Campus  - 335
Foto: Publicitātes foto
Laiku pa laikam publiskajā telpā uzvirmo domu apmaiņa par to, cik lielā mērā interneta vidē mēs tiekam kontrolēti, novēroti, pakļauti un izmantoti citu personu vēlmēm un vajadzībām. Šķiet, pašlaik no dienaskārtības ir noņemts jautājums par to, vai mēs, interneta lietotāji, vispār esam "noķerti tīklā", bet aktualizēts jautājums, kā un cik lielā mērā mēs esam notverti un tiekam izmantoti? Der atšķirt tīklus, kuros mēs iekļūstam labprātīgi vai esam ļāvuši tam notikt apzināti, no tiem tīmekļiem, par kuru eksistenci lielai daļai interneta lietotāju nav ne mazākās nojausmas. Lūk, daži piemēri.

Sociālie tīkli – sniedz mums lielisku iespēju sazināties gan ar radiem, draugiem, paziņām, gan arī pavisam svešām personām, sekot līdzi, ko viņi domā, dara un kā uzvedas. Tāpat ar sociālo tīklu starpniecību mēs varam informēt savus sekotājus par savas dzīves gaitām, sasniegumiem, pārdzīvojumiem. Tomēr jāņem vērā, ka, tiklīdz mēs reģistrējamies, mēs dodam piekrišanu izmantot datus par mūsu interesēm un uzvedību sociālajiem tīkliem vai ar tiem saistītiem uzņēmumiem. Vai kādreiz esat brīnījušies, kāpēc pēc jūsu skrējiena, izmantojot kādu no skriešanas mobilajām lietotnēm un padaloties sociālajos tīklos ar sava skrējiena rezultātu, jums sociālajā tīklā "nejauši" parādās reklāma – mudinājums iegādāties jaunus skriešanas apavus vai medikamentus sirdsdarbības uzlabošanai?

Privātu datu, informācijas ievākšanas un apstrādes tīkli – uzņēmumu vietnes, kurās reģistrējamies, lai laimētu loterijā, vai arī mobilās lietotnes, kuru izstrādātāji nereti prasa piekļuvi tādai mūsu tālrunī esošai informācijai, kura konkrētā pakalpojuma sniegšanai nemaz nav nepieciešama. Vietā ir retorisks jautājums – vai tie, kas izstrādā dažādus testus, piemēram, "Kurai slavenībai jūs līdzināties?", to dara ar mērķi jūs izklaidēt? Protams, ka nē. Iespējams, esat jau pamanījuši – lai jūs varētu izpildīt šo testu, ir jāatļauj testa izstrādātājam piekļūt jūsu sociālā tīkla profila informācijai, ieskaitot jūsu draugu informācijai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!