Foto: NASA

Ceļojums kosmosā, kam bija jāilgst vien aptuveni nedēļu, nu tuvojas divu mēnešu atzīmei. Ķibeles, kas vajā "Boeing" izstrādāto kuģi "Starliner", aizvien tiek risinātas, un NASA šobrīd nezina, kad kosmosā neplānoti ilgi "iestrēgušie" astronauti Berijs Vilmors un Sunita Viljamsa varēs droši atgriezties mājās, vēsta raidorganizācija CNN.

Jau iepriekš ziņots, ka "Boeing" astronautu lidojumiem paredzētā kosmosa kuģa "Starliner" projekts sagādājis jau vairākas vilšanās. Sākotnēji bija plānots, ka amerikāņi ar "Boeing" kuģiem uz Starptautisko kosmosa staciju (SKS) varēs doties jau 2017. gadā. Nokavēti termiņi, pēdējā brīdī pamanītas tehniskas problēmas un potenciāli apdraudējumi, piemēram, viegli uzliesmojoši materiāli, kas izmantoti elektroinstalācijā, noveda pie tā, ka pirmais lidojums notika vien pēc septiņiem gadiem.

Un arī to pavadīja likstas. Astronauti gan galā tika veiksmīgi, taču NASA neriskēja sūtīt Vilmoru un Viljamsu atpakaļ plānotajā laikā, iekams nav noskaidrots, kāpēc kapsulā noplūda hēlijs un kas ir par iemeslu tam, ka nestrādāja vairāki kuģa manevrēšanas dzinēji.

Foto: NASA

Turpmākajās nedēļās NASA inženieri intensīvi testēja kļūmainās sistēmas "Starliner" analogā uz Zemes. Vairāk nekā 1000 reizes iedarbinot dzinējus, speciālisti vāca datus un mēģināja saprast, kā "Starliner" dzinēji varētu uzvesties atceļā no SKS un ko darīt, ja tie pēkšņi nedarbojas. Cik drošas ir ārkārtas procedūras dzinēju iedarbināšanai?

Izmēģinājumu laikā inženieri arī atraduši iespējamo cēloni šīm problēmām. Izrādās, ka dzinēju darbināšanas laikā karstuma ietekmē izplešas teflona blīves, tādējādi traucējot propelenta plūsmu, un dzinēji pārtrauc darboties. Savukārt hēlija noplūdes arī saistāmas ar defektīvām blīvēm, kuras varētu būt sabojājušās laika gaitā, tiekot pakļautas propelenta tvaikiem. Ticams, ka tādējādi "Starliner" atkal būs jāpārbūvē, nomainot šīs blīves uz cita materiāla detaļām, kuras propelenta tvaiki tik ātri nedegradē.

Šajā nedēļas nogalē "Boeing" veiks vēl vairākus testus, bet jau tagad zināms, ka sākotnēji plānotais treniņš, astronautiem daļu no atpakaļceļa "Starliner" kuģi vadot manuāli, nenotiks. Visu lidojumu kuģi vadīs automātika. "Manuāla manevrēšana var papildu noslogot dzinējus," lēmumu skaidroja Stīvs Stičs, kurš NASA atbild par astronautu lidojumiem komerciālo partneru būvētos kuģos.

Foto: NASA/Isaac Watson

Pašlaik aģentūra vēl nevar pateikt, cik ilgi Vilmoram un Viljamsai nāksies palikt kosmosa stacijā. Taču, ja lidojums atpakaļ notiks ar šo pašu "Starliner" kuģi, laiks nu jau iet uz beigām. Tas ar SKS ir savienots jau 50 dienas, bet saskaņā ar NASA iepriekš teikto, šis kuģis kosmosā droši var uzturēties maksimums 90 dienas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!