Lai gan galvenais šīs raidījuma "Zinātne vai muļķības" epizodes fokuss bija uz draudiem no kosmosa, kas dzīvību uz Zemes var iznīcināt, izmantojām iespēju ekspertiem pajautāt arī, kad mēs varētu gūt pirmos drošticamos pierādījumus tam, ka arī ārpus Zemes kaut kas dzīvo vai ir dzīvojis. Abi eksperti bija vienisprātis, ka tam jānotiek visai drīz.

Protams, te nav runa par filmās redzamajiem zaļajiem vai pelēkajiem cilvēciņiem ar neticami sarežģītām tehnoloģijām, kuri šīs tehnoloģijas izmanto, lai nolaupītu zemiešus un veiktu šaušalīgus medicīniskus eksperimentus. Taču kā ar mikroskopisku dzīvību ārpus Zemes tepat, mūsu Saules sistēmā?

"Ja ar dzīvību domājam pierādījumus dzīvībai (nevis zaļos cilvēciņus), varbūt esmu optimists, bet domāju, ka tuvāko 10 gadu laikā tam ir jānotiek. Iespējams, viens no atklājumu avotiem būtu Džeimsa Veba teleskops, varbūt arī ELT – topošais "Extremely Large Telescope". Arī ar patreizējiem teleskopiem, ja mācēs gudri skatīties, varbūt var mēģināt noteikt atmosfēras sastāvu uz citām planētām," spriež Andris Vaivads, Ventspils Augstskolas rektors, kurš vadījis arī Kosmosa un Plazmas nodaļu Stokholmas Karaliskajā Tehnoloģiju institūtā.

Astronomijas entuziasts un specializētā žurnāla "Zvaigžņotā debess" redkolēģijas pārstāvis Raitis Misa norāda, ka pagātnes dzīvības pēdas tuvāk mums visreālāk ir meklēt uz Marsa. "Otra opcija ir Venera. Varbūt ne tik reāla, bet arī opcija, kas nav no svariem nost metama."

Arī Misa uzskata, ka šādam atklājumam jānotiek drīz. "Ja tas notiks, tad drīz. Ja nenotiks, tad nenotiks nekad."

Par Marsa rovera "Perseverance" ievākto paraugu analīzi pagaidām nav pārlieku jāsapriecājas. Lai tos kārtīgi izpētītu, tie jādabū atpakaļ uz Zemes, un šī misija pašlaik nonākusi strupceļā. Misa gan uzskata, ka drošiem pierādījumiem par uz Marsa reiz eksistējušu dzīvību ar to var izrādīties par maz. Daudz labāk būtu uz Marsu nosūtīt zinātniekus ar nepieciešamo aprīkojumu.

Vairāk par citplanētu dzīvības meklējumiem, ar kosmosu saistītām sazvērestības teorijām un draudiem no kosmosa klausies raidījumā "Zinātne vai muļķības" platformās "Spotify", "Apple Podcasts" un citās. Raidījuma video var skatīties "YouTube".

--

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".