Apelsīni
Foto: Shutterstock

Pasaule mums apkārt ir brīnumaina vieta. Dinamiska, sarežģīta, sīkām niansēm bagāta. Tikpat brīnumaina ir cilvēka maņu un prāta kombinācija, kas nodrošina uztveres procesus un ļauj mums izzināt un saprast šo pasauli. Taču ne vienmēr uztvere ir nekļūdīga. Ja tai ik dienu jātiek galā ar neskaitāmu gūzmu dažādu stimulu, reizēm tiek izvēlēti "īsceļi", kas var būt arī kļūdaini. Un šīs kļūdas var ekspluatēt. Vai zināji, kāpēc apelsīnus veikalos bieži liek tieši sarkanos tīkliņos? Psiholoģijas profesors Karls Gēgenfurtners tev paskaidros!

Profesors izdevumā "i-Perception" publicētajā rakstā min piemēru no savas dzīves: "Es katru sestdienu pērku apelsīnus sulai vietējā tirdziņā no augļu pārdevējas Helgas. Kādā no reizēm viņai nebija neviena labi nogatavojušās, sulīga apelsīna, ko pārdot. Vēlāk piestāju lielveikalā, un tur stendos šķietami bija vesels lērums lieliski nogatavojušos apelsīnu. Skaidrs, es tos nopirku, turklāt iepakotus nešanai ērtā, oranžā tīkliņā."

Liela bijusi Gēgenfurtnera vilšanās, kad mājās šķietami gatavie un oranžie apelsīni, izņemti no tīkliņa, izskatījās drīzāk blāvi zaļgani. Nepavisam ne gatavi un sulas spiešanai piemēroti. Gēgenfurtners rakstā pievienoja arī fotogrāfiju ar savas vilšanās cēloni.

Foto: Karl R. Gegenfurtner

Kāpēc tā? Jo mūsu uztvere izspēlē trikus, un to droši vien zina arī augļu un dārzeņu tirgotāji. Kā Gēgenfurtners norāda, visai bieži caurspīdīgo tīkliņu krāsa sakrīt ar krāsu, kādā ir labi nogatavojušies konkrētie augļi vai dārzeņi. Citroni biežāk būs dzeltenos tīkliņos, mandarīni oranžos, āboli – gaišos vai sārtos, atkarībā no šķirnes.

Kā jau noproti, te darīšana ar optisko ilūziju. Konkrēti – tā dēvēto konfeti ilūziju. Tā raksturo gadījumus, kad mūsu uztveri par kāda objekta krāsu būtiski ietekmē apkārt redzamais – noteiktas formas, raksti un krāsas. Attēlā neitrālas krāsas objekts atrodas uz dažādu krāsu līniju raksta. Kad kādas noteiktas krāsas līnijas attēlam ir priekšplānā, pa starpām redzamā objekta krāsa izskatīsies līdzīgāka līniju krāsai.

Foto: David Novick, University of Texas at El Paso

Augšā redzamās bumbiņas visas ir vienā krāsā. To, kādā krāsā mēs tās redzam, nosaka, kuru krāsu līnijas ir priekšplānā.

Gēgenfurtners uzskata, ka tieši tāpat strādā oranžie vai sarkanie tīkliņi, kuros ielikti apelsīni. Pat ja tie vēl nav īsti nogatavojušies, tādējādi ir lielāka iespēja, ka pircējam augļi šķitīs perfekti – pērc un ēd tik nost!

Publikācijā psihologs skaidro, ka konfeti ilūzijas pamatā ir process, ko sauc par krāsu asimilāciju. Īsumā, mūsu uztverei patīk vienkāršot, kur iespējams, un šādās situācijās "saplūdināt" krāsas, nodrošinot vienmērīgu krāsu pāreju. Konfeti ilūzijas efekti pirmo reizi tika nodemonstrēti un raksturoti jau 19. gadsimtā, kad ar šīs parādības pētījumiem nodarbojās vācu ārsts Vilhelms fon Becolds.

Tas, vai šī optiskā ilūzija palīdz veikalniekiem pārdot vairāk augļu un dārzeņu, gan nav zināms, un Gēgenfurtnera pētījums uz to atbildi nespēj sniegt. Tam vajadzīgs cits pētījuma dizains ar kontrolētiem eksperimentiem par to, vai šāds triks palīdz ietekmēt patērētāju izvēli.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!