Virtuālās piecminūtes un citi studentu ceļi uz slimnīcām
Savā virtuvē gatavota spēka putra pirms paša eksāmena ir pirmais bonuss, ko sesijai tiešsaistē nosauc Anete Laura. Viņas kursabiedrenei no Carnikavas savukārt tas ir ceļā ietaupītais laiks, kas ļāvis pirmoreiz apmeklēt pilnīgi visas konsultācijas pirms eksāmeniem. Jaunajām māmiņām attālinātās studijas deva vairāk laika, ko pavadīt kopā ar mazuļiem, bet kursabiedrenei, kas izslimoja Covid-19, tiešsaistes režīms ļāva neiekavēt nevienu studiju dienu, vien eksāmena laiks tika nedaudz pabīdīts sliktas pašsajūtas dēļ.
Šie gan nav plusi, kas automātiski nāk līdzi studijām e-vidē. Tie rodas tikai tad, ja augstskola laikus sakārtojusi IT infrastruktūru, lieto pārdomātus tehniskos risinājumus, tai ir tiešsaistes videi sagatavoti un pretimnākoši docētāji, kā arī vadības līmenī savlaicīgi pieņemtie lēmumi par studiju norisi tiek plaši komunicēti.
"Ja tas viss ir, tad students tiešsaistes mācību laikā jūtas novērtēts, un šajā ziņā gribu uzteikt mūsu augstskolu," stāsta Anete Laura, kurai aiz muguras jau ziemas sesijā nokārtotie eksāmeni biostatistikā, neiroloģijā, klīniskajā ģenētikā un imunoloģijā, pediatrijā un nupat arī dermatoloģijā.
Lielākoties ziemas sesijas laikā RSU izmantots tiešsaistes eksāmenu zelta standarts – "Respondus LockDown Browser" drošais pārlūks un "Respondus Monitor" video monitorēšanas sistēma. Kā smejas Anete Laura, pirmā iepazīšanās ar to, cik jutīga ir "Respondus Monitor" sistēma, bija ģenētikas eksāmenā, kad stīvā kakla atbrīvošanas vingrinājumi beigušies ar trauksmes zvaniem. Taču nu jau visi – gan studenti, gan mācībspēki – esot adaptējušies.
Atskatoties uz rudens semestri, biostatistikas apgūšanu tiešsaistē topošā ārste pat vērtē kā daudz efektīvāku formātu par klātieni. ""Zoom" vide nekādā veidā nemazina teorētisko lekciju apguvi.
Taču jāsaka – laikā, kad praktiski slimnīcās lielākā daļa studentu netiek, mācībspēki domā par iespējām attālināto pieredzi pietuvināt klātienei. Anete Laura atsaucas uz virtuālām simulācijām, grupu darbu "Zoom" platformā un tiešsaistes dalību tā dēvētajās piecminūtēs klīnisko universitāšu slimnīcās, kur tiek izvērtēts attiecīgās nodaļas pacientu stāvoklis.
Pedagogi – pandēmijas varoņi
Pandēmijas pirmajā vilnī Agnese skoloja augstskolas ārvalstu studentus medicīnas ķīmijā un bioķīmijā, bet rudenī piedalījās Medicīnas fakultātes vietējo un ārvalstu studentu ievadkursos. Pirmajam šoka momentam par straujo pāreju uz pilnībā attālinātām studijām sekoja mācībspēku pārstrādāšanās, cenšoties tiešsaistes procesā panākt rezultātu, kas maksimāli līdzīgs klātienei. "Nu jau visi ir adaptējušies, lai gan nogurums ir liels, jo lekcijas tiešsaistē nenozīmē vien pasniedzēja grozīšanos biroja krēslā "Zoom" ekrānā ar kafijas krūzi rokās," viņa nosmaida, paužot pārliecību, ka pedagogi līdzās mediķiem ir šīs pandēmijas varoņi. Tiešsaistes materiālu izstrāde paņem daudz vairāk laika un izdomas nekā klātienes lekcija.
"Es pati sevi pieķeru, ka tiešsaistē nevaru stundu no vietas koncentrēties vienai tēmai – domas neizbēgami aizpeld. Tāpēc tā vietā, lai nostātos ekrāna priekšā un laistu vaļā pusotru stundu garu monologu, darbā ar studentiem es veidoju īsus, fokusētus video. Uzreiz pēc lekcijas studenti izpilda testu, lai nostiprinātu apgūto," stāsta docētāja.
Lai panāktu maksimālu klātbūtnes efektu, nodarbības "Zoom" platformā viņa parasti organizē, sadalot tās trīs daļās: ievaddaļā visi ar ieslēgtām kamerām pārrunā iepriekš apgūtos būtiskākos jautājumus vai klausās jauno tēmu, uzdevumu daļā darbs notiek vai nu individuāli, vai kopīgi "Zoom" istabās, bet un noslēguma daļā visi kopīgi ar ieslēgtām kamerām kliedē neskaidro un nostiprina jau apgūto.
Nākotnes hibrīdmodeļi
Ienākt auditorijā ar nodzeltējušām pierakstu lapām rokās – šis žanrs līdz ar pandēmiju jebkurā pasaules augstskolā būs pazudis uz neatgriešanos, saka Agnese.
Tikmēr Anete Laura iezīmē, ka šobrīd top stāsti, ko varēsim stāstīt nākamajām paaudzēm. "Kādudien tas viss beigsies, grūtības piemirsīsies un mēs atminēsimies vien to, ka studējām laikos, kad zinājām kursabiedru un docētāju kaķu un suņu vārdus, jo neizbēgami kādā brīdī lekcijās vai nodarbībās tie ieklīda kadrā," viņa nosmaida.