Vendija Safonova ir tikko aizstāvējusi bakalaura darbu finansēs, bet Lāsma Zaķe un Juris Anoņevičs ir studiju biedri, kuri apgūst uzņēmējdarbības vadību. Kā viņi apvienojās vienā komandā un izlēma piedalīties "L'Oréal Brandstorm 2020" inovāciju konkursā? Liels nopelns šajā procesā ir Banku augstskolas pasniedzējai un komandas vadītājai Ievai Kozlovskai. Tieši viņa saskatīja, ka šajā apvienībā varētu būt potenciāls. Juris stāsta, ka no sākuma pasniedzēja Ieva nav teikusi, ka tas ir konkurss, bet aicinājusi painteresēties, kam jaunieši arī piekrituši. Vendija atzīmē, ka Ieva ir ne tikai komandas vadītāja, bet komandā uztverta kā dalībniece – kopdarbs saliedējis un radījis patīkamu gaisotni.
Mērķis – skaistuma nozare bez plastmasas
Pēdējo 28 gadu laikā kopš "L'Oréal Brandstorm" inovāciju konkurss notiek tajā piedalījušies vairāk nekā 40 000 studentus no 65 pasaules valstīm. Piedalīšanās konkursā nodrošina iespēju veidot inovatīvus risinājumus skaistuma industrijā un attīstīt uzņēmējdarbības prasmes un radošumu, sadarbojoties ar "L'Oréal" profesionāļiem – pārdošanas un mārketinga speciālistiem, produktu vadītājiem, zinātniekiem, inženieriem, kā arī piesaistītajiem ekspertiem un uzņēmuma sadarbības partneriem.
2018. gadā "L'Oréal" grupa pievienojās Ellen MacArthur "New Plastic Economy" aliansei, kuras mērķis ir līdz 2025. gadam panākt, lai plastmasas iepakojums ir 100% pārstrādājams, atkārtoti lietojams vai kompostējams. Šai aktualitātei pakārtota arī uzņēmuma šī gada konkursa tēma – "Izveido skaistuma industrijas nākotni bez plastmasas". Fokuss – plaša patēriņa preču zīmolu produkti.
Ieva atzīst, ka Covid-19 ietekmēja arī šī konkursa norisi, jo dalībniekiem nebija iespējas gūt pieredzi, apmeklējot konkursu Polijā. Izpalika arī pasākuma klātienes atmosfēra, iepazīstoties ar "L'Oréal" darbību, pārstāvjiem un iepazīšanās ar citām komandām. Arī citi Baltijas valstu un Polijas reģionālā fināla uzvarētāji "PIC PAC packaging" ziņu saņēma virtuāli.
Jāapgūst arī ķīmija
Neskatoties uz Banku augstskolas profilu, kas tomēr vairāk ir vērsts un finansēm un ekonomiku, komanda pētīja plastmasas izmantošanu skaistumkopšanas nozarē un centās atrast videi draudzīgu risinājumu. Darbu "PIC PAC Packaging" sāka jau 2019. gada decembrī – komanda piedalījās hakatonā. Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta organizētajā hakatonā "Student Deep Science Hackathon 2019" tā meklēja sadarbības partnerus ķīmijas jomā, kas varētu palīdzēt ar idejas virzīšanu. Atrada ne vien partnerus, bet arī ieguva biļetes uz vienu no Igaunijas jaunuzņēmumu ekosistēmas lielākajiem pasākumiem "sTARTUpDay 2020", kas ik gadu notiek Tartu.
Kas attiecas uz praktisko darbu, "PIC PAC Packaging" lielākais izaicinājums bija plastmasas kā materiāla izzināšana un citu zināšanu apgūšana, kas nav tieši saistītas ar viņu studiju tēmu universitātē. "Studentiem bija jāpārslēdz savs domāšanas veids citā virzienā un jāiejūtas ķīmiķu, biologu un fiziķu ādā, kas nebūt nebija viegli. Taču ar kārtīgu devu apņēmības un mērķtiecības komanda pierādīja, ka viņi spēj aptvert dažādas sfēras, sadarboties un rast veiksmīgus risinājumus," gandarīta ir komandas vadītāja Ieva.
Komanda jau sākotnēji atteicās no bioplastmasas izmantošanas, bet nonāca pie aļģu, kalcija hlorīda un citu izejvielu izmantošanas kapsulas materiālam, kurā varētu iepildīt vienu no L'Oréal grupas zīmola līnijas produktiem. Jaunieši apsvēra iespēju ķermeņa kopšanas produktus iepakot pēc līdzīga principa kā ūdeni, ko ēdamās kapsulās iepako, piemēram, lai tie būtu ērti lietojami maratonu dalībniekiem. Tā radās ideja par kapsulu formulu, kas gan vēl ir jāuzlabo un jātestē, lai nākotnē tādu varētu piedāvāt plašam patēriņam.
"L'Oréal nākotnē varētu piedāvāt produkta izmantošanu festivālos, samazinot radīto atkritumu daudzumu. Šāda pieeja arī dotu iespēju pārdomātāk un racionālāk plānot bagāžu ceļojumos, ņemot līdzi tikai tik daudz kapsulas, cik nepieciešams, nevis vedot līdzi nevajadzīgi lielus plastmasas iepakojumus. Šis ir arī veids, kā padarīt mazgāšanos bērniem jautrāku, pārspridzinot kapsulas iepakojumu," produkta pielietojuma iespējas skaidro Vendija.
Nu jācer, ka izdosies par šo ideju pārliecināt konkursa starptautisko žūriju. "L'Oréal Brandstorm 2020" inovāciju konkursa uzvarētāji saņems apmaksātu trīs mēnešu prakses programmu jaunuzņēmumu centrā "Station F" Parīzē.
Latviešu panākumi un idejas meklē inovāciju un tehnoloģiju portālā Labsoflatvia.com.