Eiropas Komisija (EK) pirmdien sākusi izmeklēšanu pret tehnoloģiju lieluzņēmumiem "Apple", "Google" un "Meta", lai izvērtētu Eiropas Savienības (ES) Digitālo tirgu akta (DTA) prasību ievērošanu.
EK noteikusi "Apple", ''Google" un "Meta", kā arī "Alphabet", "Amazon", "ByteDance" un "Microsoft" par digitālās komercijas platformām jeb vārtziņiem, kuriem kopš 7. marta jāievēro DTA prasības.
Komisija paziņojumā presei norādīja, ka tai ir "aizdomas, ka šo vārtziņu ieviestie pasākumi nav pietiekami, lai efektīvi pildītu DTA noteiktos pienākumus".
EK pārbauda, vai "Google" un "Apple" pilnībā ievēro DTA noteikumus, kas paredz, ka tehnoloģiju uzņēmumiem jāļauj lietotņu izstrādātājiem novirzīt lietotājus uz piedāvājumiem, kas pieejami ārpus to lietotņu veikaliem. Komisija pauž bažas, ka abi uzņēmumi piemēro dažādus ierobežojumus, tostarp iekasē maksu, kas neļauj lietotnēm brīvi nodrošināt piedāvājumus.
"Google" arī tiek rūpīgi pārbaudīts par to, ka tas neievēro DTA noteikumus, kas neļauj tehnoloģiju lieluzņēmumiem dot priekšroku saviem pakalpojumiem salīdzinājumā ar konkurentu pakalpojumiem. Komisija ir satraukta, ka "Google" īstenotie pasākumi radīs situāciju, kad "Google" meklēšanas rezultātu lapā iekļautie trešo pušu pakalpojumi netiks uzskatīti par godīgiem un nediskriminējošiem.
Komisija arī pārbauda, vai "Apple" dara pietiekami daudz, lai viedtelefonu "iPhone" lietotājiem būtu iespējams viegli mainīt tīmekļa pārlūkprogrammas. EK arī izskata "Meta" iespēju lietotājiem maksāt ikmēneša maksu par "Facebook" vai "Instagram" versijām bez reklāmām, lai viņi varētu izvairīties no savu personas datu izmantošanas tiešsaistes reklāmu nolūkiem.
EK bažījas, ka šāda "Meta" piedāvātā iespēja var nenodrošināt reālu alternatīvu gadījumā, ja lietotāji tai nepiekrīt, tādējādi nesasniedzot mērķi novērst personas datu uzkrāšanu, ko veic vārtziņi.