Jums tas var patikt vai nepatikt, taču digitālā transformācija nekur nepazudīs. Digitālās tehnoloģijas turpina ietekmēt veidu, kā mēs apmaināmies ar idejām, kopīgi veidojam zināšanas un veicinām mijiedarbību ar citiem cilvēkiem. No sociālo mediju izmantošanas līdz aizstāvībai pret diskrimināciju un digitālas simulācijas kopīgas izveides, lai risinātu klimata krīzi, – jaunieši gan mainās, gan tiek mainīti, izmantojot digitālās tehnoloģijas.
Taču, "digitālās transformācijas kuģim" turpinot savu ceļu, kā mēs varam zināt, ka dodamies pareizajā virzienā? Vai jaunieši sēž pie tā stūres vai viņi ir tikai pasīvi pasažieri? Kā mēs varam atbalstīt jauniešus, lai viņi gūtu maksimālu labumu no digitālās transformācijas ceļojuma? Šī raksta mērķis ir izpētīt šos jautājumus.
Kompass: ceļojuma vadīšana
Digitālajai transformācijai nav skaidras kartes. Transformācija ir sarežģīts, daudzdimensionāls un bieži vien arī neparedzams process. Digitālās izmaiņas var notikt vienlaikus jauniešu dzīves ekonomiskajās, sociālajās un kultūras jomās. Ņemot vērā tehnoloģisko izmaiņu daudzveidību, šķiet neiespējami paredzēt, kāds būs nākamais digitālās transformācijas posms. Kā sagatavoties digitālās transformācijas ceļojumam, ja dodamies nezināmajā?
Viens no risinājumiem varētu būt iespēju sniegšana jauniešiem izkopt veiklu domāšanas veidu, lai gūtu pieredzi, orientētos un reaģētu uz saviem iespējamajiem dzīves ceļiem. Lai gūtu iedvesmu, darbā ar jaunatni iesaistītie var izpētīt Eiropas resursus par digitālo darbu ar jaunatni un/vai gudru darbu ar jaunatni, kas varētu palīdzēt orientēties dažādos virzienos un sniegt jauniešiem prasmes (piemēram, prasmes, kas saistītas ar plašsaziņas līdzekļiem, informāciju un kritisko domāšanu, radošumu, noturību) un rīkus (piemēram, digitālās ierīces, uzticamu interneta savienojumu).
Komanda: vai visi jau esam uz klāja?
Līdz šim vairums digitālās transformācijas procesu ir bijuši galvenokārt uzņēmumu vadīti un ārēji pārvaldīti – un tādējādi arī uzspiesti jauniešiem. Bez atsevišķiem piemēriem par jauniešu līdzdalību digitālajā transformācijā, viņu viedokļi lielākoties paliek ārpus apspriešanās procesa. Var teikt, ka, digitālās transformācijas kuģim kuģojot nezināmajā, jauniešiem ir ierobežota rīcības brīvība un viņi lielākoties tiek veidoti kā pasīvi pasažieri (piemēram, lietotņu lietotāji, nevis lietotņu veidotāji).
No otras puses, neticamas lietas var notikt un notiek, kad jaunieši ir iesaistīti un aktīvi piedalās digitālās transformācijas veidošanā. Jau esošas, uz jauniešiem vērstas digitālās iniciatīvas ir pierādījušas, ka, ja tiek nodrošināts atbilstošs atbalsts, jaunieši var sniegt nozīmīgu ieguldījumu digitālajā transformācijā. Piemēram, jaunieši, kas ir iesaistīti Jaunatnes interneta pārvaldības forumā (Youth Internet Governance Forum – YIGF), turpina sniegt stratēģisku ieguldījumu digitālās transformācijas nākotnē. Vēl viens piemērs ietver jauniešus, kuri kopā izstrādā tiešsaistes platformu, kuras mērķis ir veicināt pozitīvas pieejas jauniešu labklājībai. Mums ir vajadzīga visu jauniešu iesaiste, lai viņi spētu novirzīt savas idejas un zināšanas inovatīvu un ilgtspējīgu digitālo risinājumu radīšanā.
Neiespējamais: būt atvērtam piedzīvojumam
Lai arī pastāv ievērojamas bažas attiecībā uz digitālo transformāciju (piemēram, drošība tiešsaistē, digitālās tiesības), mums nevajadzētu aizmirst par tās ar iespējām pilnvarojošo un inovatīvo potenciālu. Digitālā transformācija var piedāvāt jaunus veidus, kā kopīgi radīt inovatīvus risinājumus, lai veicinātu neformālus jaunatnes projektus, jauniešu līdzdalību un starpkultūru apmaiņu. Ja digitālā transformācija tiek veikta iekļaujošā veidā, tā var radīt taisnīgāku un pieejamāku veidu atstumtiem jauniešiem (piemēram, jauniešiem ar invaliditāti).
Esošie projekti ir pierādījuši, ka jauniešu līdzdalība digitālās transformācijas projektos var radīt inovatīvus progresīvus risinājumus. Jaunieši no Lietuvas, kuri izmanto mākslīgo intelektu, lai uzraudzītu laukus un ražu; jaunieši Austrijā, kuri eksperimentē ar paplašināto realitāti (AR), lai radītu inovatīvus risinājumus tūrismam un kultūras mantojumam; jaunieši Igaunijā, kuri izveido līderības un uzņēmējdarbības akseleratorus pusaudžu meitenēm – šie ir tikai daži no praktiskajiem piemēriem jauniešu vadītai inovācijai. Tādējādi, lai virzītos uz priekšu, ir noderīgi pievērsties digitālās transformācijas piedzīvojumam ar atvērtu prātu un šķipsniņu cerības, ka, pietiekami cenšoties, mēs varam virzīt „digitālās transformācijas kuģi" pareizajā virzienā.
Kādi ir daži no esošajiem resursiem, kas varētu palīdzēt jaunatnes darbiniekiem un jauniešiem labāk izprast dažus ar digitālo transformāciju saistītos izaicinājumus un iespējas? Pirmkārt, darbā ar jaunatni iesaistītie var apskatīt "Jaunatnes digitālā darba attīstīšana" – ES publikāciju, kurā tiek pētīti daži digitalizācijas riski un iespējas jaunatnei, jaunatnes darbam un jaunatnes politikai. Tāpat ir arī ES Digitālās izglītības plāns (2021. – 2027. gads) – Eiropas Savienības (ES) politikas iniciatīva, lai atbalstītu ilgtspējīgu un efektīvu izglītību digitālajā laikmetā. Praktiskus piemērus par digitālās jaunatnes transformācijas tēmām un labo praksi iespējams atrast SALTO Līdzdalības un informācijas resursu centra (SALTO PI) vadošo projektu kolekcijā, kā arī Eiropas digitālajā jaunatnes darba platformā.
Vai vēlaties uzzināt vēl vairāk par digitālo transformāciju Eiropas jaunatnes jomā? Digitālā transformācija ir kļuvusi par jaunu prioritāti ES jaunatnes programmās ("Erasmus+" un "Eiropas Solidaritātes korpuss"). SALTO PI centrā patlaban tiek izstrādāta jauna tēma "Līdzdalības resursu apkopumam" (Participation Resource Pool) attiecībā uz visu, kas saistīts ar digitālo transformāciju Eiropas jaunatnes sektorā un ES jaunatnes programmām. Platforma piedāvās noderīgus un iedvesmojošus resursus. Tikai tā mēs varam veicināt digitālās transformācijas kuģa virzību uz priekšu.