Par spīti tam, ka NASA pārstāvji vēl nesen uzsvēra, – astronauti Sunita Viljamsa un Bačs Vilmors nav iestrēguši kosmosā, ir grūti to nosaukt kā citādi. Plānoto astoņu dienu lidojums ar "Boeing Starliner" kuģi varētu noslēgties vien 2025. gadā, un to šobrīd atzīst arī NASA.
Kaut ir pilnīgi normāli, ka izmēģinājuma lidojumos, kāds bija arī šis "Starliner" pirmais lidojums ar apkalpi uz klāja, ir dažādas ķibeles un neplānoti gadījumi, "Boeing" piedzīvo veselu neveiksmju sēriju. Šis gadījums pavisam noteikti vēl vairāk iedragājis aviobūves giganta kosmosa nodaļas prestižu, raksta "The Guardian".
Kompānijas tēlam nepalīdz gan tas, ka tehnisku problēmu vajātajam "Starliner" pirmais starts aizkavējās par vairākiem gadiem, gan tas, ka uz šo neveiksmju fona var paspīdēt "SpaceX" kuģis "Crew Dragon", kas jau vairākus gadus sekmīgi nogādā ASV un Eiropas astronautus uz Starptautisko kosmosa staciju (SKS) un atpakaļ. Pašreizējās ķibeles ir ļoti laba reklāma "SpaceX" kā uzticamākajam no NASA komerciālajiem partneriem astronautu pārvadājumu jomā.
Jau vēstīts, ka "Starliner" lidojums uz SKS neritēja gludi. Astronauti galā nonāca sveiki un veseli, bet kuģim konstatētās problēmas lika pieņemt lēmumu atkal un atkal pārcelt plānoto atgriešanās datumu. Astronautu drošību liekot kā prioritāti, NASA nebija gatava riskēt. "Boeing" inženieri jau divus mēnešus veic testēšanu, lai atrastu cēloni "Starliner" manevrēšanas dzinēju problēmām.
Pārbaudot tehnisku problēmu skartās sistēmas "Starliner" analogā uz Zemes un vairāk nekā 1000 reizes iedarbinot dzinējus, speciālisti vāca datus un mēģināja saprast, kā "Starliner" dzinēji varētu uzvesties atceļā no SKS un ko darīt, ja tie pēkšņi nedarbojas. Cik drošas ir ārkārtas procedūras dzinēju iedarbināšanai?
Viljamsa un Vilmors treniņos "CST-100 Starliner" simulatorā uz Zemes.
Testēšanā atklājās, ka dzinēju darbināšanas laikā karstuma ietekmē izplešas teflona blīves, tādējādi traucējot propelenta plūsmu, attiecīgi dzinēji darbojušies ar mazāku jaudu. Tāpat testi uzrādīja, ka četri dzinēji pārkarsuši un automātiski izslēgušies. Arī hēlija noplūdes saistāmas ar defektīvām blīvēm, kuras varētu būt sabojājušās laika gaitā, tiekot pakļautas propelenta tvaikiem. Ticams, ka tādējādi "Starliner" atkal būs jāpārbūvē, nomainot šīs blīves uz cita materiāla detaļām, kuras propelenta tvaiki tik ātri nedegradē.
Ja 2. augustā "Boeing" pauda pārliecību, ka astronauti Viljamsa un Vilmors atgriezīsies mājās ar "Starliner", tad 7. augustā NASA pārstāvji par to tik droši vairs nebija. Šobrīd tiek rīkotas sarunas ar "SpaceX" par to, vai septembrī gaidāmajā "Crew Dragon" lidojumā kuģī varētu atstāt divas brīvas vietas Viljamsai un Vilmoram. Tas nozīmētu, ka abi uz Zemes atgrieztos 2025. gada februārī.
"Starliner" arī nevar palikt savienots ar SKS neierobežoti ilgu laiku. Saskaņā ar tehnisko specifikāciju, kuģis var uzturēties kosmosā 90 dienas. Nu jau pārsniegta 60 dienu robeža, tāpēc "Boeing" nav daudz laika, lai problēmu atrisinātu un iedvestu NASA pārliecību, ka abi astronauti ar šo kuģi varēs droši atgriezties mājās. Galīgais lēmums par to, vai Viljamsa un Vilmors lidos mājās ar "Starliner" vai tomēr nāksies izmantot "SpaceX" kuģi, vēl gaidāms.