Foto: Publicitātes foto/Mareks Gaļinovskis

Satiksmes ministrija (SM) atkārtotai starpinstitucionālai saskaņošanai nodevusi Ceļu nodevu likuma projektu, ar kuru tiks izpildīta Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasība dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.

Ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta atkarībā no transportlīdzekļa radītā piesārņojuma un nobrauktā attāluma, un tā aizstās vinjeti kravas auto smagākiem par 3 tonnām. Tādējādi tiks veicināta taisnīgāka pieeja un atbildīgāka un videi draudzīgāka transportlīdzekļu lietošana, informē SM.

Ceļu nodevu likuma projekts paredz, ka no 2030.gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa "lietotājs maksā" un "piesārņotājs maksā" piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti). Saskaņā ar direktīvu ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no šādām maksām – infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksas par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.

Šobrīd Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagāki par 3 tonnām, un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030. gada, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām, vienlaikus pašreiz netiek izskatītas izmaiņas, kas attiektos arī uz vieglajām automašīnām. Nodevas likmju aprēķini tiks veikti, balstoties uz konkrētiem datiem.

Likuma projektā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība.

Ar Ceļu nodevu likuma projektu var iepazīties Tiesību aktu portālā.

Minētais regulējums, kas dalībvalstīm jāpārņem, ir Eiropas Padomes 2022. gada 24. februāra Direktīva (ES) 2022/362, kas groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!