RAŽOTS LATVIJĀ
'RUBRIG': dubulto ražošanas jaudas un iekaro eksotiskus tirgus
"Delfi Bizness" redaktore Žanete Hāka
Šoreiz portāls "Delfi Bizness" ciemojas uzņēmuma "Rubrig" ražotnē, kur top gumijas drošības segums.
"Rubrig" ražotne Ādažos nupat nosvinējusi savu sesto dzimšanas dienu, ko uzņēmums atzīmējis ar apjomīga projekta īstenošanu – jaunas ražošanas iekārtas iegādi, kas turpmāk ļaus dubultot izgatavotās produkcijas jaudas. "Rubrig" šobrīd strauji gūst popularitāti gan tuvākos, gan eksotiskākos eksporta tirgos, un plāno turpināt strauju izaugsmi, stāsta kompānijas vadītājs Dainis Bonda. Vienlaikus viņš atzīst, ka straujais energoresursu cenu pieaugums rada izaicinājumus saglabāt konkurētspēju citās valstīs.
No sporta zālēm līdz armijai
Biznesa fakti
SIA "Rubrig"
Reģistrācijas datums: 05.08.2015.
Juridiskā adrese: Rīgas gatve 8, Ādaži
Apmaksātais pamatkapitāls: 1 150 000 eiro
Apgrozījums (2021. gadā): 2 064 919 eiro
Peļņa pēc nodokļiem (2021. gadā): 337 538 eiro
Darbinieku skaits (2021. gadā): 29
Valdes priekšsēdētājs: Dainis Bonda
Patiesie labuma guvēji: Valērijs Aleksandrovs
Avots: "Lursoft"
SIA "Rubrig"
Reģistrācijas datums: 05.08.2015.
Juridiskā adrese: Rīgas gatve 8, Ādaži
Apmaksātais pamatkapitāls: 1 150 000 eiro
Apgrozījums (2021. gadā): 2 064 919 eiro
Peļņa pēc nodokļiem (2021. gadā): 337 538 eiro
Darbinieku skaits (2021. gadā): 29
Valdes priekšsēdētājs: Dainis Bonda
Patiesie labuma guvēji: Valērijs Aleksandrovs
Avots: "Lursoft"
"Rubrig" ražo gumijas drošības segumus ar prettrieciena īpašībām sporta zālēm, bērnu rotaļlaukumiem, citām iekštelpām un āra objektiem. Tas ir segums, kas spēj gan slāpēt troksni, gan būtiski samazina iespēju gūt traumas. Pats uzņēmums darbību uzsāka 2015. gadā, taču pirmā ražošanas līnija tika iedarbināta 2016. gada augustā, jo uzņēmuma pirmais darbības pusgads vairāk tika pavadīts testa režīmā, lai saprastu, ko vēlas tirgus, kādi ir pieprasītākie produkti, kā arī precizēta mārketinga stratēģija un turpmākais darbības plāns.
Gumija ir interesants materiāls, ko var pielietot daudz un dažādos veidos – un to rāda "Rubrig" piemērs – pirmajos gados uzņēmums koncentrējās uz aktīvu bērnu laukumiņu segumu ražošanu, bet šobrīd portfelis ir ievērojami diversificēts un mainījies arī uzņēmuma pieprasītākais produkts.
"Ja sākotnēji uzņēmuma flagmanis bija bērnu laukumu drošības segums, tad tagad pirmo vietu apjomos ieņem fitnesa zāļu grīdas segumi - gan tādi, kas, ieklājot izskatās kā bezšuvju segums, gan flīzes smagsvaru zonai, kur sporta zālēs vīri sviež 200 un 300 kg smagumus. Papildus "Rubrig" eksportē savu produkciju zirgu staļļiem uz tādām valstīm kā Beļģiju, Vāciju, Nīderlandi. Gadiem ejot, uzņēmums ir uzsācis ražot arī gumiju armijas vajadzībām, piemēram, šautuvju segumus, jo gumija ir labs ložu absorbents. Arī Latvijā, Ādažos, Alūksnē un Skrundā zemessargi un karavīri trenējas uz "Rubrig" ražotajiem produktiem," uzskaita uzņēmuma vadītājs.
Gumija ir interesants materiāls, ko var pielietot daudz un dažādos veidos – un to rāda "Rubrig" piemērs – pirmajos gados uzņēmums koncentrējās uz aktīvu bērnu laukumiņu segumu ražošanu, bet šobrīd portfelis ir ievērojami diversificēts un mainījies arī uzņēmuma pieprasītākais produkts.
"Ja sākotnēji uzņēmuma flagmanis bija bērnu laukumu drošības segums, tad tagad pirmo vietu apjomos ieņem fitnesa zāļu grīdas segumi - gan tādi, kas, ieklājot izskatās kā bezšuvju segums, gan flīzes smagsvaru zonai, kur sporta zālēs vīri sviež 200 un 300 kg smagumus. Papildus "Rubrig" eksportē savu produkciju zirgu staļļiem uz tādām valstīm kā Beļģiju, Vāciju, Nīderlandi. Gadiem ejot, uzņēmums ir uzsācis ražot arī gumiju armijas vajadzībām, piemēram, šautuvju segumus, jo gumija ir labs ložu absorbents. Arī Latvijā, Ādažos, Alūksnē un Skrundā zemessargi un karavīri trenējas uz "Rubrig" ražotajiem produktiem," uzskaita uzņēmuma vadītājs.
Publicitātes foto
No jaunākajiem projektiem Latvijā "Rubrig" produkciju var redzēt jaunajā Ventspils zinātnes centrā "Vizium", kur visas grīdas vairāk nekā 2500 m2 platībā ir ražotas "Rubrig". To izgatavojot, samiksēti astoņi dažādi krāsu toņi un viens no uzstādījumiem bijis, ka produktam jābūt no otrreiz pārstrādātām izejvielām, līdz ar to šajā grīdā divas trešdaļas veido riepu gumija, bet vienu trešdaļu – jauna gumija.
Foto: Kārlis Dambrāns, Delfi
Tāpat tirgū parādās jaunas tendences. Aizvien iecienītāki Skandināvijas valstīs kļūst 3D formas objekti – pusbumbas, bumbas, kubi. Šie produkti aizvien biežāk tiek izvietoti pilsētvidē un to funkcija ir ļoti dažāda – dažkārt tā ir tikai vizuālai piesaistei, dažkārt – vieta, kur apsēsties, sportot brīvajā laikā – šie objekti ir triecienizturīgi, nenolietojas un tos ir grūti sabojāt, tādēļ kalpo ilgi, uzsver Dainis Bonda.
Foto: Delfi
Attīsta eksportu
Neilgi pēc darbības uzsākšanas uzņēmums jau saņēma savu pirmo pasūtījumu ārvalstīs - 2017. gada sākumā, kad "Rubrig" savu produkciju piegādāja starptautiskajai skolai Briselē. Līdz ar šo soli attīstība un aktīvs darbs eksporta tirgos turpinājās, kā rezultātā šobrīd eksporta daļa kopējos "Rubrig" pārdošanas apjomos sasniedz vairāk nekā 80%. Uzņēmums tirgo savas preces vidēji 23 valstīs, starp kurām ir gan tuvākas Eiropas valstis kā, piemēram, Norvēģija, Islande, gan tālākas un eksotiskākas, kā, piemēram, Taivāna, Argentīna, Maroka.
"Rubrig" regulāri piedalās arī starptautiskās izstādēs, gada laikā apmeklējot vidēji četras izstādes gadā – sākot no Eiropas līdz pat Apvienotajiem Arābu Emirātiem un Ķīnai. "Turpinām cīnīties par savu vietu Eiropā, un gandarījumu sagādā tas, ka mūsu produkcija ir pieprasīta arī Vācijā, kas ir industrijas centrs - 35% šajā jomā saražoto produktu tiek izgatavoti Vācijā, bet mums šis tirgus eksportā aug," stāsta Dainis Bonda.
"Rubrig" regulāri piedalās arī starptautiskās izstādēs, gada laikā apmeklējot vidēji četras izstādes gadā – sākot no Eiropas līdz pat Apvienotajiem Arābu Emirātiem un Ķīnai. "Turpinām cīnīties par savu vietu Eiropā, un gandarījumu sagādā tas, ka mūsu produkcija ir pieprasīta arī Vācijā, kas ir industrijas centrs - 35% šajā jomā saražoto produktu tiek izgatavoti Vācijā, bet mums šis tirgus eksportā aug," stāsta Dainis Bonda.
Publicitātes foto
Investē attīstībā
Reaģējot uz augošo pieprasījumu, nupat kompānija savā ražotnē uzstādījusi jaunu iekārtu, kas ļaus būtiski palielināt ražošanas jaudas.
"Uzņēmumam attīstoties, pandēmijas laikā bijām nonākuši situācijā, kad mūsu kapacitāte sasniedza griestus, un piegādes termiņi klientiem pagarinājās līdz astoņām nedēļām. Mūsu nozarē sešas nedēļas ir kritiskais termiņš, kad klients vēl ir gatavs gaidīt, bet divi mēneši ir pārāk ilgs laiks, un klienti to uzzinot, meklē citas iespējas, tādēļ bija jādomā par jaunām investīcijām," skaidro Dainis Bonda.
Ņemot vērā, ka uzņēmumam nepieciešamas ļoti specifiskas iekārtas, "Rubrig" speciālisti jau laicīgi sāka strādāt pie jaunās iekārtas projekta izstrādes. Pandēmijas laiks nedaudz nobīdīja gaidāmos attīstības plānus, taču kopumā jaunās iekārtas projektēšana un izveide aizņēma pusotru gadu. Iekārtu ražoja ASV pēc "Rubrig" pasūtījuma, un šā gada maijā tā nonāca uzņēmuma ražotnē, bet savu darbību sāka augustā.
"Uzņēmumam attīstoties, pandēmijas laikā bijām nonākuši situācijā, kad mūsu kapacitāte sasniedza griestus, un piegādes termiņi klientiem pagarinājās līdz astoņām nedēļām. Mūsu nozarē sešas nedēļas ir kritiskais termiņš, kad klients vēl ir gatavs gaidīt, bet divi mēneši ir pārāk ilgs laiks, un klienti to uzzinot, meklē citas iespējas, tādēļ bija jādomā par jaunām investīcijām," skaidro Dainis Bonda.
Ņemot vērā, ka uzņēmumam nepieciešamas ļoti specifiskas iekārtas, "Rubrig" speciālisti jau laicīgi sāka strādāt pie jaunās iekārtas projekta izstrādes. Pandēmijas laiks nedaudz nobīdīja gaidāmos attīstības plānus, taču kopumā jaunās iekārtas projektēšana un izveide aizņēma pusotru gadu. Iekārtu ražoja ASV pēc "Rubrig" pasūtījuma, un šā gada maijā tā nonāca uzņēmuma ražotnē, bet savu darbību sāka augustā.
Jaunajā iekārtā ieguldīti 850 tūkstoši eiro, un to uzņēmums iegādājies ar "Luminor" un "Altum" finansējuma palīdzību. Jaunās ražošanas līnijas jauda ir 100 000 m2 gumijas seguma gadā.
Jaunā iekārta palīdzēs uzņēmumam ietaupīt aptuveni 10% enerģijas izmaksu, kā arī būtiski uzlabos procesu automatizāciju. Tā nodrošinās arī jaunas dizaina iespējas, piemēram, fitnesa segumam turpmāk būs iespējams izveidot neierobežotu skaitu krāsu kombināciju.
Turklāt jaunās iekārtas iegādes rezultātā uzņēmuma piegādes termiņi ir saīsināti līdz 3-4 nedēļām un klienti ir apmierināti. Šobrīd nākamais izaicinājums ir piepildīt jauno ražošanas līniju ar pasūtījumiem, jo jauda īsā laika posmā ir pieaugusi divas reizes, taču uzņēmums tuvāko mēnešu laikā iecerējis lielā mērā saplānot ražošanu tā, lai varētu pilnvērtīgi strādāt uz abām iekārtām.
Turklāt jaunās iekārtas iegādes rezultātā uzņēmuma piegādes termiņi ir saīsināti līdz 3-4 nedēļām un klienti ir apmierināti. Šobrīd nākamais izaicinājums ir piepildīt jauno ražošanas līniju ar pasūtījumiem, jo jauda īsā laika posmā ir pieaugusi divas reizes, taču uzņēmums tuvāko mēnešu laikā iecerējis lielā mērā saplānot ražošanu tā, lai varētu pilnvērtīgi strādāt uz abām iekārtām.
Publicitātes foto
Investīcijas – arī iepriekš
Šī gan nav pirmā investīcija kopš darbības sākuma. Jau pirms 3,5 gadiem, atbildot tirgus vēlmēm, "Rubrig" iegādājies iekārtu, ko dēvē par "nazi" – šī iekārta griež gumiju bez skaidām, vienkārši sašķeļot plātni un veidojot plānu, gludu gumijas segumu ar precizitāti milimetra desmitdaļa.
Publicitātes foto
"Tas ir tas, ko tirgus vēlas – gludus, viegli kopjamus, dažāda biezuma viena dizaina produktus. Dažkārt nākas radīt šķietami neiespējamo – piemēram, apvienot viena dizaina divu biezumu segumu. Mums ir bijis pasūtījums, piemēram, 8 mm segumu uzklāt sporta zālē, kur atrodas skrejceļi un trenažieri un turpat citā telpas galā, smagsvaru zonā, uzklāt tāda paša dizaina 40-50 mm biezuma segumu, apvienojot tos tā, lai nebūtu pamanāma vieta, kurā tie saskaras," piemēru min Dainis Bonda.
Publicitātes foto
Izaicinājumu pietiek
Patlaban gan uzņēmums saskaras ar vairākiem izaicinājumiem – gan saistībā ar darbaspēku, gan straujo enerģētikas cenu pieaugumu.
Līdz ar jaunās iekārtas uzstādīšanu uzņēmuma darbinieku skaits pieaudzis par 10. Dainis Bonda atzīst, ka šobrīd atrast kvalificētu darbaspēku ir ļoti grūti, taču nav tik lielas grūtības atrast meistarus vai maiņu vadītājus kā vienkāršas darba rokas – ceha strādniekus, krāvējus. Pierīgā darba iespēju ir daudz, līdz ar to bezdarba līmenis ir salīdzinoši zems un tas sarežģī situāciju.
Līdz ar to viens no uzņēmuma uzdevumiem inženieriem, veidojot jauno iekārtu, bija to veidot maksimāli automātisku, lai mums būtu nepieciešami nevis 4 vai 5 inženieri, bet viens vai divi, kuri varētu strādāt ar datorprogrammējamu sistēmu, ievadot receptūras un saprogrammējot nepieciešamo izejvielu daudzumu un ražošanas procesa norisi, un tālāk visu izdara iekārta, bet cilvēks to vienkārši apkalpo.
Līdz ar jaunās iekārtas uzstādīšanu uzņēmuma darbinieku skaits pieaudzis par 10. Dainis Bonda atzīst, ka šobrīd atrast kvalificētu darbaspēku ir ļoti grūti, taču nav tik lielas grūtības atrast meistarus vai maiņu vadītājus kā vienkāršas darba rokas – ceha strādniekus, krāvējus. Pierīgā darba iespēju ir daudz, līdz ar to bezdarba līmenis ir salīdzinoši zems un tas sarežģī situāciju.
Līdz ar to viens no uzņēmuma uzdevumiem inženieriem, veidojot jauno iekārtu, bija to veidot maksimāli automātisku, lai mums būtu nepieciešami nevis 4 vai 5 inženieri, bet viens vai divi, kuri varētu strādāt ar datorprogrammējamu sistēmu, ievadot receptūras un saprogrammējot nepieciešamo izejvielu daudzumu un ražošanas procesa norisi, un tālāk visu izdara iekārta, bet cilvēks to vienkārši apkalpo.
Publicitātes foto
"Tā arī ir mūsu uzņēmuma atšķirība no daudziem līdzīga profila uzņēmumiem Eiropā – Polijā, Vācijā un citviet. Esmu bijis daudzos no tiem, un droši varu teikt, ka mums ir viena no automatizētākajām ražošanas iekārtām nozarē. Kad ražojam vienu apjomīgāku produktu, piemēram, sporta zāles segumu, kas tiek izgatavots 24 stundas diennaktī, vienu iekārtu principā var apkalpot viens cilvēks – pēc astoņām stundām to nomaina nākamais darbinieks, bet lielā mērā iekārta autonomi strādā pati.
Augstās cenas "iegriež"
Runājot par situāciju uzņēmumā saistībā ar energoresursu cenu pieaugumu, Dainis Bonda raksturo ar vienu vārdu: "Skaudri".
Elektrība ir uzņēmuma galvenais energoresurss, bet no 1. jūnija elektrības izmaksas ir pieaugušas divas reizes. "Mums kā mazajam uzņēmumam elektrības rēķins ir 17 000 eiro mēnesī. Tas, protams, pats par sevi ir skaitlis, bet, ja iztēlojamies, ka maijā tas vēl bija divas reizes zemāks, tad produkta cenu tas liek celt par gandrīz 10%, kas iekļauj vēl citu izmaksu pieaugumu. Un tādos tirgos, kur esošajam karam Ukrainā un energoresursu cenu pieaugumam nav tik tieša ietekme, tāpat ir jāpaceļ cena, un tas ir izaicinājums – pārrunāt šo lēmumu ar katru klientu.
"Liela daļa klientu gan izturas ar sapratni. Esam ļoti uzmanīgi, veicot cenu izmaiņas, jo esam augošs uzņēmums un mums ir jāžonglē tirgū. Par ko sirds sāp visvairāk – ka līdzīgi uzņēmumi Polijā mums atsūta savus elektrības rēķinus un viņiem tā maksā 0,17-0,18 eiro par KWh, bet mums tā maksā 0,29 eiro. Viņiem no 1. janvāra būs 0,24 eiro, kas pat ir zemāk nekā mums šobrīd, un tas ir būtisks aspekts. Tas nozīmē, ka mēs pie līdzīgiem parametriem esam par kādiem 5% dārgāki nekā viņi un tā ir grūta konkurences cīņa," atzīst Dainis Bonda.
Elektrība ir uzņēmuma galvenais energoresurss, bet no 1. jūnija elektrības izmaksas ir pieaugušas divas reizes. "Mums kā mazajam uzņēmumam elektrības rēķins ir 17 000 eiro mēnesī. Tas, protams, pats par sevi ir skaitlis, bet, ja iztēlojamies, ka maijā tas vēl bija divas reizes zemāks, tad produkta cenu tas liek celt par gandrīz 10%, kas iekļauj vēl citu izmaksu pieaugumu. Un tādos tirgos, kur esošajam karam Ukrainā un energoresursu cenu pieaugumam nav tik tieša ietekme, tāpat ir jāpaceļ cena, un tas ir izaicinājums – pārrunāt šo lēmumu ar katru klientu.
"Liela daļa klientu gan izturas ar sapratni. Esam ļoti uzmanīgi, veicot cenu izmaiņas, jo esam augošs uzņēmums un mums ir jāžonglē tirgū. Par ko sirds sāp visvairāk – ka līdzīgi uzņēmumi Polijā mums atsūta savus elektrības rēķinus un viņiem tā maksā 0,17-0,18 eiro par KWh, bet mums tā maksā 0,29 eiro. Viņiem no 1. janvāra būs 0,24 eiro, kas pat ir zemāk nekā mums šobrīd, un tas ir būtisks aspekts. Tas nozīmē, ka mēs pie līdzīgiem parametriem esam par kādiem 5% dārgāki nekā viņi un tā ir grūta konkurences cīņa," atzīst Dainis Bonda.
Publicitātes foto
"Un tas ir viens no fundamentāliem jautājumiem man kā uzņēmuma vadītājam – ko darīt ar tālākiem paplašināšanās plāniem. Mums tādi ir, un mēs jau ar tiem strādājam. Taču, ņemot vērā, kā attīstās situācija Latvijā, mēs apsveram nākamo rūpnīcu nebūvēt Latvijā, bet citur Eiropā. Nevar teikt, ka izmaksas citās valstīs ir būtiski lētākas, esam daudz pētījuši tirgu un Latvija ir laba vieta, kur ražot produktu. Vienlaicīgi mēs atrodamies Eiropas malā, kas sarežģī loģistiku, bet izmaksu ziņā tās nav milzīgas, taču, ja skatāmies par to, kādi lēmumi tiek pieņemti un kā cilvēki strādā Krakovā vai Bratislavā, tad krietni jāpadomā, kur spert nākamo attīstības plānu soli," viņš saka.
Publicitātes foto
"Taču kopumā esam pozitīvi noskaņoti un cītīgi strādājam, jaunās līnijas rezultātā kapacitāte ir būtiski uzlabojusies un varam atbildēt tādiem pieprasījumiem, kur termiņš ir daudz īsāks. Šobrīd koncentrējamies uz attīstību tālākos tirgus un domājam par to, kā varētu sākt eksportēt savu produkciju uz ASV, kas ir ļoti liels tirgus un mūsu produkts tajā labi iederas, bet izaicinājumus sagādā loģistikas jautājumi, taču noteikti tos izdosies atrisināt, lai uzņēmums var turpināt savu izaugsmi," noslēdz Dainis Bonda.