Skolēns ar datoru
Foto: Pixabay
Latvijā no septembra pakāpeniski visās skolās tiek ieviesta tehnoloģiju mācību joma, lai visi skolēni varētu apgūt datoriku, dizainu un tehnoloģijas, programmēšanu, robotiku un digitālo dizainu. Attiecīgie mācību priekšmeti bērnam palīdzēs sevi ieraudzīt no tehnoloģiju radītāja prizmas, kā arī mazinās stereotipus par meitenēm informācijas tehnoloģiju (IT) jomā.

"Jaunajā modelī tehnoloģiju prasmju apguve nebūs atkarīga no vecāku izvēles virzīt bērnu programmēšanas vai datorikas pulciņā, jo tehnoloģiju mācību jomas priekšmeti būs pieejami visiem skolēniem, tai skaitā meitenēm. Tas palīdzēs ikvienam skolēnam iegūt plašākas zināšanas par tehnoloģijām. Lai arī pēdējos gados ir paplašinājušās bērnu iespējas iegūt attiecīgās zināšanas, tomēr šogad fonda uzdevumā pasūtītais pētījums atklāj, ka zēni tehnoloģiju jomu nodarbībās ir pārstāvēti ievērojami vairāk nekā meitenes – no visiem dalībniekiem tikai aptuveni piektā daļa ir meitenes, lai gan abu dzimumu spējas neatšķiras," skaidro "IT Izglītības fonda – Start(IT)" vadītāja Evija Celma.

Celma pauž cerību, ka tehnoloģiju mācību jomas priekšmeti nākotnē palielinās meiteņu skaitu informātikas olimpiādēs.

Līdzšinējie dati apliecina, ka pēdējo desmit gadu laikā meiteņu un zēnu skaits matemātikas olimpiādēs bijis līdzīgs, savukārt informātikas olimpiādēs meiteņu īpatsvars bijis vien pāris procentu.

"Lai meitenēm rastos lielāka interese par tehnoloģiju jomas priekšmetiem, būtiska ir praktiskā pieredze, radošs mācību process, kā arī citu meiteņu un sieviešu iedvesmas stāsti. Lielāks darbs jāvelta skaidrošanai, lai meitenēm būtu lielāka izpratne par tehnoloģiju praktisku lietojamību un noderīgumu nākotnē," uzsver Celma.

"Mūsdienās bērni un jaunieši daudz laika pavada pie dažādām viedierīcēm un ekrāniem, tāpēc šajā jomā ir būtiski panākt, lai laiks pie ierīcēm tiek pavadīts jēgpilni un visiem būtu līdzvērtīgas iespējas. Datorikas pasniegšana visās skolās sniegs iespēju apgūt jaunas zināšanas, atraisīs bērnos radošumu radīt, lai viņi nebūtu digitālo pakalpojumu patērētāji, bet radītāji, lai vēlāk varētu kļūt par zinošiem profesionāļiem dažādās nozarēs. Prasmes darbam ar tehnoloģijām būs aktuālas visu mūžu, jo digitalizācija tikai pieņemsies spēkā, tāpēc būtiska loma arī ir šīs jomas skolotājiem, kam jāmācās līdz ar skolēniem," norādīja IT uzņēmuma "Accenture" vadītājs Maksims Jegorovs.

Nav noslēpums, ka Latvijā turpmākajos gados veidosies iztrūkums pēc dabaszinātņu, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) un inženierzinātņu speciālistiem, tāpēc ir būtiski turpināt iesāktās aktivitātes izglītības jomā, kā arī darbs pie dažādu stereotipu mazināšanas, jo lielāka meiteņu iesaiste palīdzēs mazināt STEM jomās darbinieku trūkumu.

Meiteņu interese par STEM priekšmetiem strauji mazinās 15–16 gados. Lai arī interese par STEM priekšmetiem vēlāk atgriežas, tomēr mazākā apmērā nekā par humanitārajiem priekšmetiem. Meitenes, kuras apgūst programmēšanu, biežāk nāk no ģimenēm, kur viens vai abi vecāki ir saistīti ar IT nozari. Dažkārt pedagogi ir novērojuši arī situācijas, ka tēvi, kas ir programmētāji, aktīvi cenšas iesaistīt savas meitas programmēšanā neatkarīgi no pašu meitu interesēm. To, ka jauniešus būtiski ietekmē tuvākie cilvēki, tika secināts "Start(IT)" un "Accenture" uzdevumā veiktajā domnīcas "Providus" pētījumā. Apkopojot skolēnu atbildes tiešsaistes aptaujā, ģimene, skolotāji un draugi ir identificējami arī kā skolēnu galvenie ietekmes avoti

Ar visu pētījumu latviešu un angļu valodā var iepazīties, klikšķinot šeit.

"IT Izglītības fonda projekts Start(IT)" ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst IT prasmes. "Start(IT)" bez maksas piedāvā apgūt datoriku un programmēšanas pamatus portālā www.startit.lv, kā arī dizaina domāšanu darba metodoloģiju, dizains un tehnoloģijas četras dizaina jomas portālā https://www.startdesign.lv/.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!