Campus  - 572
Foto: Publicitātes foto
Jau no 23. marta skolēni uzsāks mācības attālināti. Pedagogiem šajā laikā ir jāspēj ātri pielāgoties, pārstrukturizēt mācību procesu no klātienes uz tiešsaistes mācībām, tajā pašā laikā mēģinot nezaudēt zināšanu apguves kvalitāti. Protams, tas ir izaicinājums, tomēr ikvienam ir izvēle – paskatīties uz jauno lietu kārtību kā uz problēmu vai iespēju. Nav šaubu – mūsdienu tehnoloģiskās iespējas ir auglīga vide, lai realizētu veiksmīgu attālinātās mācīšanās procesu.

Jaunu prasmju apguve skolotājam un skolēniem

Attālinātā mācīšanās pedagogiem ir iespēja apgūt jaunas iemaņas saistībā ar tehnoloģiju izmantošanu, savukārt skolēniem šāds mācīšanās modelis attīsta spēju uzņemties atbildību, pašiem pieņemt lēmumus, plānot savu laiku un kļūt patstāvīgākiem. Noteikti netrūks tādu, kuriem pirmajās mācību dienās tas liksies neierasti, sarežģīti vai bailīgi, bet abām pusēm šīs prasmes un iegūtā pieredze būs milzīgs ieguvumus pēc tam, kad vīrusa "vētru" būsim pārlaiduši.

Tehnoloģiju izaicinājums skolotājiem

Mūsu pieredze pirmajās ārkārtas stāvokļa dienās rāda, ka vairāk nekā 140 000 Soma.lv lietotāju, kas izmanto "E-klasi" un "Mykoob" pieslēgumu, lieliski adaptējas jaunajai situācijai, kā arī ir gatavi sākt izmantot dažādas tehnoloģiju iespējas, piemēram, "Soma.lv Klasei", kas ļauj skolotājiem tiešsaistē sekot, kā skolēni pilda uzdevumus.

Protams, vieglāk būs skolām, kas jau izmanto dažādus tehnoloģiskos rīkus, turpretī pedagogiem un skolēniem, kam tas viss ir jauns, jāmāk saredzēt, ka šīs jaunās prasmes noderēs arī pēc ārkārtas stāvokļa beigām, piemēram, nodrošinot attālinātu mācīšanos kādam individuālam skolēnam, kad tas būs nepieciešams slimības vai kādu citu iemeslu dēļ.

Lai veiksmīgi apgūtu attālinātu mācīšanos, skolotājiem ieteikums sākt savu darbu soli pa solim, sākumā izmantojot jau zināmus rīkus, pamazām pievienojot jaunas tālmācības pieejas. Tehnoloģiju apmācībām var izmantot publiski pieejamās video mācības sociālajā tīklā "YouTube". Te daži piemēri latviešu valodā – klikšķini šeit vai šeit.

Ne tikai sazvanīšanās tiešsaistē

Attālinātā mācīšanās var būt dažāda. Tā, piemēram, pedagogs var skolēniem nosūtīt digitālās mācību grāmatas lappusi, darba lapu vai uzdevumu no digitālā mācību satura platformām "Soma", "Māconis", "Uzdevumi", "Letonika", izmantojot skolvadības rīkus kā "E-klase" vai "Mykoob", jautāt, lai skolēni izpilda konkrētus uzdevumus un iesūta atbildes.

Tāpat skolotāji var nosūtīt skolēniem mācību video, uzdevumus un testus no "Soma.lv", kas automātiski labo skolēnu atbildes un sniedz atgriezenisko saiti gan skolēnam, gan skolotājam.

Šobrīd tiešsaistes sapulču rīki ir ļoti attīstīti, ar tiem skolotājs ērti un vienkārši var tiešsaistē sazvanīties ar klases skolēniem, lai vadītu stundas, pārrunātu neskaidros jautājumus vai uzdevumus, izmantojot "Microsoft Teams", "Zoom", "Cisco Webex" vai citus rīkus. Šeit gan būtu jāņem vērā, ka tiešsaistes video translēšana rada lielu slogu interneta pieslēgumam, kas pie zemāka interneta ātruma var tik apgrūtināta.

Pieredze arī rāda, ka šajā laikā vērts mainīt uzdevumu izpildes perioda garumu, to pagarinot. Piemēram, lūdzot uzdotos mājas darbus nodot nevis dienas, bet nedēļas laikā. Tas ieteicams, lai mazinātu spriedzi, ko jau tā radīs jaunā mācīšanās pieredze.

Skolas kolektīva saliedēšanās iespēja

Visbeidzot, lai sekmīgi ieviestu attālināto mācīšanos, savā starpā jāsadarbojas ne vien pedagogiem un skolēniem, bet arī skolotājiem pašiem savā starpā un ar skolas vadību. Tas, ka skolotāji vairs nesatiekas skolotāju istabā uz kopīgu sapulci, nenozīmē, ka nav jāplāno stundu saraksts vai jāapspriež citi ar mācību procesu saistīti jautājumi. Skolotājiem ieteicams savstarpēji vienoties par to, kas būtu labākā platforma savstarpējai saziņai. Lai neradītu haosu, skolotājiem un skolas vadībai, pirms attālināto mācību uzsākšanas būtu ieteicams savstarpēji vienoties – kādus rīkus izmantot saziņai, mācību materiālu un uzdevumu sūtīšanai, kā arī atgriezeniskās saites sniegšanai. Tas sekmēs ne vien efektīvu saziņu kolēģu starpā, bet arī nodrošinās vienotu mācību vidi skolēniem.

Tā, piemēram, ja vairums skolotāju vienojas attālināto mācību procesu organizēt "Microsoft Teams", tad pie tā būtu ieteicams turēties visiem skolotājiem skolas ietvaros. Līdz jaunas mācību nedēļas sākumam joprojām ir laiks, lai apgūtu šo platformu lietošanu, un nav jābaidās šajā procesā iesaistīt arī skolēnus, visiem kopā veicot testa zvanu, apgūstot jauno mācību vidi un tās specifiku.

Attieksmes maiņa

Šis ir lielisks brīdis, lai saprastu, ka visi izglītības procesā iesaistītie – skolotāji, skolēni, viņu vecāki, valsts un uzņēmēji – esam vienā komandā, mācoties pielāgoties situācijai, daloties zināšanās un resursos, lai par spīti grūtiem un izaicinošiem laikiem nodrošinātu labu izglītību mūsu bērniem. Šajā situācijā ikviens no mums var izmantot lielisku iespēju apgūt ko jaunu, un viss atkarīgs no pašu izvēles – ar cik atvērtu prātu un uzticēšanos spert soli nezināmajā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!