Eiropā joprojām ierobežo patērētāju brīvību, secināts revīzijā
Foto: Shutterstock

Eiropas Savienībā (ES) joprojām ir problēmas ar nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu, kas ierobežo patērētāju brīvību, liekot šķēršļus tiešsaistes piekļuvei precēm un pakalpojumiem, secināts Eiropas Revīzijas palātas (ERP) jaunākajā ziņojumā.

2018. gadā tika pieņemta Ģeogrāfiskās bloķēšanas regula nolūkā risināt problēmas saistībā ar klientu diskrimināciju Eiropas Savienībā viņu valstspiederības, dzīvesvietas vai uzņēmējdarbības veikšanas vietas dēļ.

Ģeogrāfiskā bloķēšana notiek, piemēram, tad, kad tirgotāji, kuri darbojas vienā ES dalībvalstī, bloķē vai ierobežo piekļuvi savām tiešsaistes saskarnēm, piemēram, tīmekļa vietnēm un lietotnēm, klientiem citās dalībvalstīs vai kad nosacījumi preču vai pakalpojumu saņemšanai ir atkarīgi no klienta atrašanās vietas.

2018. gadā pieņemtajā Ģeogrāfiskās bloķēšanas regulā ir atzīts, ka šāda prakse var būt pamatota dažos gadījumos, piemēram, ja atšķiras ES valstu juridiskās prasības (piemēram, vecuma ierobežojums alkohola iegādei) vai ja tirgotājs nolemj savas preces nepārdot klientiem citā dalībvalstī. Tomēr, ja šāda pamatojuma nav, ES noteikumi aizliedz tirgotājiem, kas pārdod ES iedzīvotājiem, izmantot ģeogrāfisko bloķēšanu.

"Ģeogrāfiskā bloķēšana ierobežo patērētāju iespējas un izvēli, un tas padara patērētājus ļoti neapmierinātus un rada šķēršļus brīvai preču un pakalpojumu apmaiņai ES digitālajā vienotajā tirgū," sacīja par revīziju atbildīgā ERP locekle Ildiko Galla-Pelča. "Šādas prakses novēršanai ir ieviesti ES noteikumi, taču mēs konstatējām trūkumus to praktiskajā īstenošanā."

Piemēram, strīdus var būt grūti atrisināt gadījumos, kad uzņēmumi ir gala lietotāji, kuri iegādājas preces vai pakalpojumus, jo nav skaidrs, kas var sniegt palīdzību, jo īpaši, ja ir iesaistīti trešo valstu tirgotāji, kas darbojas ES. Kopumā patērētāji un tirgotāji nav pietiekami informēti par patērētāju aizsardzības iespējām un var nezināt, ka vietējā un ES līmenī pastāv struktūras, kuras sniedz palīdzību. Turklāt izpildes pasākumi pret tirgotājiem, kas neievēro noteikumus, dalībvalstīs ievērojami atšķiras. Revīzijā secināts, ka noteikumi par jurisdikciju nav pietiekami skaidri, kā arī ir grūti noteikt, kurai dalībvalstij (t. i., klienta vai tirgotāja) būtu jāpiemēro sankcijas par pārkāpumiem.

Dažās ES valstīs par pārkāpumiem var iestāties kriminālatbildība. Revidenti konstatēja būtiskas atšķirības starp dalībvalstīm attiecībā uz sankcijām (no 26 eiro līdz 5 miljoniem eiro, dažos gadījumos atkarībā no tirgotāja apgrozījuma). Būtībā revidenti uzsver, ka tas, ka dalībvalstis piemēro atšķirīgas pieejas, rada risku, ka ES vienotajā tirgū ir nevienlīdzīgi konkurences apstākļi.

Revidenti atgādina, kad tika pieņemta Ģeogrāfiskās bloķēšanas regula, tika izslēgtas dažas jomas, kuras identificētas kā problemātiskas, piemēram, audiovizuālie pakalpojumi (t. i., kinofilmu izplatīšanas pakalpojumi, platformas "pēc pieprasījuma", radio/TV pakalpojumi u. c.). Eiropas Komisija ir apspriedusies ar nozari saistībā ar audiovizuālā satura pieejamību un plašāku piekļuvi tam, bet uzsvēra, ka pirms jebkādu jaunu pasākumu izvērtēšanas ir jāiegūst papildu informācija.

Ņemot vērā gaidāmo Ģeogrāfiskās bloķēšanas regulas pārskatīšanu, revidenti iesaka analizēt iespējamās Regulas darbības jomas paplašināšanas priekšrocības un trūkumus, lai noskaidrotu, vai to būtu lietderīgi paplašināt, vai arī labāk būtu grozīt citus attiecīgos nozaru noteikumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!