Vai pirmssvētku laikā, kur cilvēku burtiski ielenc reklāmas ar smaidīgām ģimenēm un dāvanu saiņošanu, dažiem tās var radīt pretēju efektu un likt justies vēl vientuļākam? Šādu jautājumu raidījumam "Zinātne vai muļķības" uzdeva klausītājs. Par vientulību un nomāktību pirmssvētku laikā atbild klīniskās psiholoģes Marija Ābeltiņa un Inese Ruka.
Ābeltiņa uzsver – ne jau reklāmas ar laimīgajām ģimenēm izraisa vientulību. Iemesli ir citi. Taču šāds saturs var būt "trigeris" jeb palaidējmehānisms. "Tās var pastiprināt atšķirības sajūtu. Mēs tiešām tiekam apbērti ar to visu un nevaram no tā izvairīties. No visām pusēm uz mums skatās smaidīgās sejas, un tas var būt izaicinājumu pilns laiks. Zinu cilvēkus, kas laicīgi tam gatavojas un meklē speciālistu palīdzību vai domā, kā šo laiku pavadīt, lai nejustos tik vientuļi."
Ruka skaidro, ka šīs reklāmas visu laiku sniedz iespēju salīdzināt. "Nevis vienu reizi, bet katrā reklāmā – kas ir viņiem un kas ir man. Tas var būt apgrūtinoši." Uz biedrības "Skalbes" krīzes tālruni trešā daļa cilvēku zvana tieši tāpēc, ka jūtas vientuļi. No otras puses – šis laiks arī sniedz iespējas. "Dažreiz cilvēki to izmanto, lai par sevi padomātu. Kāpēc esmu tur, kur esmu. Kā man pietrūkst, kāpēc man ir tā sajūta, ka reklāmās viss ir daudz skaistāk nekā manā dzīvē. Tas var būt motivators pieņemt lēmumu kaut ko mainīt. Ja esmu iepriekš atteikusi ierasties uz trīs ballītēm, uz ceturto mani varbūt vairs neaicinās. Bet ko es ar to situāciju daru? Aicinu ciemos pati vai uzprasos kādam līdzi? Rodas izvēles iespējas pieņemt lēmumu kaut ko mainīt, lai justos labāk," uzsver Ruka. Ābeltiņa piekrīt – jebkurā krīzē ir gan sāpju, gan iespēju moments.
Vai cilvēki reizēm paši vainojami pie savas vientulības? Kā pavadīt svētkus vienam, bet ne vientuļam? To visu vari uzzināt, klausoties visu raidījuma ierakstu platformās "Spotify" un "Apple Podcasts", kā arī skatoties raidījumu "YouTube".
--
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".