"Pandēmijas radītās psihoemocionālās sekas īpaši izteikti ir izjutuši tieši jaunieši. 63% Latvijas jauniešu atzīst, ka pandēmijas laikā pasliktinājusies viņu mentālā veselība.* Jaunietis-jaunietim var būt labs atbalsts, tāpēc, īstenojot projektu, Latvijas skolēnu un izglītojamo pašpārvaldes, saņemot psihologu un mentoru atbalstu, šoruden īstenos īpašu "Labbūtības ceļakarti" – labsajūtas celšanas plānu ar vispiemērotākajiem rīkiem un aktivitātēm savas skolas kopienai," saka Daina Sproģe, JSPA direktore.
Lai izstrādātu savas skolas kopienas psihoemocionālās veselības veicināšanas plānu, augustā 150 Latvijas skolu pašpārvaldes piedalījās trīs dienu mācībās emocionālās kompetences stiprināšanai. Mācību laikā pašpārvalžu līderi un atbalsta persona-skolotājs apguva zināšanas par psihoemocionālo veselību, vienaudžu atbalsta formām, iniciatīvas attīstīšanu un projekta iesniegšanu, kā arī pārmaiņu vadību. Tāpat tika izstrādātas pirmās idejas "Labbūtības ceļakartei".
"Iepriekšējā mācību gadā skolēnu pašpārvalde īstenoja aptauju par attālinātā mācību procesa norisi. Dati rādīja, ka 40% skolēnu zudusi vēlme iesaistīties, aktīvi līdzdarboties, ir pavājinājušās socializēšanās prasmes, digitālā pasaule ir aizņēmusi lielāko dienas daļu un līdz ar to ir pasliktinājusies skolēnu emocionālā pašsajūta," tā par savu motivāciju iesaistīties projektā vēstīja Saldus pamatskolas pašpārvaldes jaunieši.
Mācībām noslēdzoties, vēlmi uzlabot skolas psihoemocionālo veselību, izstrādājot "Labbūtības ceļakarti" jeb praktisku plānu skolas kopienas psihoemocionālās labsajūtas celšanai, apliecināja un uz līdz 1000 eiro lielu finansējumu pretendē 125 izglītības iestādes.
Iesniegtie projektu pieteikumi rāda, ka, lai celtu skolas vienaudžu psihoemocionālo labbūtību, skolu pašpārvaldes vēlas organizēt tematiskās mācības par mentālo veselību un emocionālo labsajūtu, rīkot dažādas āra aktivitātes, spēles – kā sportiskas, tā arī izzinošas. Tāpat jaunieši plāno veidot izglītojošas infografikas un radoši izpausties, apgleznojot skolas sienas ar pozitīviem vēstījumiem un labiekārtojot telpas.
Projekts "Atbalsts psihoemocionālās veselības veicināšanas pasākumiem skolās Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai" notiek IZM Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros. Projekta mērķis ir stiprināt pašpārvaldēs esošo jauniešu un atbalsta personu–skolotāju kompetenci psihoemocionālās veselības, vienaudžu atbalsta, iniciatīvas un pārmaiņu vadības jautājumos. Projekta laikā pašpārvalžu komandas ar jauniešiem vecumā no 13 līdz 25 gadiem apgūs zināšanas par psihoemocionālo veselību un vienaudžu atbalsta formām. Projektu konkursa kopējais finansējums ir 372 000 euro. Jauniešu iniciatīvu projektu "Labbūtības ceļakarte" skolā īstenošanai kopējais finansējums –144 000 euro. Detalizētākā informācija par projektu ir pieejama tīmekļa vietnē www.jaunatne.gov.lv.
* Pētījumā "Covid-19 pandēmijas ierobežojumu ietekme uz Latvijas pusaudžiem un jauniešiem", kas norisinājās 2020. gada decembrī, piedalījās 1660 Latvijas jaunieši vecumā no 12 – 24 gadiem.