Eiropas Komisija (Komisija) ir uzlikusi "Meta" naudas sodu 797,72 miljonu eiro apmērā par Eiropas Savienības konkurences noteikumu pārkāpšanu.[1] Komisija konstatēja, ka "Meta" ļaunprātīgi izmantoja savu dominējošo stāvokli, sasaistot savu tiešsaistes sludinājumu pakalpojumu "Facebook Marketplace" ar personīgo sociālo tīklu "Facebook" un uzliekot negodīgus tirdzniecības nosacījumus citiem tiešsaistes sludinājumu pakalpojumu sniedzējiem. Šī rīcība deva "Facebook Marketplace" būtiskas priekšrocības, kuras konkurenti nevarēja pārvarēt, tādējādi ierobežojot konkurenci tirgū.
Kas notika un kas ir pārkāpts
"Meta" ir daudznozaru tehnoloģiju uzņēmums, kura izcelsmes un galvenā mītnes vieta ir Amerikas Savienotās Valstis. Tā galvenais produkts ir daudziem no mums pazīstamais sociālais tīkls "Facebook", kas ļauj reģistrētiem lietotājiem izveidot profilus, augšupielādēt fotogrāfijas un video, sūtīt ziņas un sazināties ar citiem cilvēkiem. "Meta" piedāvā arī tiešsaistes sludinājumu pakalpojumu "Facebook Marketplace", kur lietotāji var pirkt un pārdot preces.
2021. gada 4. jūnijā Komisija uzsāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Facebook" ir pārkāpis Eiropas Savienības (ES) konkurences noteikumus. Viņi pārbaudīja, vai "Facebook" izmanto reklāmas datus no reklāmdevējiem, lai konkurētu ar tiem tirgos, piemēram, sludinājumu tirgū. Komisija izmeklēšanā arī vērtēja, vai Facebook pārkāpa noteikumus, sasaistot savu sludinājumu pakalpojumu "Facebook Marketplace" ar savu sociālo tīklu.
"Facebook Marketplace" piedāvā lietotājiem pārdot un pirkt dažādas preces, izmantojot "Facebook" platformu. Tas ļauj ievietot sludinājumus un pārlūkot piedāvājumus gan galvenajā "Facebook" tīmekļa vietnē, gan "Facebook" lietotnē.
Noslēdzot izmeklēšanu, 2022. gada 19. decembrī Komisija paziņoja "Meta", ka uzskata, ka uzņēmums ir pārkāpis ES konkurences noteikumus. Komisija konstatēja, ka "Meta" ir dominējošā stāvoklī personīgo sociālo tīklu tirgū Eiropā un tiešsaistes reklāmu tirgos sociālajos medijos. Proti, ar vairāk nekā 4 miljardiem lietotāju mēnesī, "Meta" pārvalda trīs no četrām populārākajām sociālo mediju platformām pasaulē: "Facebook", "Instagram" un "WhatsApp", iegūstot dominējošo stāvokli digitālajā tirgū.
Dominējošais stāvoklis nozīmē, ka uzņēmums vai vairāki uzņēmumi ir tik spēcīgi tirgū, ka var ilgstoši ietekmēt konkurenci. Tas nozīmē, ka viņi var darboties neatkarīgi no citiem konkurentiem, klientiem, piegādātājiem vai patērētājiem. Dominējošs stāvoklis pats par sevi nav pārkāpums – aizliegta ir tā ļaunprātīga izmantošana.
Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana ir situācija, kad dominējošā stāvoklī esošais uzņēmums izmanto savu varu, lai ierobežotu konkurenci un kaitētu citiem tirgus dalībniekiem vai patērētājiem. Šāda rīcība ir aizliegta, jo tā var deformēt tirgu un radīt negodīgus apstākļus. Tas var izpausties, piemēram, ja uzņēmums nosaka nepamatoti augstas vai zemas cenas, kas kaitē konkurentiem vai patērētājiem.
Komisijas ieskatā "Meta" ļaunprātīgi izmantoja savu dominējošo stāvokli divos veidos, tā pārkāpjot Līguma par Eiropas Savienības darbību (LESD) 102. pantu. Pirmkārt, "Meta" sasaista savu sludinājumu pakalpojumu "Facebook Marketplace" ar sociālo tīklu "Facebook". Tas nozīmē, ka visi "Facebook" lietotāji automātiski iegūst piekļuvi "Facebook Marketplace", pat ja viņi to nevēlas. Komisija pauda raizes, ka šī sasaistīšana dod "Facebook Marketplace" lielu priekšrocību izplatīšanā, kuru konkurenti nevar pārspēt, un tādējādi konkurenti var tikt izspiesti no tirgus.
Otrkārt, "Meta" uzspiež negodīgus nosacījumus konkurējošiem sludinājumu pakalpojumiem, kas reklamējas "Facebook" vai "Instagram". Komisija pauda raizes, ka šie nosacījumi ļauj "Meta" izmantot konkurentu reklāmas datus, lai gūtu labumu "Facebook Marketplace". Šie nosacījumi ir nepamatoti, nesamērīgi un nav nepieciešami reklāmu pakalpojumu sniegšanai "Meta" platformās. Tas rada slogu konkurentiem un dod priekšrocības tikai "Facebook Marketplace".
Komisija ir uzdevusi "Meta" izbeigt šo rīcību un atturēties no pārkāpuma atkārtošanas vai līdzvērtīgu darbību veikšanas nākotnē.
"Meta" ir publicējis atbildi par Komisijas lēmumu, norādot, ka tam nepiekrīt un to pārsūdzēs: ’’Šis lēmums ignorē realitāti par plaukstošo Eiropas tirgu tiešsaistes sludinājumu pakalpojumiem un aizsargā lielos esošos uzņēmumus no jauna dalībnieka, "Facebook Marketplace", kas apmierina patērētāju pieprasījumu inovatīvā un ērtā veidā. Mēs pārsūdzēsim šo lēmumu, lai nodrošinātu, ka patērētāji ES tiek labi apkalpoti.[2]’’
Soda apmērs un pamatojums
Soda nauda 797,72 miljonu eiro apmērā tika noteikta, pamatojoties uz Komisijas 2006. gada pamatnostādnēm par naudas sodiem. Proti, nosakot soda apmēru, Komisija ņēma vērā pārkāpuma ilgumu un smagumu, kā arī "Facebook Marketplace" apgrozījumu, uz kuru attiecas pārkāpumi, un kas tādējādi nosaka soda pamatsummu. Turklāt Komisija ņēma vērā "Meta" kopējo apgrozījumu, lai nodrošinātu pietiekamu atturošu ietekmi uz uzņēmumu ar tik ievērojamiem resursiem kā "Meta". Jāatzīmē, ka nav pirmā reize, kad Komisija nosaka milzīgus naudas sodus par konkurences tiesību pārkāpumiem globāliem tehnoloģiju uzņēmumiem. Daudzos miljonos mērāmi sodi iepriekš ir uzlikti tādiem uzņēmumiem kā Microsoft, Google, Intel, Apple, u.c. Atbilstoši Eiropas Savienības konkurences tiesībām naudas sodi par LESD 102. panta (dominējoša stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegums) pārkāpumu var tikt noteikti līdz pat 10% no uzņēmuma globālā apgrozījuma.
Sekas un nākotnes pasākumi
Šis sods norāda, ka Komisija un citi regulatori pievērš lielāku uzmanību tehnoloģiju uzņēmumu darbībām, īpaši attiecībā uz tirgus dominanci un konkurences ierobežošanu. Tas nozīmē, ka uzņēmumi, kas izmanto savu dominējošo stāvokli, lai veicinātu savus produktus vai pakalpojumus, var sagaidīt pastiprinātu uzraudzību un izmeklēšanu. Pat lielākie tehnoloģiju uzņēmumi nav imūni pret stingru uzraudzību un sankcijām, ja tie pārkāpj ES konkurences noteikumus.
Līdzīgi kā "Meta" gadījumā, citi uzņēmumi var saskarties ar ievērojamiem naudas sodiem, ja tiek konstatēti konkurences noteikumu pārkāpumi, piemēram, pakalpojumu sasaistīšana vai negodīgu tirdzniecības nosacījumu uzspiešana. Tas var nozīmēt, ka uzņēmumiem jāturpina ieguldīt līdzekļi, lai nodrošinātu atbilstību konkurences noteikumiem. Tāpat šis lēmums ir piemērs, ka mazāk aizsargātiem tirgus dalībniekiem ir vērts pievērst uzraudzības iestāžu uzmanību tādai dominējošu uzņēmumu darbībai, kas potenciāli var kavēt konkurenci.
Taču stāsts vēl nav beidzies. Kā jau norādīts, "Meta" plāno pārsūdzēt Komisijas lēmumu. Attiecīgi varam sagaidīt vēl ilgstošu tiesvedību Eiropas Savienības tiesas ietvaros. Kā pieredze rāda, tiesāšanās var ilgt pat līdz desmit gadiem, un gadās arī, ka Eiropas Savienības tiesa atceļ vai groza Komisijas lēmumus.
[1] Preses relīze pieejama: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/en/ip_24_5801/IP_24_5801_EN.pdf
[2] Pieejams: https://about.fb.com/news/2024/11/our-response-to-the-european-commissions-decision-on-facebook-marketplace