Foto: AFP/Scanpix/LETA

Teleskopam NEOWISE sākumā bija pavisam cits uzdevums. Taču ārpus profesionāļu aprindām tas labāk bija pazīstams ar to, ka ļoti naski spēja pamanīt Zemei tuvos objektus. Tostarp arī komētu ar tādu pašu nosaukumu, kas 2020. gada vasarā priecēja jau daudz plašāku publiku, ne tikai astronomijas entuziastus. Tā bija visai labi saskatāma arī bez optiskām ierīcēm. Taču nu NEOWISE lidaparātam pēdējā stundiņa klāt – tuvākajās dienās NASA to izslēgs, bet šī gada beigās vai nākamā gada sākumā tas sadegs Zemes atmosfērā.

Atrada spožāko galaktiku

Teleskops devās uzdevumā 2009. gadā. Tolaik to nesauca par NEOWISE, bet gan tikai par WISE – no "Wide-Field Infrared Survey Explorer" jeb teleskopa, kas spektra infrasarkanajā diapazonā novēros plašus debesu apgabalus. Līdzīgi kā šobrīd spējīgākais infrasarkanais teleskops – Džeimsa Veba kosmiskais teleskops –, arī WISE priekšrocības bija tādas, ka ar šo ierīci astronomi varēja ielūkoties dziļāk, piemēram, putekļu un gāzu mākoņos un atklāt vairāk, nekā spēj redzamās gaismas diapazonā strādājoši teleskopi.

Kalifornijas Universitātes astronoms Edvards Raits bija viens no galvenajiem WISE zinātniekiem. Kā raksta izdevums "Scientific American", viņš ar kolēģiem jau 1990. gados sprieda, ka nepieciešams infrasarkanās gaismas teleskops.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv