Kamēr "SpaceX" kosmosa kuģis "Crew Dragon" nu jau vairākus gadus vadā amerikāņus, kanādiešus, eiropiešus un japāņus uz Starptautisko kosmosa staciju (SKS), otrs komerciālais NASA partneris "Boeing" aizvien cīnās ar dažādām ķibelēm, kas vajā šīs kompānijas kuģi "Starliner". Šķiet, kolīdz vienu galvu problēmu pūķim nocērt, tā vēl vairākas izaug vietā.
Aizkavējas septiņus gadus
Pirms dažām nedēļām "Starliner" bija pabeigts – tik pabeigts, lai beidzot uzticētu tam svarīgāko uzdevumu. Nogādāt kosmosā cilvēkus. Taču 6. maijā plānotais starts tika pārcelts nesējraķetes skābekļa vārsta problēmas dēļ. Arī 25. maijā "Starliner" kosmosā nedevās. Šoreiz jau pašam kosmosa kuģim konstatētas problēmas – hēlija noplūde. Starts nepilnas četras minūtes pirms dzinēju iedarbināšanas tika atcelts arī 1. jūnijā, līdz beidzot "Starliner" kosmosā devās 5. jūnijā. Kaut sākotnēji optimistiski scenāriji paredzēja, ka amerikāņi ar ASV ražotiem "Boeing" kuģiem uz SKS dosies jau 2017. gadā. Septiņus gadus vēlāk tas beidzot notika.
Šis aizvien tiek uzskatīts par izmēģinājuma lidojumu, kaut jau ar cilvēkiem uz klāja. Varētu teikt, ka ģenerālmēģinājums pirms pieņemšanas ekspluatācijā. Bez šaubām, šādos lidojumos jāsūta pieredzes bagātākie. Kosmosā ar pirmo "Starliner" devās Berijs Vilmors, kuram šis ir trešais lidojums. Viņš ir viens no tiem, kas piedzīvoja lidojumus vēl ar ASV kosmoplāniem jeb šatliem, kuru ērai gals pienāca 2011. gadā.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv