Vai taisnība, ka labāk saulesbrilles nelikt nemaz, ja vienīgās pieejamās ir zemas kvalitātes un bez ultravioleto staru filtra? To podkāstā "Zinātne vai muļķības" komentē gan redzes speciālistes, gan arī dermatoloģes.
Maija otrā puse laikapstākļu ziņā šogad drīzāk atgādina tipisku jūliju – saule cepina, krīt karstuma rekordi. Šādā laikā jādomā ne tikai par ādas aizsardzību pret apdegumiem, bet jāpasaudzē arī acis. Saulesbrilles var nopirkt kā optikas salonos, sporta un aktīvā dzīvesveida preču veikalos par desmitiem un simtiem eiro, tā arī lielveikalu stendos pat par pieciem eiro. Vai tam ir kāda nozīme arī no acu veselības viedokļa, ja nerēķinām uzcenojumu, ko precei "pievieno" fakts, ka tas ir atpazīstams zīmols? Izrādās, ir gan.
Svarīgākais aspekts ir ne tikai tas, cik fiziski tumša ir lēca, bet arī aizsardzība pret ultravioleto (UV) starojumu. To, vai brilles pasargā no UV starojuma, parasti norāda vai nu uz iepakojuma kastes, birkas vai pašām brillēm. Taču ne vienmēr šīs norādes atbilst patiesībai.
"Būtiski pirkt brilles optikas salonos, nevis kādā drēbju veikalā. Mums bieži nāk pacienti, kam nomērām saulesbrilles – vienā acī ir UV gaismas filtrs, otrā nav," stāsta Zane Jansone-Langina, Latvijas Universitātes Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas asistente. Viņa aicina pret saulesbriļļu izvēli attiekties loti nopietni un iet tās iegādāties uz vietām, kas garantē produkta kvalitāti.
Saulesbrilles, kuras neaiztur UV gaismu, acīm var nodarīt vairāk kaitējuma nekā tad, ja cilvēks saulesbrilles neuzliek vispār. Kad acij priekšā tumša lēca, acs zīlīte izplešas, lai efektīvāk savāktu gaismu. Ja priekšā nav UV filtra, acī nokļūs vairāk kaitīgā starojuma nekā gadījumā, ja briļļu nebūtu un zīlītes spožā gaismā būtu sašaurinātas. Citā podkāsta epizodē par saules ietekmi uz ādas veselību dermatoloģe Anna Bērziņa norāda, ka tas palielina arī acs melanomas riskus.
Podkāstu "Zinātne vai muļķības" meklē "Spotify", "Apple Podcasts" un citās straumēšanas platformās, kā arī skaties raidījumus "YouTube".