Sākusies pieteikšanās Latvijas e-komercijas gada balvai "E-komercijas zvaigzne 2021", kurā tiks noskaidroti izcilākie Latvijas e-komercijas uzņēmumi. Konkursā līdz pat 8. aprīlim iespējams pieteikties ikvienam Latvijā strādājošam uzņēmumam, kurš savas preces vai pakalpojumus piedāvā iegādāties attālināti.
Pēdējā gada laikā e-komercijas nozare ir piedzīvojusi ārkārtīgi strauju izaugsmi – ir pieaudzis gan tirgotāju, gan pircēju skaits. Pēdējo sešu mēnešu laikā teju 90% Latvijas iedzīvotāju ir izmantojuši dažādas Latvijas e-komercijas tīmekļvietnes, un tas ir pieaugums par 16 % pēdējo trīs gadu laikā, liecina "Gemius" dati.
Kā atklāj Valdis Vaišļa, "Swedbank" naudas pārvaldības daļas vadītāja vietas izpildītājs, e-komercijas maksājumu attīstību pēdējos gados veicinājušas izmaiņas gan iedzīvotāju paradumos, gan arī Eiropas regulējumā, turpinot pastiprināt maksājumu drošību un paplašinot e-komercijas maksājumu risinājumu tehniskās iespējas.
Viņš arī pauž, ka interneta veikala izveide pandēmijas laikā daudziem mazumtirgotājiem bija izdzīvošanas jautājums: "Sākot no pērnā gada marta, īsā laika posmā rekordtempā tika izveidoti vairāki simti jaunu interneta veikalu, tādējādi palīdzot pārvarēt krīzi. "Swedbank" dati liecina, ka 2020. gadā e-komercijas apgrozījums salīdzinājumā ar 2019. gadu ir pieaudzis par 34%."
Pircēji dodot priekšroku ērtai, ātrai un drošai iepirkšanās pieredzei, lai ietaupīto laiku varētu veltīt kam svarīgākam. "Latvijā un Baltijā klientu visiecienītākā maksājumu metode internetā ir "Bank Link". Tās galvenā priekšrocība ir ērtums, jo ir jāievada mazāk datu maksājuma izpildei. Savukārt no tirgotāju skatupunkta viens no galvenajiem ieguvumiem – nauda kontā nonāk uzreiz," skaidro Vaišļa.
Tiesa, lai tirgotājs savā interneta veikalā saviem klientiem varētu piedāvāt veikt maksājumus ar karti vai "Bank Link", tam ir jānodrošina virkne drošības prasību atbilstoši bankas un karšu organizāciju nosacījumiem. Vaišļa uzsver, ka pircējam ir jābūt modram un vērīgam, jo mūsdienās pieejami ļoti daudz e-veikalu un vilinošu piedāvājumu, zem kuriem var slēpties arīdzan krāpnieki.
Vaišļa iesaka dažus noderīgus padomus, kas palīdzēs pārliecināties par izvēlētās vietnes drošību un nekrist par upuri krāpniekiem:
- Pirmkārt, pircējiem ieteiktu pievērst uzmanību vietnes nosaukumam un saitei, lai pārliecinātos, ka savienojums ir drošs. Saites priekšā jābūt apzīmējumam HTTPS, kā arī atslēdziņai vai vairoga ikoniņai adreses logā.
- Otrkārt, drošā interneta veikalā būs viegli pieejama un skaidri saprotama informācija par uzņēmumu, tostarp kontaktinformācija jautājumu gadījumā, un skaidrojums par tiesībām atdot preci atpakaļ. Jāpievērš uzmanība arī tam, cik senas ir norādītās atsauksmes, vai tās nav pārāk vienādas, jo nereti viltus uzņēmumi paši nodrošina šāda veida saturu par sevi.
- Treškārt, krāpnieki zina, ka pircēji labprāt izmanto iespēju iegādāties preces ar atlaidēm, tāpēc ieteiktu ar piesardzību izturēties pret pārāk vilinošiem piedāvājumiem.
- Ceturtkārt, svarīgi pievērst uzmanību interneta savienojumam un neveikt karšu maksājumus, pieslēdzoties atvērtam, publiskam Wi-Fi.
Pieteikt savu e-veikalu konkursam "E-komercijas zvaigzne 2021" iespējams līdz 8. aprīlim tīmekļvietnē www.ekomercijaszvaigzne.lv. Pieteikšanās konkursā ir bez maksas, un vienam e-veikalam ir iespēja pieteikties vienā vai vairākās kategorijās, atbilstoši savai darbības jomai un mērogam.
Pirmajā pieteikšanās nedēļā kopīgais pieteikumu skaits sasniedzis 70, un, kā liecina balvas rīkotāju sniegtā informācija, vislielākā aktivitāte šobrīd vērojama tieši mazā biznesa un nozaru veikalu kategorijā.
Plašāk par e-komercijas attīstību un tendencēm Latvijā iespējams lasīt "DELFI Brand Studio" veidotajā e-komercijas gada balvas satura projektā, kas ieskicē 2020. gada pandēmijas ierobežojumu ietekmi gan uz aktuālo, gan uz nākotnes situāciju, kopā ar nozares ekspertiem un e-komersantiem meklē veiksmīgas produktu "iepakošanas" paņēmienus interneta vidē, skaidro, kā attālināti dibināt un veidot tuvas attiecības ar klientiem, kā arī ielūkojas nākotnes uzņēmumā.