Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) ir saņēmis pirmo sūtījumu no Itālijas – uzņēmums "Rolls-Royce Solutions" GmbH piegādājis invertorus un bateriju kontroles iekārtas elektroenerģiju uzkrājošo bateriju sistēmai (BESS – Battery Energy Storage System).
Tā ir patlaban viena no Eiropas Savienībā jaudīgākajām bateriju sistēmām un tiks veidota AST apakšstacijās Rēzeknē un Tumē ar kopējo jaudu 80 MW un ietilpību 160 MWh. Iekārtas ir piegādātas Rēzeknes apakšstacijā, kur noslēgumam tuvojas pamatu izveide jaunajai BESS stacijai.
"Eiropas Savienības līdzfinansētais un Latvijas energoapgādes drošumam un stabilitātei nozīmīgais bateriju sistēmas projekts norit saskaņā ar iepriekš nosprausto plānu. Pēc sinhronizācijas ar Eiropas energosistēmu, kā arī, ienākot tīklā arvien lielākam atjaunīgās elektroenerģijas apjomam, bateriju sistēma būs īpaši svarīga, lai nodrošinātu balansu starp ražošanu un patēriņu elektroapgādes sistēmā ar iespējami zemākām izmaksām, vienlaikus nodrošinot tik ļoti nepieciešamās ātrdarbīgās automātiskās rezerves frekvences regulēšanai," norāda AST valdes loceklis Arnis Daugulis.
Bateriju sistēmu piegādei un uzstādīšanai Rēzeknē piesaistīts Eiropas Savienības finansējums no Atveseļošanas un Noturības Mehānisma struktūrfondiem (RePowerEU) 100% apmērā. Vienlaikus BESS Tumē un ar BESS pieslēgšanu saistītos apakšstaciju paplašināšanas darbus Tumē un Rēzeknē 75% apjomā līdzfinansēs no Eiropas Savienošanas Instrumenta (Connecting Europe Facility - CEF).
Modernā bateriju sistēma nodrošinās tieši sinhronizācijas režīmam, kurā Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas strādās sinhroni ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nepieciešamas ātrdarbīgās un automātiski aktivizējamās frekvences regulēšanas rezerves. Turklāt bateriju sistēma spēs nodrošināt šīs rezerves ekonomiski izdevīgāk kā vairums konvenciālo staciju. Šādas ātrdarbīgas rezerves būs svarīgas, gan darbojoties sinhronizācijas režīmā, gan energosistēmā arvien vairāk pieaugot atjaunīgo resursu īpatsvaram.
Vienlaikus ar bateriju būvniecību, ko "Rolls-Royce" īsteno sadarbībā ar Vācijas uzņēmumu "LEC Construction International" GmbH, AST informācijas tehnoloģiju speciālisti saviem spēkiem izstrādā bateriju vadības sistēmu. Šis IT risinājums ļaus atbilstoši noteiktam algoritmam un situācijai tīklā vadīt baterijas, uzlādējot tās vai izlādējot elektroenerģiju tīklā.
Bateriju sistēma tiek izvietota divās lokācijās – 20MW/40MWh baterijas AST apakšstacijā Tumē, savukārt 60MW/120MWh baterijas – AST apakšstacijā Rēzeknē.
Pēdējā desmitgadē AST ir veicis fundamentālas izmaiņas pārvades tīkla infrastruktūrā un vadības tehnoloģijās, lai līdz 2025. gada februārim Latvijas pārvades sistēma būtu sagatavota sinhrona darba uzsākšanai ar kontinentālo Eiropu. Šis Eiropas Savienības atbalstītais un Baltijā vērienīgākais enerģētiskās neatkarības projekts ir tā noslēdzošajā fāzē. Latvijas elektroapgādes sistēmas atvienošana no Krievijas kontrolētā tīkla ir pamatnosacījums Latvijas energoneatkarības un energoapgādes drošumam.