Gada pēdējā "Zinātne vai muļķības" epizode ir veltīta reklāmas industrijai, kas aizvien atrod veidus, kā mūsu emocijas un vēlmes pārvērst izdarītos pirkumos. Tostarp novembris un decembris tipiski ir iepirkšanās maratons – tā dēvētās melnās piektdienas akcijas, dāvanu gādāšana Ziemassvētkiem. Taču dažiem "šopaholisms" jeb neapvaldāma kāre iepirkties ir visu gadu. Kāpēc tā – to skaidro psihoterapeits Artūrs Utināns un reklāmas speciālists Andris Rubīns.

Utināns tā dēvēto "šopaholismu" pielīdzina arī citām atkarībām, kas saistītas ar baudas paredzēšanu. "Darbojas dopamīna sistēma. Man būs interesanti, ja es to iegādāšos. Varbūt jutīšos labāk." Taču būtiski, ka tas strādā vien līdz noteiktam brīdim. "Šopaholiķis var nopirkt kāroto lietu, un dopamīns beidz izdalīties – šī lieta kļūst neinteresanta, un viņš meklē nākamo lietu, ko nopirkt, lai uzturētu sev labu garastāvokli," stāsta psihoterapeits. Līdzīgi ir ar azartspēlēm, alkoholu, regulāru pārēšanos un citām atkarībām. "Esam uzķērušies uz āķa. Lai uzlabotu garastāvokli, jāpērk vai jālieto ir visu laiku."

Rubīns atgādina, ka atkarības ir dažādas – kādam tas ir krosiņš, kādam tā dēvētā iepirkšanās terapija ("retail therapy"). Vai ar lietām cilvēki nemēģina aizpildīt caurumus citās dzīves jomās, nopirkt laimi? "Protams, tā var būt arī izbēgšana no kādas problēmas, ko negribas risināt," atzīst Rubīns. Viņš min lūpukrāsas efektu jeb parādību, ka krīžu laikā, kad cilvēkiem jau tā ir maz naudas un jāizdara smagas izvēles, ko pirkt un ko nē, pieaug lūpukrāsu pārdošanas apjomi. "Tas ir kaut kas, kas nemaksā pārāk dārgi, bet tomēr tevi iepriecina un dod sajūtu, ka viss kārtībā." Tas arī vizuāli redzami to signalizē citiem – es joprojām varu atļauties šādas lietas, kas nav pirmās nepieciešamības preces.

Utināns papildina, ka arī par veselīgām uzskatītas atkarības ir veselīgas vien līdz zināmai robežai. Tas pats krosiņš. "Ir cilvēki, kam jāskrien trīs reizes dienā. Ja viņš nedabū paskriet, tad var sākties pat kaut kas līdzīgs fiziskās abstinences sindromam. Šīs ir tā saucamās procesuālās atkarības." Kaut fiziskas aktivitātes veselam un laimīgam cilvēkam ir absolūta nepieciešamība, "organisma pārslogošana nāks par sliktu".

To, kādus trikus izmanto reklāmas industrija un cik viegli mēs uz tiem "pavelkamies", vari noskaidrot raidījuma "Zinātne vai muļķības" jaunajā epizodē, kas klausāma "Spotify", "Apple Podcasts" un citās podkāstu platformās, kā arī skatāma "YouTube".

--

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".

Foto: Mediju atbalsta fonds

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!