Foto: Kadrs no video
Pārvietošanās laikā un telpā noteikti ir aktuāls jautājums daudziem studentiem, kad jāspēj apvienot intensīvo mācību procesu, nereti arī darba pienākumus un savas intereses. Kamēr zinātnieki vēl risina šo fundamentālo jautājumu, Rīgas Stradiņa universitātes Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs studentiem piedāvā iespēju pārvietoties dažādās telpās ar vienas pogas palīdzību, ieviešot divus inovatīvus risinājumus – virtuālā pacienta platformu un iekļaujošo papildinātas realitātes telpu (immersive room).

Virtuāla pacienta platforma sniedz iespēju studentiem apgūt dažādus klīnisko procesu algoritmus un pašiem risināt dažādus klīniskos gadījumus, veicot pacienta diagnostiku, aprūpi un terapiju virtuāla scenārija ietvaros. Studenti virtuālajai platformai var piekļūt attālināti, pieslēdzoties mākoņserverim un nokļūstot vidē, kurā ir pieejama virtuāla palāta ar pacientu un visām nepieciešamajām medicīnas ierīcēm, kuras var izmantot scenārija izpildei.

Šāda platforma nodrošina studentu zināšanu patstāvīgu pārbaudīšanu un nostiprināšanu, pielietojot tās reālistiskos klīnisko gadījumu scenārijos. Platforma tiek izmantota arī studentu klātienes apmācībām scenārijos, kuros galveno lomu atveido simulēts pacients ( aktieris), taču, tā kā aktieris fiziski nevar izmainīt savus vitālos parametrus tādā mērā, lai tie atbilstu sarežģītu klīnisko scenāriju situācijām, virtuālā platforma nodrošina digitālu risinājumu, kas ļauj atainot nepieciešamos vitālos parametrus uz scenārijā izmantojamajām ierīcēm (plaušu ventilatora displeja, anestēzijas mašīnas displeja u.c.), atbilstoši plānotājam scenārijam.

Otra inovācija ir iekļaujošā papildinātas realitātes telpa jeb immersive room, kas sevi jau pierādījusi vairākās simulāciju aktivitātēs un guvusi lielu atzinību gan studentu, gan docētāju vidū. Iekļaujošā papildinātas realitātes telpa ir multiprojekciju sistēma, kas balstās uz iespēju radīt un vizualizēt dažādas simulācijā paredzētajām situācijām atbilstošas vides.

Ar šādu sistēmu iespējams radīt vidi, kuru praktiska izveide centrā nebūtu iespējama, piemēram, meža vai kara zonas apstākļus. Vienlaicīgi šajā vidē viegli mainīt arī dažādu telpu vizuālu atveidojumu – piemēram, slimnīcas palāta, skolas klase vai tirgus paviljons – un tā neierobežoti simulācijas scenārija vajadzībām. Kā norāda MITC simulāciju tehnoloģiju vadītājs Mārtiņš Ļuļļa, "šis risinājums ļauj īstenot daudz reālistiskākas simulāciju izspēles, nodrošinot ticamību ar apkārtējās vides atbilstību scenārijam. Skaņas un vizuālie specefekti ļauj studentiem iejusties atmosfērā un sagatavo tos darbam reālos apstākļos. Kopumā digitālie risinājumi ir spēcīgs atbalsts simulācijā balstītas medicīnas izglītības īstenošanā, ar to palīdzību tiek celta studiju procesa kvalitāte Rīgas Stradiņa universitātē".

Jau šobrīd MITC imersīvā vide tiek intensīvi izmantota militārās medicīnas mācībās, kur atbilstoši scenārijiem tiek atainotas dažādas karadarbības vides. Realitātes telpas iespējas tiek izmantotas arī simulāciju ciklos rezidentiem – tur simulāciju notikumi tiek īstenoti dažādās vidēs, piemēram, epilepsijas lēkme bibliotēkā vai jaundzimušā apskate mājas apstākļos.

MITC projektu grupas vadītāja Evita Grigoroviča piebilst, ka, veiksmīgi izmantojot gan ES finansējumu, gan RSU budžetu, un ieviešot modernākās tehnoloģijas, Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs ir attīstījis infrastruktūru, lai nodrošinātu visaugstākos standartus simulācijā balstītā izglītībā, konkurējot ar vadošajiem simulāciju centriem Eiropā. Arī turpmākajos MITC plānos paredzēts intensīvi attīstīt inovatīvu tehnoloģiju integrāciju studiju procesā, paplašināt iekļaujošās papildinātas realitātes telpas vizālo un audiālo piedāvājumu, kā arī attīstīt virtuālu pacientu platformas oriģinālscenārijus, pilnveidojot simulāciju kvalitāti un MITC sniegto pakalpojumu iespējas.

Virtuālu pacientu platforma, iekļaujošā papildinātas realitātes telpa, kā arī tehnoloģijām pielāgoti scenāriji ir izstrādāti ESF projekta "Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē" (Nr. 8.2.3.0/18/A/011), specifiskā atbalsta mērķa 8.2.3 " Nodrošināt labāku pārvaldību augstākā izglītības institūcijās" ietvaros.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!