Lai gan ar ministriju panākta mutiska vienošanās par vairākiem darāmajiem darbiem, Neatkarīgā izglītības biedrība norāda, ka problēmas risināšanai nepieciešama daudz konkrētāka rīcība, tāpēc no ministrijas tiek gaidīti konkrēti plāni un termiņi. Tāpat biedrība norāda, ka nepiekrīt VISC uzstādījumam, ka jāpaaugstina slieksnis jeb procenti centralizētajos eksāmenos vai vidusskolu un augstskolu iestājeksāmenos.
Biedrība izstrādājusi vairākus ieteikumus, sadalot tos trīs blokos: informācijas apmaiņa un pieejamības nodrošināšana, pedagogu kvalifikācija, kā arī materiālais nodrošinājums (metodiskie materiāli un uzdevumu krājumi.)
Runājot par informācijas pieejamību, biedrība atzinīgi vērtē IZM īstenotos izglītojošos vebinārus un informācijas sistēmas, kurās tiek publicēti eksāmenu rezultāti, tomēr atgādina, ka informācija joprojām ir grūti atrodama. "Eksāmenu rezultātu analīze, nodrošinot atgriezenisko saiti katrai skolai un pedagogam, palīdz pedagogiem izprast problēmas sakni un attiecīgi strādāt ar skolēniem, tāpēc ir būtiski regulāri publiskot šādu informāciju un skaidrot pedagogiem kur un kā iespējams piekļūt datiem un tamlīdzīgi. Noteikti palīdzētu gan video pamācības, gan regulāras publikācijas sociālajos tīklos. Šogad informācija par eksāmenu rezultātiem beidzot ir pieejama katrai skolai vpis.lv, taču ne visi to ir pamanījuši," norāda biedrības valdes priekšsēdētāja Zane Ozola.
Biedrība pauž gandarījumu, ka izdevies vienoties ar ministriju par papildus uzmanības pievēršanu pedagogu kvalifikācijas celšanai jau sākumskolā, tomēr vienlaikus norāda, ka gaida no ministrijas precīzāku informāciju – kā tieši un kad notiks sākumskolas pedagogu kvalifikācijas celšana? Nepietiek ar to, ka apzināmies plaisu starp sākumskolas un pamatskolas mācīšanās pieejām, ir nepieciešams konkrēti strādāt pie pēctecības. Skolēnu sagatavošanu eksāmeniem sekmētu norādījumi vai vadlīnijas, kā strādāt ar nestandarta uzdevumiem.
Izglītības nozares profesionāļi jau iepriekš norādījuši, ka nepiekrīt VISC uzstādījumam par sliekšņa paaugstināšanu centralizētajos eksāmenos vai vidusskolu un augstskolu iestājeksāmenos, jo mēs iestājamies par izglītības pieejamību visiem. Arī mūžizglītības tendences pasaulē ir vērstas uz maksimālu izglītības pieejamību. Sliekšņa paaugstināšana pati par sevi nepaaugstinās rezultātus. Biedrība piekrīt, ka jābūt divu līmeņu eksāmenam, tomēr norāda, ka līdz tam vēl jāgaida vairāki gadi. Jautājums - kas notiks starplaikā? Mēs nevaram pieļaut situāciju, ka nākamgad rezultāti turpinās kristies.
Viens no priekšlikumiem, kas piedāvāts VISC, ir katra eksāmenu labotāja spēju izvērtējums – pedagogi uzsver, ka bieži ir neuzmanības kļūdas labošanā, kas liecina par labotāju pārslodzi vai reizēm arī nekompetenci, turklāt nepieciešamas arī izmaiņas eksāmenu darbu labošanas atalgošanā, jo šobrīd tas ir zemu atalgots darbs, un tāpēc nav iespējams piesaistīt pietiekami lielu skaitu kvalificētu skolotāju. Pēc šī gada centralizēto eksāmenu rezultātiem sekoja 129 apelācijas, no kurām 29 gadījumos vērtējums tika mainīts uz augstāku. Iespējams, var uzskatīt, ka tas nav liels skaits, tomēr aiz katras apelācijas ir viena bērna stāsts un viņa plāni par tālākām studijām.
Satraukumu izraisa tas, ka VISC nepauda ieinteresētību un gatavību nodrošināt matemātikas skolotājus ar jauniem, īpaši nestandarta, uzdevumu krājumiem, atrunājoties ar dažādu resursu trūkumu. Jaunās izglītības satura prasības pamazām tiek iepludinātas pašreizējos eksāmenu uzdevumos, taču nav iespējams kvalitatīvi sagatavoties, jo trūkst metodiskā atbalsta. Tāpēc biedrība aicina atbildīgās izglītības institūcijas nekavējoties risināt šo problēmu.
Neatkarīgā izglītības biedrība atkārtoti paudusi gatavību aktīvi iesaistīties, lai sekmētu pēc iespējas kvalitatīvāku pedagoģisko procesu un attiecīgi eksāmenu rezultātu uzlabošanos, piemēram, pavasarī plānota konference matemātikas skolotājiem, kā arī tiks īstenots pētījums, lai noskaidrotu pedagogu domas par jaunā satura nodošanu skolēniem, tomēr aktīva un konkrēta rīcība tiek gaidīta arī no ministrijas puses. Biedrība aicina apzināties problēmas būtiskumu un nepieļaut "zudušās paaudzes" veidošanos.