Foto: AFP/Scanpix/LETA

ASV Nacionālā Aeronautikas un kosmosa pārvalde (NASA) pirmdien nosūtījusi zondi "Europa Clipper" uz Jupitera pavadoni Eiropu.

Kompānijas "SpaceX" raķete "Falcon Heavy" ar zondi startēja no Kenedija kosmosa centra ASV Floridas štatā. Plānots, ka zonde sasniegs Jupitera pavadoni Eiropu pēc pieciem gadiem un sešiem mēnešiem.

Jupitera pavadoņus pirmo reizi atklāja astronoms Galileo Galilejs pirms vairāk nekā 400 gadiem, taču tie ilgi tika ignorēti kā potenciālie kandidāti dzīvības uzturēšanai. Pašlaik ir zināmi 95 Jupitera pavadoņi.

Tomēr milzīgu šķidra ūdens okeānu atklāšana kilometrus dziļi zem to ledainajām virsmām ir padarījusi Juptera pavadoņus Ganimēdu un Eiropu par galvenajiem kandidātiem, kur varētu būt dzīvība.

"Europa Clipper" nemeklēs pazīmes par ārpuszemes dzīvību, bet, pietuvojoties Eiropai, pētīs, vai pavadonim ir piemēroti apstākļi dzīvības uzturēšanai.

Ja uz pavadoņiem ir dzīvība, zinātnieki uzskata, ka tie varētu būt primitīvi mikrobi, piemēram, baktērijas, kas spēj izdzīvot ekstrēmās vidēs arī uz Zemes.