Sākusies projektu iesniegumu pieņemšana, lai pretendētu uz Modernizācijas fonda finansējuma saņemšanu elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai, tostarp aprīkojot to ar saules paneļiem un/vai vēja ģeneratoriem elektroenerģijas ražošanai pašpatēriņam, informē Klimata un enerģētikas ministrija.
Konkurss ir atvērts līdz 2025. gada 8. janvārim (ieskaitot), kurā var pieteikties uzņēmēji, pašvaldības, kā arī valsts iestādes.
Modernizācijas fonda atbalsta programmas kopējais finansējums ir 5 miljoni eiro. Maksimāli pieejamais atbalsts vienam projektam pašvaldībām un valsts iestādēm ir 100 tūkstoši eiro, bet komersantiem – 300 tūkstoši eiro.
Savukārt atbalsts vienam elektromobilim ir no 5 tūkstošiem eiro līdz 15 tūkstošiem eiro atkarībā no elektromobiļa kategorijas.
Iegādājoties elektromobiļus, uzlādes infrastruktūra un atjaunīgo energoresursu iekārtu iegāde (saules paneļi un/vai vēja ģeneratori) tiek piedāvāta kā papildus atbalstāma aktivitāte, ļaujot projekta iesniedzējam savu projektu pielāgot pēc nepieciešamības. Uzlādes infrastruktūras ieviešana un atjaunīgo energoresursu iekārtu iegāde un uzstādīšana bez elektromobiļu iegādes netiks atbalstīta.
Projekta iesniedzējam būs jāizvērtē uzlādes infrastruktūras iegādes un uzstādīšanas nepieciešamība, raugoties no esošās infrastruktūras pieejamības un lietošanas viedokļa, kā arī ekonomiskajiem aspektiem, ņemot vērā valstī esošo uzlādes infrastruktūras tīklu.
Atbilstoši MK noteikumu nosacījumiem projektu īstenošana jāveic 18 mēnešu laikā pēc līguma spēkā stāšanās. Projekta iesniedzējs konkursa ietvaros var realizēt tikai vienu projektu.
Projektu iesniedzēji ir aicināti 20. novembrī piedalīties seminārā, uzzinot par Modernizācijas fonda iespējām. Par dalību informatīvajā seminārā interesenti ir aicināti pieteikties, aizpildot elektronisko formu līdz 2024. gada 19. novembrim.
Atbalsta programmas mērķis ir emisiju samazināšana transporta sektorā, atbalstot elektromobiļu iegādi un elektromobiļu uzlādes punktu infrastruktūras izveidi Latvijā. Transporta sektors Latvijā ir lielākais emisiju avots, kas veido 37% no kopējā emisiju apjoma. No kopējām autotransporta sektora emisijām 2021. gadā pasažieru automašīnas radīja aptuveni 58% emisiju, bet kravas automašīnas un autobusi – 32,4%.
Modernizācijas fonds ir finansēšanas mehānisms ar mērķi atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus, atbalstot valstu virzību uz klimatneitralitāti.
Modernizācijas fonda finansējums ir pieejams tajās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, kur iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju tirgus cenās 2013. gadā nesasniedza 60% no ES vidējā rādītāja, līdz ar to Modernizācijas fonda līdzekļi ir pieejami desmit ES dalībvalstīm – Bulgārijai, Čehijai, Horvātijai, Igaunijai, Latvijai, Lietuvai, Polijai, Ungārijai, Rumānijai un Slovākijai.
Modernizācijas fonda kopējais finansējums veidojas, izsolot vairāk nekā 275 miljonus emisijas kvotas, kas veido 2% no ES Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS) emisijas kvotu kopapjoma laika periodam no 2021. – 2030. gadam.
Modernizācijas fondu pārvalda Eiropas Investīciju Banka (EIB) un Eiropas Komisija (EK) kopā ar Modernizācijas fonda Investīciju komiteju (IK), kuru veido viens pārstāvis no katras saņēmējas dalībvalsts, EK un EIB, un trīs pārstāvji, ko uz piecu gadu laikposmu ievēl pārējās dalībvalstis.