Attīstot jaunas metodes pieaugušo izglītošanā
Attīstot jaunas metodes pieaugušo izglītošanā
Mūsdienās iespēja izglītoties ir arī pieaugušajiem, kas var papildināt savas zināšanas pašreizējā profesijā vai apgūt ko pavisam jaunu. Taču ne visiem šis pilnveidošanās process norit viegli, un ir situācijas, kad īpašas iemaņas noder tieši pasniedzējiem. Par to, kā, sadarbojoties ar pieciem ārvalstu partneriem, radīt noderīgu bezmaksas rokasgrāmatu pieaugušo izglītotājiem, sarunājāmies ar biedrības "Ecological Future Education" vadītāju Megiju Kalēju.
Risinājumu un pareizo pieeju var atrast vienmēr
"Projekta "Easy ways to transfer knowledge" ideja radās, kad konditora palīga apmācību laikā pedagogs pamanīja, ka students nespēj sagatavot nepieciešamās sastāvdaļas. Lasot recepti, viņš nespēja uztvert, kāds daudzums produkta nepieciešams," stāsta Megija Kalēja. "Pedagogs šo problēmu atrisināja, izskaidrojot, ka 100 g cukura atbilst zilās glāzes tilpumam, savukārt 200 g miltu – sarkanās glāzes tilpumam. Izmantojot šo metodi, pedagogs aizvietoja sarežģītus mērījumus un vizualizēja nepieciešamo sastāvdaļu daudzumu, palīdzot studentam uztvert dotos norādījumus."
Redzot potenciālu un dziļu nepieciešamību uzlabot šo situāciju, biedrības "Ecological Future Education" vadītāja ne mirkli nešaubījās par to, ka radīs atbalstu "Erasmus+" piedāvātajās stratēģiskās partnerības programmās.
Redzot potenciālu un dziļu nepieciešamību uzlabot šo situāciju, biedrības "Ecological Future Education" vadītāja ne mirkli nešaubījās par to, ka radīs atbalstu "Erasmus+" piedāvātajās stratēģiskās partnerības programmās.
“
Pieaugušo izglītībā pastāv problēma – apmācību kursu valoda un to pasniegšanas veids bieži vien ir pārāk sarežģīts mazkvalificētiem pieaugušajiem. Kursi bieži vien tiek pasniegti, neņemot vērā andragoģijas jeb pieaugušo pedagoģijas principus, kā rezultātā apmācību kursi nav piemēroti pieaugušo vajadzībām.
Veiksmes pamatā – starptautiska sadarbība
"Erasmus+" deva iespēju "Ecological Future Education" realizēt projektu starptautiskā līmenī, apmainoties ar labās prakses piemēriem piecās partnervalstīs – Bulgārijā, Polijā, Rumānijā, Turcijā un Latvijā.
"Eiropas Savienībā izglītība ir svarīga un pastāv vienoti izglītības mērķi, tostarp arī attiecībā uz pieaugušo izglītību. Mēs izvērtējām partnervalstu labo pieredzi pieaugušo izglītības jomā, lai rastu ieteikumus veidiem, kā viegli nodot zināšanas, kas varētu noderēt darbā ar mazkvalificētiem pieaugušajiem, ilgstošiem bezdarbniekiem, kā arī bēgļiem un cilvēkiem ar valodas uztveres problēmām," skaidro Kalēja.
Katrai valstij tika doti savi uzdevumi atbilstoši partneru stiprajām pusēm. Katras valsts pārstāvji salīdzināja un analizēja valsts izglītības politikas pamatnostādņu un diferencētās mācību pieejas atšķirības. "Erasmus+" deva iespēju projekta laikā strādāt ar cilvēkiem, kuri ir aizrautīgi šīs profesijas pārstāvji un ar smaidu dalās gan veiksmīgajos, gan arī neveiksmīgajos piemēros.
"Latvijas partneris īstenoja šo "Erasmus+" projektu par pedagogu pilnveidi, koordinēja mācību materiālu un inovatīvu mācību rīku izveidi," uzsver projekta koordinatore. "Bulgārijas partneris bija īstenojis daudzus projektus pieaugušo izglītībā – treneru apmācībā, mūžizglītībā, izglītības un apmācības projektu izstrādē sabiedrības attīstībai un sociālajai iekļaušanai. Polijas partnerim bija zināšanas par izglītojamo vajadzību novērtēšanu un pedagoģiskajām pieejām darbā ar pieaugušajiem. Viens no Turcijas partnera galvenajiem darbības virzieniem bija pieaugušo izglītības apmācību attīstīšana un pedagogu spēju veidošana. Savukārt Rumānijas partnerim bija pieredze mācību materiālu un rokasgrāmatu izstrādē dažādām mērķa grupām."
"Eiropas Savienībā izglītība ir svarīga un pastāv vienoti izglītības mērķi, tostarp arī attiecībā uz pieaugušo izglītību. Mēs izvērtējām partnervalstu labo pieredzi pieaugušo izglītības jomā, lai rastu ieteikumus veidiem, kā viegli nodot zināšanas, kas varētu noderēt darbā ar mazkvalificētiem pieaugušajiem, ilgstošiem bezdarbniekiem, kā arī bēgļiem un cilvēkiem ar valodas uztveres problēmām," skaidro Kalēja.
Katrai valstij tika doti savi uzdevumi atbilstoši partneru stiprajām pusēm. Katras valsts pārstāvji salīdzināja un analizēja valsts izglītības politikas pamatnostādņu un diferencētās mācību pieejas atšķirības. "Erasmus+" deva iespēju projekta laikā strādāt ar cilvēkiem, kuri ir aizrautīgi šīs profesijas pārstāvji un ar smaidu dalās gan veiksmīgajos, gan arī neveiksmīgajos piemēros.
"Latvijas partneris īstenoja šo "Erasmus+" projektu par pedagogu pilnveidi, koordinēja mācību materiālu un inovatīvu mācību rīku izveidi," uzsver projekta koordinatore. "Bulgārijas partneris bija īstenojis daudzus projektus pieaugušo izglītībā – treneru apmācībā, mūžizglītībā, izglītības un apmācības projektu izstrādē sabiedrības attīstībai un sociālajai iekļaušanai. Polijas partnerim bija zināšanas par izglītojamo vajadzību novērtēšanu un pedagoģiskajām pieejām darbā ar pieaugušajiem. Viens no Turcijas partnera galvenajiem darbības virzieniem bija pieaugušo izglītības apmācību attīstīšana un pedagogu spēju veidošana. Savukārt Rumānijas partnerim bija pieredze mācību materiālu un rokasgrāmatu izstrādē dažādām mērķa grupām."
Mazas lietas ved pie nozīmīga rezultāta
“
Veidi, kā nodot zināšanas, ir ļoti dažādi, un šis projekts, manuprāt, veiksmīgi parāda, kā mazas lietas var palīdzēt ikdienā, ka refleksija neaizņem daudz laika, bet būtiski uzlabo mācību kvalitāti, kā izglītojamos ietekmē neliela pielāgošanās un lietu vienkāršošana un kā atmosfēra grupā palīdz mācīties.
Visu valstu pārstāvji kopā izplatīja projekta un "Erasmus+" ideju, kā arī strādāja pie pedagogu rokasgrāmatas izveides, kas ir šī projekta "taustāmais" rezultāts." Katrs partneris dalījās ar pieciem labās prakses ieteikumiem pedagogiem pieaugušo izglītības kontekstā, un šie 25 labās prakses ieteikumi apkopoti rokasgrāmatā "Easy ways to transfer knowledge", kas radīta, lai informētu pedagogus par dažādām mācīšanas pieejām un uzlabotu to prasmes pieaugušo apmācībās," atklāj projekta koordinatore, piebilstot, ka rokasgrāmata pieejama sešās valodās, proti, visu "Erasmus+" stratēģiskās partnerības projektā iesaistīto valstu valodās, kā arī angļu valodā.
"Šobrīd esam pārgājuši tikai uz "mācīšanās darot" pieeju. Rīkojam praktiskās darbnīcas. Prezentācijas tiek izmantotas tikai tad, kad ir partneru tikšanās. Izmantojam arī "zināt kā" (know-how) principu – zināšanas par to, kā kaut ko izdarīt, efektīvi nododot nepieciešamās kompetences," par jauno prasmju izmantošanu ikdienā stāsta "Ecological Future Education" vadītāja.
"Par to var pārliecināties, paraugoties kaut vai uz to, kā bija pirms gada. Tas, kā mēs strādājām pirms gada, kā strādājam tagad un kā strādāsim pēc gada, krasi atšķirsies. "Erasmus+" projekti ir balstīti uz inovatīvām idejām un pieejām, tajos nav rutīnas. Katrs projekts, partneri, koordinatori ir atšķirīgi, idejas un to pielietojums atšķiras, tāpēc ir daudz, no kā iedvesmoties un ko ņemt vērā, gan veidojot mācības, gan ikdienā," uzsver Kalēja.
"Šobrīd esam pārgājuši tikai uz "mācīšanās darot" pieeju. Rīkojam praktiskās darbnīcas. Prezentācijas tiek izmantotas tikai tad, kad ir partneru tikšanās. Izmantojam arī "zināt kā" (know-how) principu – zināšanas par to, kā kaut ko izdarīt, efektīvi nododot nepieciešamās kompetences," par jauno prasmju izmantošanu ikdienā stāsta "Ecological Future Education" vadītāja.
"Par to var pārliecināties, paraugoties kaut vai uz to, kā bija pirms gada. Tas, kā mēs strādājām pirms gada, kā strādājam tagad un kā strādāsim pēc gada, krasi atšķirsies. "Erasmus+" projekti ir balstīti uz inovatīvām idejām un pieejām, tajos nav rutīnas. Katrs projekts, partneri, koordinatori ir atšķirīgi, idejas un to pielietojums atšķiras, tāpēc ir daudz, no kā iedvesmoties un ko ņemt vērā, gan veidojot mācības, gan ikdienā," uzsver Kalēja.
"Erasmus+" paver jaunas iespējas
Pamatojot, kāpēc ir vērts iesaistīties "Erasmus+" projektos, Megija Kalēja atklāj, ka lielākie ieguvumi no dalības "Erasmus+" stratēģiskās partnerības projektos ir no sadarbības partneriem gūtā iedvesma un domu apmaiņa, izpratnes veicināšana un nebeidzamās iespējas.
“
Jebkurā "Erasmus+" projektā jūs atradīsiet cilvēkus, idejas, metodes vai paņēmienus, kas jūs iedvesmos mainīties, un tieši šī labās prakses pārņemšana palīdz pilnveidoties. Tiek paplašināta izpratne – ja jums šķiet, ka jūs zināt, tas nenozīmē, ka jūs tiešām izprotat. "Erasmus+" balstās uz dažādām ideju un viedokļu apmaiņām un diskusijām. Katrā tikšanās reizē ar partneriem no dažādām valstīm redzam, ka darām vienu un to pašu lietu, bet katrs citādi. Te var praktiski pārliecināties, ka nav tikai viena veida, kā uzbūvēt velosipēdu.
"Erasmus+" piedāvā neskaitāmas iespējas, kuras jāprot tikai atrast.
""Erasmus+" atbalsta jaunos dalībniekus un pat dod tiem nelielu priekšrocību, tāpēc iesaku pieteikties un nebaidīties," mudina biedrības "Ecological Future Education" vadītāja. ""Erasmus+" piedāvā īstermiņa un ilgtermiņa apmācības – augstskolas studentu apmaiņas, prakses apmaiņas, pedagogu apmaiņas, stratēģisko partnerību projektus, jauniešu un jaunatnes darbinieku apmaiņas, brīvprātīgo darbu, sporta pasākumu atbalstu u. c. iespējas. "Erasmus+" palīdz atrast draugus un sadarbības partnerus visā Eiropā."
""Erasmus+" atbalsta jaunos dalībniekus un pat dod tiem nelielu priekšrocību, tāpēc iesaku pieteikties un nebaidīties," mudina biedrības "Ecological Future Education" vadītāja. ""Erasmus+" piedāvā īstermiņa un ilgtermiņa apmācības – augstskolas studentu apmaiņas, prakses apmaiņas, pedagogu apmaiņas, stratēģisko partnerību projektus, jauniešu un jaunatnes darbinieku apmaiņas, brīvprātīgo darbu, sporta pasākumu atbalstu u. c. iespējas. "Erasmus+" palīdz atrast draugus un sadarbības partnerus visā Eiropā."