", "Rīgas mikroautobusu satiksme (B-Bus)", "VTU Valmiera", "Dautrans", "CATA", "Liepājas AT", "Daugavpils AT", "Jēkabpils AT", "Nordeka" u. c.
Jaunus pasūtītājus arvien biežāk izdodas atrast starptautiskās izstādēs un autosalonos, viens no partneriem ir Nīderlandes uzņēmums "Tribus", kas jau desmit gadus iegādājas īpašus automobiļu sēdekļus, kas piemēroti cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Gadu gaitā eksportam kopumā saražoti gandrīz 20 tūkstoši sēdekļu. Tomēr, par spīti šim iespaidīgajam skaitlim, 2008. gada krīze uzņēmuma vēsturē nesa apgrozījuma kritumu. Lai atgrieztos zirgā, bija nepieciešams laiks.
Gatavie tūristu autobusi


Foto: no Universāls LTD arhīva
Foto: no Universāls LTD arhīva
2011. gads bija īpašs – 15 "MB Sprinter" autobusus nodeva Jelgavas autobusu parkam, pirmie 12 "MB Sprinter" zemās grīdas autobusi nonāca Ventspilī un mēneša laikā uz "Peugeot Boxer" bāzes tika sakomplektētas 44 policijas automašīnas. Bet 2013. gadā galvaspilsētas ielās sāka ripot pirmie 20 no 180 autobusiem, kas izgatavoti pēc SIA "Rīgas mikroautobusu satiksme" pasūtījuma.
Pirms pandēmijas uzņēmums saražoja līdz 250 vienībām gadā, katru gadu ražošanas apjomi palielinājās par 20–25%. Līdz ar Covid-19 vilni ražošanas apjoms samazinājās, 2020. gadā uzņēmuma pārdošanas rādītāji nokritās par 6% – līdz 7,5 miljoniem eiro.

"Pasūtījumi bija, bet mašīnu nebija! Visur pasaulē ražotnēs darbs bija apstājies, mums nepiegādāja furgonus un detaļas. Vēl neesam atguvušies līdz pirmspandēmijas līmenim," godīgi saka Mihails Karstens. "Nevaram strādāt uz pilnu jaudu, jo busiņu piegādes kavējas. Ārvalstu pasūtītājiem atliek vien gaidīt, jo nevaram īstenot visas viņu vēlmes. Pandēmija bija grūts posms, turklāt krīzes laikā no valdības netika saņemts ne cents." Neskatoties uz to, neviens darbinieks netika atlaists, jo tik specifiskā nozarē labus aroda meistarus atrast ir grūti.
Pārdošanas nodaļas pārstāvji Māris Žukovskis un Arina Bondareva.

Foto: no Universāls LTD arhīva
Sadarbības partneri un "elektrobusiņi"
Pasūtījumu skaits gadu gaitā ir pieaudzis, vienīgi ražošanas jauda šobrīd apsīkusi: "Konkurence ir skarba, katra kavēšanās mums var maksāt kādu tirgus daļu. Tādēļ, lai stiprinātu savas pozīcijas eksporta tirgū, ar ES un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras finansiālo atbalstu uzbūvējām vēl vienu ražošanas cehu, kas atbilst visiem mūsdienu standartiem," stāsta Nikolajs.
Tā izskatās jaunā rūpnīca, kas ekspluatācijā nodota 2021. gada septembrī. Jaunā korpusa platība – 2018 kvadrātmetri, izmaksas – 1,3 miljoni eiro (no tā 424 tūkstoši jeb 35,03% – ERAF līdzfinansējums.)

Foto no Universāls LTD arhīva
Fakts
2020. gadā Universāls LTD saņēma
bronzas medaļas ieguvēja statusu nodokļu nomaksā Zemgalē mazo un vidējo komersantu vidū.

No Jelgavas domes uzņēmums saņēma grantu 10 tūkstošu eiro apmērā, kas tiks izmantots neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnas sertifikācijai: "Prototips maksā 100 tūkstošus, un pirmais virsbūves modelis jau devies uz laboratoriju, kur to testē," norāda Nikolajs.

"Universāls LTD" aktīvi sadarbojas ar dažādām valsts un pašvaldību iestādēm, tūrisma aģentūrām, autobusu parkiem, pasažieru pārvadātājiem. Tiek komplektēti taksometri, mobilā rentgena kabineti, kā arī transportlīdzekļi armijas un policijas vajadzībām. Īpaši busiņi nonāk pie cilvēkiem, kas ikdienā pārvadā sporta inventāru un motociklus. Jaunākā tendence, kas īpaši aktuāla kļuvusi pandēmijas laikā, ir automobiļi-mājas uz riteņiem.

"Pateicoties mūsu pārdošanas vadītājam Mārim Žukovskim, ir paplašinājusies eksporta ģeogrāfija – aptvertas visas Skandināvijas un Eiropas valstis," atklāj Mihails. Tikai piektā daļa produkcijas paliek Latvijā, pamata noieta tirgus ir Somija, Vācija, Šveice un Austrija.

"Pagājušajā gadā orientējāmies uz Latvijas tirgu, nostiprinot draudzības saites ar komercauto tirdzniecības pārstāvjiem, bet tagad pievēršam uzmanību arī starptautiskajiem tirgiem. Skaidrs, ka tirgus Latvijā nav bezizmēra, tāpēc mērķējam uz Eiropu. Cenšamies arī aktīvāk piedalīties automašīnu ražošanas un piegādes izsolēs," papildina Nikolajs.

Īpaša sadarbība izveidojusies ar SIA "Electrify", lai kopīgiem spēkiem saražotu elektriskos autobusus "Universāls 907 OPP", ko pasūtījusi SIA "Ventspils Reiss". Vispirms "Universāls LTD" furgonus pārbūvē – kā bāzi izmanto vācu autokoncerna "Daimler AG" ražotos "Mercedes Benz Sprinter". Pēc tam "Electrify" ķeras pie elektropiedziņas sistēmas pārbūves. Būtisks parametrs ir akumulatora uzlādes ātrums – lai nobrauktu 20 kilometrus, uzlādei nepieciešamas tikai piecas minūtes. Turklāt ātrās uzlādes akumulatori savas īpašības nezaudē gan +40, gan –30 grādos.

Gatavos auto saņems gan Ventspils, gan Liepāja, kur šiem autobusiem jau uzstādītas īpašas uzlādes stacijas. Pirmie četri autobusi jau nonākuši Ventspilī, vēl desmit turp dosies šī gada pavasarī, bet Liepājā izmantos septiņus busiņus.

Furgonu iespaidīgās pārvērtības
Veikt specifisku automašīnu pārbūvi lielo automašīnu ražotāju rūpnīcās nav iespējams, tāpēc pasūtītāji izmanto "Universal LTD" pakalpojumus. Daži klienti pie pasūtījuma tiek jau pēc pāris nedēļām, bet citu automašīnu komplektācijai jāatvēl vairāki mēneši.

Uzņēmuma vadītāji Mihails Karstens un Nikolajs Samodurovs "Delfi Bizness" lasītājiem ļauj ieskatīties, kā tad īsti notiek furgona pārbūve soli pa solim.
Uzņēmums no rūpnīcas saņem pilnīgi tukšu furgonu, lai veiktu sava veida iekšpuses "tjūningu", lai automašīnu pielāgotu konkrētā pasūtītāja vēlmēm.


Foto no Universāls LTD arhīva
Jau sākotnēji uzņēmums autobusos uzstādīja trapu, lai tajos varētu iekāpt cilvēki ratiņkrēslā. Tā kā Autotransporta direkcijas prasības noteica, ka visi pilsētu autobusi jāaprīko ar rampu vai trapu, šie autobusi kļuva ārkārtīgi pieprasīti Latvijas autoparkos.

"Trīsdesmit gadu laikā esam izstrādājuši plašu specializēto transportlīdzekļu modeļu klāstu. Turklāt lielās rūpnīcas nemaz neražo autobusus ar vairāk nekā 19 sēdvietām, un, tā kā pasūtītājiem ir citas vēlmes, mēs nākam talkā. Mūsu pirmais nopietnais projekts bija furgona standarta bāzes pagarinājums par 400 mm, lai palielinātu sēdvietu skaitu līdz 22. Pilnā masa ir 5,5 tonnas ierasto 5 tonnu vietā, protams, veicam laboratorijas testus un pārbūvētie mikroautobusi saņem atbilstošu sertifikāciju."

Šajā furgonā durvis tiks ievietotas pavisam citā vietā. Ja nepieciešams, grīdu var pazemināt, kā arī pārlikt šasiju. Pēc tam liek logus un sēdekļus. Attēlā – speciālists Kaspars Roze ar savu dēlu Darenu stiklu ielīmēšanas procesā.

Foto no Universāls LTD arhīva
Šim autobusu veidam neveicam izmaiņas gaitas iekārtu konstrukcijā un transmisijā, saglabājot visas rūpnīcas garantijas," norāda Nikolajs.


Foto: Diāna Spiridovska
"Savs stikla plastikas cehs ir ārkārtīgi liela priekšrocība, daudzviet analoģiskās ražotnēs nav iespējams tik daudz detaļu saražot uz vietas. Autobusos tiek uzstādīts gana daudz plastikāta detaļu, sākot no maršrutētāja korpusa līdz pat grīdas pazeminājumam, un to visu paveicam šeit," stāsta Mihails.
Ir mikroautobusi, kas no ražotnes izbrauc ar "Universāls" logotipu.


Foto no Universāls LTD arhīva
Kad furgoni gandrīz pabeigti, tajos uzstāda elektroiekārtas, ventilācijas sistēmu, kondicionieri, GPS u. c. Rezultātā top pavisam cita mašīna – pilsētai piemērots zemās grīdas autobuss, skolēnu autobuss, ērts taksometrs ar galdiņiem vai specializēts transports cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Durvju un kondicioniera uzstādīšana zemās grīdas autobusā.

Foto: Diāna Spiridovska
Lūk, jauns mikroautobuss gatavs!
Šie pasažieru "mikriņi" dosies uz Skandināviju.

Foto: Diāna Spiridovska
Pasūtītājs var izvēlēties sēdekļu ergonomiku, dizainu un audumu. Ir klienti, kas pasūta tikai pašus sēdekļus.
Šūšanas darbnīcā top sēdekļu apšuvums.


Foto: Diāna Spiridovska
Sēdekļu uzstādīšanas process salonā.


Foto no Universāls LTD arhīva
Strādā sava amata meistari

90. gados uzņēmumā bija 20 speciālisti no bijušās mikroautobusu RAF rūpnīcas, šobrīd nodarbināti vairāk nekā 90 cilvēki. Starp viņiem ir daudz gados jaunu un ambiciozu speciālistu.
Vidējais darbinieku vecums – 45 gadi, pārsvarā tie ir vietējie jelgavnieki. Jau 17 gadus uzņēmumu vada Vasīlijs Zorovs. Šobrīd uzņēmumā pieprasīti ir kvalificēti inženieri un metinātāji.
Vasīlijs Zorovs kopā ar stikla plastikas dizaineru Pāvelu Larionovu.

Foto no Universāls LTD arhīva
Maketēšanas projektiem "Universāls LTD" komanda pievēršas radoši. Modeļus izstrādā piecu cilvēku komanda, un tās rasējumi pēc tam tiek izmantoti, pārbūvējot furgonus.
Uzņēmuma konstruēšanas birojs

Foto no Universāls LTD arhīva
Metinātājs Mareks Greidiņš darba procesā.

Foto: Diāna Spiridovska
Biruta Bavera vairāk nekā 30 gadus uzņēmumā veic materiālu un instrumentu uzskaiti.


Foto: Diāna Spiridovska
Grāmatvede Terēze Koļesņikova.


Foto: Diāna Spiridovska
Arī atslēdznieks Leonīds Rabočijs (attēlā redzams kopā ar kolēģiem) ražotnē strādā vairāk nekā 30 gadus. Tik zinošus speciālistus darba tirgū šobrīd atrast ir grūti, atzīst viņa kolēģi.

Foto no Universāls LTD arhīva
Uzņēmuma vadība pirmo peļņu ieguldīja ikdienas lietu sakārtošanā: vispirms parādījās ģērbtuves, dušas un tualetes, bet nedaudz vēlāk - ēdnīca un strādnieku atpūtas telpas.
Foto: Diāna Spiridovska