Mangāna rūdas pārvadājumi vēsturiski notika caur Igaunijas ostām, bet pēdējo gadu laikā Latvijas ostu termināļi ir aktīvi piesaistījuši klientus un kravu īpašniekus. Tādējādi pieaudzis mangāna rūdas pārvadājumu biežums caur Latvijas ostām un, attiecīgi, pa dzelzceļu, portālu “Delfi” informēja VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) pārstāve Agnese Līcīte
Līcīte uzver, ka LDz un tās meitas uzņēmumi stingri ievēro visus starptautisko un nacionālo sankciju regulējošos tiesību aktus un nepieļauj nekādas atkāpes no to prasībām. Uzņēmums seko līdzi, vai krava vai ar to saistītās personas nav atrodamas starptautisko sankciju sarakstos. Tāpat tiek pārbaudīti arī vagonu īpašnieki un ar tiem saistītās personas.
LDz ir izveidota un auditēta kontroles sistēma, kas tiek izmantota ikdienas sankciju ievērošanas nodrošināšanas darbā. “Mēs rūpīgi analizējam savus sadarbības partnerus, klientus un ar tiem saistītos potenciālos riskus un šis darbs tiek veikts ciešā sadarbībā ar visām iesaistītajām institūcijām,” uzsvēra uzņēmuma pārstāve.
Jautājums par mangāna rūdas vai jebkuras citas kravu grupas aizliegumu, vai cita veida ierobežojumiem ir Eiropas Savienības (ES) kompetencē un tas vienlīdz attiecas uz visām ES dalībvalstīm. “LDz šādus lēmumus nepieņem un kā valsts kapitālsabiedrība nav tiesīga pieņemt, bet esam gatavi ievērot jebkādus valsts lēmumus,” apliecināja Līcīte.
Ziņots, ka pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā sākuma krasi palielinājās ieroču rūpniecībā nepieciešamās mangāna rūdas piegādes Krievijai, un kopš pagājušā gada daļa piegāžu veiktas caur Sillamē ostu, kuras operatorkompānijā puse pieder bijušajam Igaunijas premjerministram Tītam Vehi, kā arī caur Latviju, vēsta laikraksts "Postimees".
Kā liecina "Postimees" rīcībā esošā informācija, no diviem miljoniem mangāna rūdas, kas pērn tika eksportēta uz Krieviju, gandrīz 90% tika pārkrauta Igaunijā un Latvijā. Visvairāk tādu kravu pārkrauts Rīgas un Ventspils ostās, bet kopš pagājušā gada arī Sillamē ostā tiek izkrauta un uzglabāta mangāna rūda pirms vilcieni ar to dodas uz Krieviju.