Ir vairākas ticamas un arī mazāk ticamas teorijas par to, kāpēc vienam odi kož bez mitas visu vasaru, bet citam pat klāt nelido. Jaunākais Virdžīnijas Tehnoloģiju institūta zinātnieku grupas pētījums atklāja, ka vienu ziepju lietošana varētu pievilināt odus, bet citu tieši otrādi – atbaidīt. Taču ziepju mijiedarbība ar cilvēka unikālo ķermeņa aromātu ir ļoti atšķirīga, tāpēc tas, kas vienam palīdz, citu var ievilkt odu mākonī, raksta "SciTechDaily".
Viens no pētījuma autoriem neiroetologs Klemāns Vinaugers saka: "Ir ļoti pārsteidzoši, ka viens cilvēks piesaista odus, un, nomazgājoties ar konkrētām ziepēm, kļūst vēl pievilcīgāks tiem vai tieši otrādi – pēkšņi kļūst atbaidošs."
Cilvēki ziepes un citus aromatizējošus produktus lieto jau kopš seniem laikiem. Un ir absolūti skaidrs, ka šie produkti maina mūsu savstarpējo uztveri par cilvēka ķermeņa smaržu, bet joprojām nav zināms, vai ziepes maina arī odu uztveri par mums kā potenciāliem asins avotiem. Starp citu, odi nepārtiek tikai no asinīm – patiesībā to galvenais barības avots ir augu nektārs, tāpēc, sasmaržinot sevi ar augu izcelsmes vai augus imitējošām smaržvielām, odi var sajaukt, kas ir kas.
Lai izpētītu saistību starp ziepju lietošanu un odu pastiprinātu uzmanību konkrētam cilvēkam, pētnieki vispirms raksturoja četru brīvprātīgo pētījuma dalībnieku dabiskās ķermeņa smaržas un smaržas, kas veidojās pēc mazgāšanās ar četru zīmolu ziepēm – "Dial", "Dove", "Native" un "Simple Truth".
Rezultātā pētnieku grupa atklāja, ka katram brīvprātīgajam ir savas unikālās ķermeņa smaržas, no kurām dažas bija odiem pievilcīgākas nekā citas. Savukārt mazgāšanās ar ziepēm ievērojami mainīja to, kā smaržoja katrs no dalībniekiem.
"Katrs cilvēks smaržo atšķirīgi, pat pēc mazgāšanās ar ziepēm. Jūsu fizioloģija, dzīvesveids, ēšanas paradumi un pat vietas, kuras apmeklējat, ietekmē to, kā smaržojat," saka pētījuma līdzautore bioloģe Kloē Lahondēre. "Ziepes krasi maina to, kā smaržojam ne tikai pievienoto ķīmisko vielu dēļ, bet arī ķermeņa dabiskās smaržas un ziepju smaržas mijiedarbības dēļ".
Pēc tam, kad pētnieki bija raksturojuši katra dalībnieka smaržas pirms un pēc mazgāšanās, tika salīdzināta arī katra relatīvā pievilcība dzeltenā drudža odiem (Aedes aegypti). Vairākos pētījuma posmos tika salīdzināta dalībnieku spēja pievilkt odus pirms mazgāšanās (dabiskā ķermeņa smarža) un stundu pēc mazgāšanās ar dažādām ziepēm. Tā kā odu tēviņi barojas tikai ar nektāru, bet mātītes barojas ar asinīm tikai pēc pārošanās, pētījumā tika pārbaudītas tikai nesen pārojušās odu mātītes. Savukārt, veicot odu preferenču izmēģinājumus uz auduma, kas piesūcināts ar cilvēka smaržu, nevis uz paša cilvēka, pētniekiem izdevās izslēgt izelpotā oglekļa dioksīda (CO2) efektu, kam arī ir liela nozīme odu piesaistē.
Mazgāšanās ar ziepēm ietekmēja odu preferences, taču tas, cik lielā mērā un kurā virzienā, bija atkarīgs no ziepju veida un paša cilvēka. Mazgājoties ar "Dove" un "Simple Truth" ziepēm, daži (bet ne visi) brīvprātīgi kļuva vairāk pievilcīgi odiem, savukārt mazgāšanās ar "Native" ziepēm drīzāk atbaidīja odus.
Patiesībā odiem svarīgas ir specifiskas ķīmisko vielu kombinācijas. "Visas ziepes saturēja ķīmisko vielu limonēnu, kas pazīstams ar spēju atbaidīt odus, bet, neskatoties uz to, ka tā bija galvenā sastāvdaļa visās četrās ziepēs, trīs no mūsu pārbaudītajām ziepēm palielināja odu pievilkšanos," saka Vinaugers.
"Mēs zinām, ka odu pievilināšanā vai atbiedēšanā, ļoti liela nozīme ir ķīmisko vielu mijiedarbībai," saka Lahondēre. Mainot vienu un to pašu ķīmisko vielu proporcijas, var veicināt odu interesi, vienaldzību vai nepatiku.
Lai noteiktu konkrētas sastāvdaļas, kas piesaista vai atbaida odus, pētnieki analizēja dažādu ziepju ķīmisko sastāvu, ņemot vērā to ietekmi uz odu izvēli. Viņi identificēja četras sastāvdaļas, kas piesaista odus, un trīs ķīmiskas vielas, kas atbaida odus, tostarp bija ķīmiska viela ar kokosriekstu smaržu un ziedu maisījums, ko izmanto kašķa ārstēšanai un cīņā pret utīm. Pētnieki no šīm vielām izveidoja vairākus ķīmisko vielu maisījumus, lai pārbaudītu to spēju ietekmēt odu izvēli.
"Izmantojot šos maisījumus, mēs pilnībā izslēdzam citus ietekmējošus faktorus, atstājot tikai ķīmiskās vielas, kas pēc iegūtajiem datiem, spēj visvairāk pievilkt vai atgrūst odus," teica Vinaugers. "Es izvēlētos ziepes ar kokosriekstu aromātu, ja gribētu atbaidīt odus."
Komanda plāno turpināt pētījumu, paplašinot gan brīvprātīgo skaitu, gan ziepju veidus. Pētnieki plāno arī pārbaudīt, kā ziepju izvēle var ietekmēt odus ilgākā laika periodā. "Mums ir ļoti interesanti, kā ziepju ietekme izpaužas garākā laika posmā, piemēram, ja jūs no rīta nomazgājaties, vai tas ietekmēs odus arī vakarā?" saka Vinaugers.
Pētījumu var izlasīt žurnālā "iScience".