Zīmola stāsts




CNN
Karš, kas atnesa lielāko bagātību
Zīmola stāsts




CNN
Karš, kas atnesa lielāko bagātību
Foto: Shutterstock
Teksts: Giedrjus Drukteinis , "Delfi.lt"
"Mēs rādīsim līdz pat pasaules galam. Un, kad tas pienāks, mēs paziņosim par to ziņās, ieslēgsim dziesmu "Closer to you, Lord" un beigsim pārraidi," sacīja Roberts Edvards Tērners, viena no pasaulē lielākajiem kabeļtelevīzijas ziņu tīkliem CNN dibinātājs, pazīstams ar savu segvārdu Teds. Teds Tērners.
"Delfi Bizness" katru sestdienu publicē slavenu uzņēmumu neparastās vēstures līkločus rubrikā "Zīmola stāsts". Visus šīs sērijas stāstus vari izlasīt šeit.
Viņam nekad nav paticis viņa īstais vārds – "pārāk pompozs, pārāk aristokrātisks". Lai gan Teds Tērners ir miljardieris, viens no lielākajiem zemes īpašniekiem ASV un Argentīnā, kas savos rančo audzē pasaulē lielāko bizonu ganāmpulku, nebūs kļūda viņu saukt par "kapitālistu-sociālistu".

Viņš organizēja un finansēja zaudējumus nesošās Labas gribas spēles kā vienojošu alternatīvu ASV un PSRS boikotētajām olimpiskajām spēlēm, kā arī ziedoja miljardu dolāru Apvienoto Nāciju Organizācijai un ievērojamus līdzekļus dažādām labdarības iniciatīvām. Un, lai gan 60. gados viņš bija jauno republikāņu rindās, vēlāk bija precējies ar vienu no ievērojamākajām amerikāņu protesta pret Vjetnamas karu sejām, aktrisi Džeinu Fondu.
Foto: Shutterstock
Tomēr Teds Tērners vienmēr ir izteicies pret karu vai tā ierosinātājiem, neizvēloties vārdus, tāpēc viņš ieguva iesauku "Mouth from the South" ("Mute no dienvidiem"). ("Mums ir 28 tūkstoši pielādētu ieroču, kāpēc viņiem nevarētu būt kāds "desmits?" – tā viņš izteicās par Irānas ambīcijām izstrādāt kodolieroci. Savukārt izteiciens "vīriešiem vajadzētu uz simt gadiem aizliegt ieņemt valsts amatus, drīzāk atdodot tos sievietēm" bija kā atbalsts sievietes iecelšanai aizsardzības ministra amatā.) Bet tieši karš viņam atnesa vislielāko bagātību.

Un no tiesas, Teda Tērnera radītais kabeļtelevīzijas kanāls ir bijis ar mums tik ilgi, ka šķiet: tas vienmēr ir bijis mūsu dzīves sastāvdaļa. Tomēr 2020. gada 1. jūnijā CNN apritēja tikai 40 gadi. Tas savulaik radīja 2 miljonu dolāru zaudējumus mēnesī un tika saukts par "neizdevušos ideju". Bet šodien CNN skatās ceturtā daļa pasaules iedzīvotāju, un tieši te pasaule ir redzējusi pēdējo desmitgažu slavenākos attēlus – "Challenger" sprādzienu, Tjaņaņmeņas laukumu, Austrumeiropas revolūcijas, Bagdādes bombardēšanu, divus Persijas līča karus, PSRS Augstākās padomes vētru, 11. septembri utt. Bez šī kanāla, kas visu diennakti raida ziņas uz visattālākajiem zemes nostūriem, vairs nav iespējams iedomāties ne mūsdienu televīziju, ne mūsu dzīvesveidu.
Bet kā Tedam Tērneram radās ideja to izveidot?
Teds Tērners. Foto: Shutterstock
CNN dibinātājs dzimis 1938. gadā Sinsinati, Ohaio štatā, "Turner Outdoor Advertising" īpašnieka ģimenē. Viņa tēva bizness paplašinājās uz ASV dienvidu štatiem, tāpēc bērnībā Teds Tērners mainīja daudzas skolas, līdz ģimene beidzot apmetās uz dzīvi Atlantā, Džordžijas štatā. Sasniedzis pilngadību, viņš iestājās Brauna Universitātē Rodailendā, Gēteborgā, lai studētu klasisko filoloģiju, un viņa tēvs, reklāmas biznesa magnāts, bija burtiski satriekts par dēla izvēli. Tiesa, vēlāk Teds mainīja domas un studijas turpināja Ekonomikas fakultātē.

Universitātē viņš bija populārs, aktīvs un spēcīgs students – airēšanas komandas kapteinis un debašu kluba dalībnieks. Tiesa, par "kopmītņu režīma pārkāpumiem" viņu pat divas reizes izslēdza no augstskolas (viņa istabā vienmēr bija pietiekami daudz sieviešu), taču beigās viņš tomēr saņēma diplomu ekonomikā. Pēc absolvēšanas Teds Tērners atgriezās Dienviddžordžijā, ASV, lai kļūtu par sava tēva aģentūras vadītāju Makonā.


Robertu Tērneru vecāko mocīja slimība, kas tajā laikā bija eksotiska, – bipolārie traucējumi (Tedam Tērneram arī tā nav sveša, tai raksturīgas akūtas garastāvokļa svārstības – no depresijas līdz entuziasma patosam). 24 gadus vecais Teds Tērners negaidīti mantoja visu ikgadējo pārdošanas apjomu miljonus dolāru ģenerējošo uzņēmumu.

Tomēr viņš neapjuka un darīja lietas cītīgi. Nepagāja ilgs laiks, līdz Teds Tērners saprata, ka mārketinga un reklāmas nozare ir ļoti ienesīgs bizness, ja zina, kā to darīt pareizi. 1964. gadā viņš uzsāka riskantu biznesu, iegādājoties reģionālo radiostaciju, tādējādi paplašinot sniegto reklāmas pakalpojumu klāstu. 1970. gadā "Turner Outdoor Advertising" kļuva par lielāko reklāmas aģentūru Amerikas Savienoto Valstu dienvidos.

1969. gadā Teds Tērners pārdeva visas savas radiostacijas, lai iegādātos finanšu purvā nonākušo Atlantas televīzijas staciju WJRJ, kurai nomainīja nosaukumu uz WTCG ("Watch This Channel Grow"). Televīzija jau bija kļuvusi par spēcīgāko mediju tirgū, un Teds Tērners vēlējās iesaistīties biznesā. Viņš izveidoja jaunu uzņēmumu "Turner Broadcasting System", kas kļuva par izmēģinājumu poligonu turpmākajiem viņa televīzijas projektiem un eksperimentiem un mediju impērijas pamatu.

"Saturs ir karalis!" Teds Tērners atkārtoja, novērtējot šo televīzijas biznesa stūrakmeni. Un kas var būt labāks par klasisku filmu? Teds Tērners sāka pārraidīt vecās klasiskās filmas un seriālus, izmantojot savu WTCG kanālu. Tas bija lēti (televīzijas apraides tarifu dēļ tās varēja rādīt vairākas reizes par vienu un to pašu maksu), taču piesaistīja stabilu un lielu auditoriju.

Vēlāk sākās eksperimenti ar ziņu raidījumiem. Lai izceltu savu televīzijas ziņu programmu, Teds Tērners izdomāja vienkāršu, bet diezgan oriģinālu pieeju. Citi kanāli sāka pārraidīt ziņas stundas sākumā, piemēram, pulksten 12.00 vai 18.00, savukārt WTCG kanālā ziņu pārraides sākums aizkavējās par 10 minūtēm un sākās 12.10 vai 18.10. Šādā veidā Teds Tērners pulcēja lielu auditoriju, kas tikko bija skatījusies ziņas citos kanālos, kas viņa televīzijas stacijai piesaistīja papildu uzmanību un vienlaikus palielināja reklāmas ieņēmumus.
Foto: Shutterstock
Ziņas 24/7
1973. gadā Teds Tērners saņēma licenci pārraidīt Atlantas beisbola komandas "Braves" maču, un 1976. gadā viņš nopirka šo komandu, kā arī NBA basketbola komandu "Hawks", kas ātri kļuva par ienesīgu sporta veidu. 1975. gadā ASV sāka darboties pirmā satelīttelevīzija, un Teds Tērners nekavējoties iegādājās atsevišķu satelīttelevīzijas kanālu. Viņu interesēja telekomunikācijas satelītu un kabeļtīklu potenciāls kā līdzeklis skatītāju skaita (un līdz ar to arī reklāmas ieņēmumu) palielināšanai, līdz ar to 1976. gadā viņš ieguva arī kabeļtelevīzijas apraides licenci.

Teds Tērners līdzšinējo kanālu pārdēvēja par WTCG-TV-Super-Station un sāka savu šovu retranslēt citiem kabeļtelevīzijas operatoriem un citiem štatiem. Televīzija iegādājās savus raidījumus, lai piepildītu savas programmas ar valsts mēroga saturu (piemēram, vecām klasiskām filmām), un WTCG auditorija 1977. gadā pieauga līdz 2 miljoniem, bet Teds Tērners drīz palielināja aktīvus līdz 100 miljonu ASV dolāru vērtībai.

1978. gadā par 50 tūkstošiem ASV dolāru no Bostonas Tehnoloģiju institūta studentu radiostacijas "Technology Broadcasting System" viņš iegādājās radiostacijas nosaukuma WTBS tiesības, kas kļuva par "Turner Broadcasting System" raidījumu un kanālu nosaukumu. Impērija nostiprinājās, un bija pienācis laiks īstenot citu ideju.

Jau 1975. gadā Teds Tērners sāka runāt par 24 stundu televīzijas kanālu, kas pārraida tikai ziņas. Kolēģi šo ideju neatbalstīja, jo uzskatīja, ka nevienam Amerikā vai pasaulē šāds ziņu apjoms vienkārši nav vajadzīgs. Taču, kā jau senie ebreji mācīja: ja vairums saka, ka nevajag, tad to vajag visiem. Teds Tērners izlēma pats – viņš bieži atgriezās mājās pārāk vēlu, lai noskatītos tradicionālo ziņu raidījumu pulksten 18.00. Ja šīs ziņas tiešraidē pārraidītu 24 stundas diennaktī, šāds kanāls ļautu ziņas paziņot jebkurā diennakts laikā. Un, ja neviens to nedara, kāpēc to nevarētu darīt viņš?

Jo vairāk viņš domāja par šādu kanālu, jo vairāk viņam šī ideja iepatikās. 1979. gadā Teds Tērners ieguldīja pirmos 20 miljonus ASV dolāru, lai izveidotu šādu ziņu kanālu. 1980. gada 1. jūnijā CNN sāka savu pirmo pārraidi no Atlantas "Kabeļtelevīzijas ziņu kanāla" studijas. Vispirms ekrānā parādījās paša kanāla dibinātājs, īsi paskaidrojot, ko skatītāji var gaidīt no programmas, kam sekoja CNN pirmais ziņojums par uzbrukumu cilvēktiesību aktīvistam Vernonam Džordanam. Tāda pati ziņa, tāpat kā visas pārējās papildu ziņas, tajā dienā tika atkārtota 40 reizes.
Foto: Shutterstock
Panākumu atslēga
Sākotnēji CNN nesasniedza lielu auditoriju un strādāja tikai ar zaudējumiem – TBS katru mēnesi zaudēja 2 miljonus dolāru (pirmo peļņu CNN guva tikai 1985. gadā). Kanāls pat ieguva nožēlojamo iesauku "Chicken Noodle Network", un CNN žurnālisti saņēma mazāku atalgojumu nekā viņu kolēģi vidējā radiostacijā. Taču Teds Tērners ticēja savai idejai un ar savu ticību iekvēlināja skeptiskos biedrus. Un viņš pastāvīgi ieguldīja savu naudu CNN attīstībā.

CNN "visu diennakti" koncepcija tomēr bija lemta panākumiem. Ātri izrādījās, ka būtiskās ziņas, kas pieejamas jebkurā laikā, ir ērtas un pat nepieciešamas, un profesionāli reportieri un žurnālisti kanālam atnesa slavu un atzinību. Tiešraides no notikuma vietas un strauji attīstošās telekomunikāciju tehnoloģijas arī izraisīja kanāla popularitāti un paplašināšanos. 1982. gadā tika palaists CNN2, kas visu diennakti pārraidīja īsas ziņas (vēlāk pazīstamas kā "CNN Headline News"), un tajā pašā gadā tika atvērts CNN birojs Japānā, bet 1985. gadā – Eiropā. Tas sakrita ar "CNN International" palaišanu.

Atšķirībā no nopietniem un lieliem konkurentiem, piemēram, BBC vai ABC, CNN starptautisko ziņu atspoguļošanai pārsvarā izmantojis vietējos žurnālistus, īpaši tos, kurus notikumi skāruši tieši un personiski. Tam bija lielāka "atbilstības ietekme" uz skatītājiem. Tiesa, kanāls CNN, kas veicināja "personīgo kontaktu ar ziņām", ātri vien kļuva par ziņu objektu pats. Amerikā CNN sauca par "pārāk liberālu" un "antiamerikānisku", bet ārzemēs, jo īpaši Āzijā, par "pārāk proamerikānisku". Taču tipiskā atklātā, liberālā amerikāņu skatītāja acīs tas padarīja kanālu vēl pievilcīgāku.

1986. gadā CNN nodrošināja visus savus žurnālistus ar pārnēsājamām satelītantenām, kas ļāva pārraidīt reportāžas no jebkuras planētas vietas. Tas noteica jaunus standartus televīzijas ziņu veidošanā – CNN korespondenti bija un arī turpmāk būs pirmie, kas parādījušies notikuma vietā, lai sagatavotu ziņu un ātri to nodotu visiem planētas iedzīvotājiem. Tas savukārt noveda pie jauna informācijas izplatīšanas standarta, ko sauc par "CNN efektu", – CNN pārraidīja notikumus tieši no Tjaņaņmeņas laukuma Pekinā, līdz to pārtrauca Ķīnas policijas un drošības iestāžu darbinieki.

Sākoties pirmajam Persijas līča karam 1991. gadā, CNN apsteidza "lielo ziņu trijotni" – CBS, NBC un ABC, jo CNN žurnālisti bija vienīgie reportieri, kas atspoguļoja ziņas no Bagdādes, kad sākās militārās darbības. Bagdādes bombardēšanas noskatījās rekordliels skatītāju skaits – 10,8 miljoni, un CNN beidzot bija nostiprinājies kā pasaulē operatīvākais ziņu kanāls.
Foto: Shutterstock
Teds Tērners – "Time" gada cilvēks
1991. gadā žurnāls "Time" Tedu Tērneru nosauca par gada cilvēku – vērtējot viņa ietekmi medijos. Un tas bija vairāk nekā tikai CNN izstrādātā principa un standartu atzīšana. Taču Teds Tērners nekad nebija aizmirsis papildu satura iespējas. 1986. gadā viņš mēģināja iegādāties visu CBS kabeļtelevīzijas kanālu, taču nesekmīgi, un tā vietā no Kērka Kerkoriana par 1,6 miljardiem dolāru nopirka Holivudas filmu studiju MGM. Tomēr drīz kļuva skaidrs, ka TBS šāds pirkums bija pārāk smags, lai to paceltu un uzturētu. Galu galā Teds Tērners pārdeva MGM studiju pa daļām tam pašam Kērkam Kerkorianam un pāris gadu laikā darījuma rezultātā zaudēja kopumā 100 miljonus ASV dolāru.

Protams, noliedzēji, kuri sevi dēvēja par tirgus analītiķiem, par šādu darījumu ņirgājās, nenovērtēja to, ka Teds Tērners šī darījuma laikā paturēja tiesības uz MGM filmu arhīvu – 3650 filmām, tajā skaitā tādu klasiku kā "Vējiem līdzi", "Pilsonis Keins" un "Kasablanka".

Tātad, neskatoties uz visu ņirgāšanos, 1987. gadā vien Teds Tērners nopelnīja 125 miljonus ASV dolāru no šo filmu pārraidīšanas. 1988. gadā "Vējiem līdzi" iezīmēja jaunā kanāla TNT ("Turner Network Television") sākumu, un 1994. gadā senās filmas sāka pārraidīt citā, mums jau labāk zināmā kanālā, TCM ("Turner Classic Movies"). Teds Tērners iegādājās arī "Hanna-Barbera" studijas arhīvus – 8500 animācijas filmas, kas tika izmantotas 1992. gadā, lai uzsāktu raidīt kabeļtelevīzijas kanālu bērniem "Cartoon Network".

1996. gadā "Turner Broadcasting System" apvienojās ar citu satura un mediju gigantu "TimeWarner", bet 2018. gadā ASV telekomunikāciju gigants AT&T iegādājās "TimeWarner", kas tika pārdēvēts par "WarnerMedia". 2019. gadā "Turner Broadcasting System" tika likvidēta un CNN kļuva par daļu no "WarnerMedia" ziņu un sporta nodaļas. 2018. gadā CNN bija pieejams 90 miljoniem mājsaimniecību ASV vien, bet 2019. gadā CNN bija trešais visvairāk skatītais kanāls aiz "Fox News" un MSNBC (kā arī 14. pasaulē starp visiem kabeļtelevīzijas kanāliem). "CNN International" programma ir pieejama 212 valstīs un teritorijās, savukārt CNN ārzemju kanāli ir pieejami septiņās valodās. Un "CNN.com", kā zināms, ir viens no populārākajiem ziņu portāliem pasaulē.
Foto: Shutterstock