SKS
Foto: NASA

Zināms, ka 2031. gads būs pēdējais starptautiskās kosmosa stacijas (SKS) dzīvē, un ka to iznīcinās īpaša "SpaceX" raķete, par kuru NASA Īlonam Maskam samaksās gandrīz miljardu, vēsta specializētais portāls "Popular Science" .

NASA apstiprinājusi, ka Īlona Maska privātais uzņēmums saņems 843 miljonus ASV dolāru, lai izstrādātu un uzbūvētu "US Deorbit Vehicle", kas vēsturisko kosmosa staciju novirzīs ugunīgā vienvirziena ceļā atpakaļ uz Zemi pēc tās oficiālās aiziešanas pensijā 2030. gadā.

Lai gan pašlaik nav pieejama papildu informācija par to, kā šāds transportlīdzeklis izskatītos, to vadīs NASA un nodrošinās, ka SKS daļas, kas nesadegs, nonākot Zemes atmosfērā, sabirs attālā Klusā okeāna reģionā, kas pazīstams kā "Point Nemo".

"Izvēlētais "US Deorbit Vehicle" palīdzēs NASA un tās starptautiskajiem partneriem nodrošināt drošu un atbildīgu SKS nonākšanu zemā Zemes orbītā stacijas darbības beigās," sacīja NASA Kosmosa operāciju misijas direktorāta asociētais administrators Kens Boversokss paziņojumā, piebilstot, ka "šis lēmums atbilst arī NASA plāniem par nākotnes komerciālajiem galamērķiem un ļauj turpināt izmantot visuma telpu Zemes tuvumā."

450 tonnas smagā SKS ir lielākais cilvēka radītais objekts, kas jebkad riņķojis ap mūsu planētu. 1984. gadā uzbūvētā stacija prasīja gadu desmitiem ilgu darbu pie tās dizaina, 36 "Space Shuttle" montāžas lidojumus un saskaņotu darbu starp Kanādas, Krievijas, Japānas un Eiropas Savienības kosmosa aģentūrām.

Līdz šim staciju ir apmeklējuši vairāk nekā 270 astronauti no visas pasaules, veicot vairāk nekā 3300 eksperimentu. Šobrīd uz SKS, kas var uzņemt līdz 13 pasažieriem, atrodas septiņi astronauti.

Taču pēc 25 darbības gadiem SKS sāk parādīties novecošanas pazīmes, piemēram, mikroskopiskas korpusa noplūdes un programmatūras kļūmes, lai gan tā ir spējusi darboties dudz ilgāk, nekā sākotnēji plānots.

Pa šo laiku cilvēces attiecības ar kosmosu ir dramatiski mainījušās, arvien vairāk fokusējoties uz privātiem ceļojumiem un komercializāciju. NASA turpina pārraudzīt un plānot tādas misijas kā "Artemis" Mēness izpētes programmu, taču gandrīz visu kosmosa kuģu un raķešu būvniecība ir nodota trešajām pusēm, piemēram, "Blue Origin" un "Boeing", bet tieši "SpaceX" ir kļuvis par aģentūras nākotnes svarīgāko uzņēmumu.

Ļoti svarīgā SKS iznīcināšanas līguma piešķiršana uzņēmumam "SpaceX" iezīmē arī nozīmīgu simbolisku brīdi nozarē. 2008. gadā komerciālo piegādes pakalpojumu līguma ietvaros NASA pirmo reizi piešķīra uzņēmumam "SpaceX" 1,4 miljardus eiro, izglābjot toreizējo Maska kosmosa lidojumu kompāniju no finanšu bedres. Darījums palīdzēja NASA uzsākt jaunu ēru, kurā aģentūra savās misijās arvien vairāk paļāvās uz atkārtoti izmantojamām "SpaceX" raķetēm un transportlīdzekļiem. Kad SKS tiks iznīcināta, NASA plāno novirzīt orbitālās programmas uz partnerībām vairākos komerciālos kosmosa staciju projektos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!