KĀ RADĀS LEĢENDĀRĀS SPĒLES 'LINGO' UN 'KAROGS'
Andra Čudare
žurnāliste
"Tildes Birojs" un Raimonda Rudmaņa arhīva foto, DELFI kolāža
Neskaitāmus starpbrīžus ar klasesbiedriem pavadīju informātikas kabinetā, kur visi salipām pie datora ekrāna un rāvām vaļā "Lingo" vārdu minēšanas spēli. Arī tagad, no izstrādātāja e-pastā saņemot spēles ".zip" failu, skolas gadu azarts atgriezās, un kolēģi, padzirdējuši par manu guvumu, lūdza padalīties. Zinu, ka citiem labāk pie sirds gāja stratēģijas spēle "Karogs", kas ievilka savos tīklos līdz vēlai nakts stundai. Tādēļ ļāvos nostalģijas vilnim un uzmeklēju šo spēļu izstrādātāju Raimondu Rudmani, un noskaidroju, kā 90. gados tapa šīs neaizmirstamās spēles, bet uzņēmuma "Tilde" pārstāvji sarunā pastāstīja, kāpēc tās kļuva tik populāras.
Dārgā eksotika – dators

Patiesībā Raimonds nemaz nav spēļu izstrādātājs un šobrīd strādā par IT risinājumu arhitektu uzņēmumā "C.T.Co", bet abas spēlītes 90. gadu vidū izstrādāja sava prieka pēc: "Skolā man labi padevās matemātika, tādēļ izvēlējos doties uz "fizmatiem" studēt lietišķo matemātiku. 80. gados dators bija liela eksotika, un pat neatceros, kā uzzināju par tādu padomju brīnumu kā "BK-0010", bet tēvs speciāli aizbrauca uz Maskavu, lai man to nopirktu. Rīgā neko tādu dabūt nevarēja, turklāt tas maksāja 600 rubļus, tā bija liela nauda, apmēram trīs mēnešalgas," atceras Raimonds Rudmanis.
Viacheslav Slavinsky / cc
Mūsdienās lietotāju prasības ir augušas, visi sagaida krāšņas animācijas, specefektus un mūziku, bet Raimonds uzsver, ka galvenais tomēr ir ideja: "Ja spēle ir vienkārša, tas nenozīmē, ka tā nav interesanta. Mūsdienās pie spēles nereti strādā vairāku cilvēku komanda gada garumā, man tas bija solo projekts. Tagad spēli var uzrakstīt gandrīz katrs, nav vairs jāiet studēt "fizmatos", internets ir pilns ar bezmaksas kursiem un visu var paveikt pašmācības ceļā. Man pirms 30 gadiem bija jāsaprot, kas ir biti un baiti, kurš katrs ar to netika galā," skaidro Raimonds.
Mīnas, ziņneši, sapieri un kareivji
Stratēģiskā spēle "Karogs" tapa pēc galda spēles "Kas nāk? Kara spēle" apraksta, kas publicēts 1940. gada žurnālā "Atpūta", atklāj Raimonds: "Gribēju apgūt programmēšanu "Windows" grafiskajai sistēmai, kas 1995. gadā bija jaunums, tādēļ nolēmu treniņa nolūkos uztaisīt šo spēli." Pirmo versiju angļu valodā Raimonds publicēja pāris tīkla lapās un saņēma ziņas no spēlētājiem Amerikā, ka spēle ir riktīgi forša, bet vajadzētu to uztaisīt pēc īstajiem noteikumiem: "Tikai tad uzzināju, ka ir līdzīga galda spēle "Stratego", kas Amerikā ir ļoti populāra kopš 60. gadiem, jā, arī tajā jāiegūst pretinieka karogs, tomēr noteikumi atšķiras."
Izdevumā norādīts, ka šo spēli "ar lielu aizrautību sevišķi bieži spēlēja krievu virsnieki krievu un japāņu karā". "Atpūta" Nr. 804
Laimīgas sakritības dēļ šo spēli iekļāva "Tildes Biroja" komplektā, jo Raimonda klasesbiedrs un arī kursabiedrs Andrejs Vasiļjevs ir uzņēmuma "Tilde" valdes priekšsēdētājs. Te gan jāatceras laiki, kad Latvijā ieveda pirmos datorus, jo nāca liels izaicinājums – nebija iespējas rakstīt latviski, jo šajos datoros nebija latviešu valodas burtu ar diakritiskajām zīmēm. Andrejs stāsta, ka vajadzēja izveidot gan latviešu valodas fontus, gan virtuālo tastatūru, tādēļ tas bija pirmais uzdevums: "Pēc tam izveidojām tādas programmas kā "Tildes datorvārdnīca", "WinLogs", "Gramatiķis" un "Rakstvedis". Salikām visu kopā, un sanāca "Tildes Birojs" – svarīgākās lietas, kas nepieciešamas, lai ērti varētu strādāt ar datoru latviešu valodā," pirmsākumus atminas Andrejs. "Man ienāca prātā, ka vajadzētu pievienot arī kaut ko atpūtai, un Raimonds bija stāstījis par savu spēļu programmēšanas hobiju. Viņam patika šī ideja, tā nu iekļāvām arī izglītojošās spēles –"Lingo" attīsta vārdu krājumu, bet "Karogs" loģisko domāšanu!" Izstrādes un pētniecības vadītājs Raivis Skadiņš atceras, ka 1998. gadā "Tildes Biroja" versijas sāka numurēt ar gadskaitļiem, bet pirms tam bija vismaz viena versija 1995. vai 1996. gadā, kurā pirmoreiz iekļāva "Karogu" un "Lingo".
Sarežģītākā daļa bija uztaisīt spēles "smadzenes", lai dators būtu labs pretinieks. Tā kā Raimondam nebija nekādas teorētiskās bāzes, velosipēdu nācās izgudrot pašam: "Pamatā izmantoju varbūtību teoriju – tu nezini, kāds ir pretinieka kauliņš, un mēģini to uzminēt. Tā nu pats programmēju algoritmus. Kodā noteikti bija kļūdas, kaut kad internetā lasīju, kā "Karogu" var apmānīt, bet tas ir normāli – datorprogrammas nemēdz būt bez kļūdām, tādēļ nepieciešami testētāji, bet es taču visu darīju pats."
Ja mūsdienās par spēles izskatu rūpējas vesela komanda, Raimonds daudzus vizuālos elementus gluži vienkārši nočiepa no spēles "Civilization": "Ar to šobrīd nelepojos, bet, taisot spēli, mans mērķis bija tikai iemācīties programmēt, tāpēc arī paņēmu pirmos attēlus, kas iekrita acīs. Lāpstu, piemēram, uzzīmēju programmā "Paint", bet vēlākai versijai jau piesaistīju mākslinieku," viņš atzīst. Nopietns pavērsiena punkts bija pasaules čempionāts, kurā savā starpā sacenšas stratēģisko spēļu mākslīgie intelekti. "Iepazinos ar amerikāni, kura izdomātais "smadzeņu" algoritms bija visspēcīgākais un divus gadus pēc kārtas uzvarēja. Sadraudzējāmies, un šobrīd "Karoga" čaula ir mana, bet "smadzenes" nāk no viņa," stāsta Raimonds. Tomēr, lai cik gudrs būtu dators, lielākoties spēlētāji to uzvar: "Izdomāt "smadzenes" nav nemaz tik vienkārši, jo iespējamo gājienu kombināciju ir pārāk daudz. Šahā un dambretē ir galīgs kombināciju skaits, bet te tā nav," viņš vienkārši paskaidro.
Raimonda Rudmaņa arhīva foto
Jāpiebilst, ka "Karogs" vēlāk pārtapa par "Reveal Your Rank", bet kopš 2017. gada gan iOS, gan "Android" lietotāji pretinieka karogu var zagt spēlē "Heroic Battle". Divu gadu laikā šo iespēju izmantojuši vairāk nekā 50 tūkstoši spēlētāju visā pasaulē, turklāt visbiežāk to instalē tieši svētdienās.
Iespēja izaicināt pašam sevi
Par "Lingo" jāpateicas kādam televīzijas šovam, ko Raimonds redzēja komandējuma laikā, spaidot kanālus viesnīcas numuriņā: "Neatceros, kurā valstī biju, bet šova nosaukums bija "Lingo". Varbūt to vārdu nemaz nedrīkstēju izmantot, bet pāris vakaru laikā uzprogrammēju spēlīti, lai vienkārši patrenētos," viņš atminas. Lielākais izaicinājums bija iegūt lietvārdu datubāzi, bet Raimonds "Tildei" tobrīd izstrādāja pareizrakstības pārbaudes programmu jeb "spell checker", tādēļ viņam bija pieejama ļoti apjomīga datubāze. "Vajadzēja tikai paņemt piecus burtus garos vārdus, ar acīm pārskriet sarakstam pāri – un tā ieguvu 999 vārdus!"
Spēles ideja ir vienkārša – dators "iedomājas" kādu vārdu un atklāj tikai pirmo burtu, bet spēlētājam dotas piecas iespējas, lai to atminētu. Īstajā vietā ierakstītie burti iekrāsojas sarkani, un Raimonds atzīst, ka tas nav visai loģiski, bet tieši tādu krāsu kombināciju izmantoja televīzijas šovā. Kad 2013. gadā "Tilde" piedāvāja atjaunināt spēli, Raimonds to pāris dienu laikā uzprogrammēja no jauna, novēršot iekrāsoto burtu aplamību, un tagad pareizie burti iekrāsojas zaļi. "Jā, vecā versija ar pelēko fonu un sarkanajiem burtiem ir zudusi nebūtībā, jo pirmo "Lingo" kodu es pazaudēju – pārinstalējot datoru, neuztaisīju rezerves kopiju ar failiem," viņš godīgi atklāj.
Pirms pāris gadiem Raimonds internetā pamanīja ekrānuzņēmumus ar rupju vārdu, ko piedāvājis "Lingo". "Speciāli pārbaudīju, vai tiešām datubāzē ir tāds vārds, un nav! Viltus ziņa!" viņš smejas. Nākotnes plānos ir uztaisīt "Lingo" mobilo versiju ar rekordu tabulu, lai lietotājiem būtu interesantāk sacensties savā starpā.
Spēļu fenomens, disketes un "Vārdzinis"
Teju visās izglītības iestādēs un daudzviet publiskajā sektorā izmantoja "Tildes Biroju", un Raimonds norāda, ka abu spēļu panākumu atslēga bija tas, ka datorā vienkārši nebija citu spēļu: "Labi ja "Minesweeper" vai "Solitaire" bija. Smieklīgi, bet daudzi domā, ka "Lingo" un "Karogs" bija "Windows" sastāvdaļa, vēl nesen kolēģis dzirdēja to kādā IT konferencē," nosmej Raimonds. Tam piekrīt arī Raivis Skadiņš, kurš piebilst, ka mūsdienās daudzi pat nespēj iedomāties, kā bija pirms 25 gadiem, kad datorā bija tikai četras spēles.
Tā kā "Tildes Biroju" plaši lietoja skolās un valsts iestādēs, visbiežāk "Lingo" un "Karogs" arī bija vienīgās atļautās spēles. "Lielākoties datoriem nemaz nebija interneta pieslēguma, tikai tagad iespējams tiešsaistē izvēlēties no tūkstošiem spēļu. Toreiz spēles rakstīja disketēs!" atceras Raivis. Tam piebalso arī Andrejs: "Pat pirmās "Tildes Biroja" versijas bija disketēs! Vienā kastē iepakojām desmit disketes un bukletu, bet uz katras kastes mākslinieks sietspiedes tehnikā uzlika logo, tipogrāfijās to pasūtīt nevarēja. Ārprāts, tas bija tik sen! Toreiz 128 kilobitu interneta pieslēgums bija kaut kas iespaidīgs," Andrejs nosmej.
"Tildes Birojs" arhīva foto
Nereti par spēli uzskata arī "Tildes" valodu apmācības rīku "Vārdzinis", ko izveidot ierosināja Raivis Skadiņš: "Kad datorvārdnīca kļuva populāra, sapratām, ka cilvēki grib mācīties valodas, jo daudzi jautāja, kur apskatīt tulkoto vārdiņu vēsturi, lai tos varētu iekalt prātā. Tā nu sadalījām populārākos vārdus dažādos grūtības līmeņos – jo vairāk punktu savāc, jo augstāk Sprīdītis kāpj grāmatu kalnā," skaidro Raivis. Protams, ar ideju vien nepietiek, spēle arī jāuztaisa – un to paveica programmētājs Vladimirs Šatohins, piebilst Andrejs.

"Vārdzinis" piedāvā vārdus angļu, latviešu vai krievu valodā, kuru tulkojums jāieraksta lodziņā. Par pareizi iztulkotu vārdu tiek piešķirti punkti, bet nepareizas atbildes gadījumā no punktiem jāšķiras. Jo vairāk punktu iegūstat, jo grūtāki vārdi tiek piedāvāti, bet, ja punktus sākat zaudēt, "Vārdzinis" piedāvā vieglākus vārdus. Turklāt programma ar noteiktu periodiskumu atkārto vārdus, lai tie tiešām iespiestos atmiņā.
Sentimentālo vērtību cienītājiem nav jāraizējas, jo "Lingo" un "Karogs" joprojām ir "Tildes Birojā": "Vienīgi ar parasto instalāciju tās neparādās, jāieiet uzstādīšanas iestatījumos un jāatzīmē, ka gribat arī tās," iedrošina Andrejs. Gaisā savulaik virmojusi pat doma organizēt Latvijas čempionātu "Karogā", bet nākotnes plānu ir tik daudz, ka visam nepietiek laika. "Gribu teikt milzīgu paldies Raimondam par šīm spēlēm, šie panākumi ir pateicoties viņa entuziasmam!" izceļ Andrejs. "Raimonds ieies vēsturē, jo tās, visticamāk, bija pirmās Latvijā radītās spēles, kas tik plaši lietotas," viņš piebilst.