New Glenn raķete
Foto: AFP/Scanpix/LETA

"Amazon" šefs Džefs Bezoss ir viens no tā dēvētajiem kosmosa baroniem – ultrabagātniekiem, kas lielu daļu savu līdzekļu burtiski uzšauj gaisā jeb iegulda kosmosa industrijā. Līdz šim šajā sacīkstē Īlona Maska "SpaceX" ir neapšaubāms līderis. Bezoss pagaidām vien pārdesmit suborbitālos lidojumos iepriecinājis turīgus kosmosa tūristus, bet orbītā kravu ievadīt spējīgu raķeti viņa kompānija "Blue Origin" vēl nav izmēģinājusi. Janvārī tas varētu mainīties – gandrīz 100 metrus augstā "New Glenn" ir gatava startam, metot izaicinājumu Maska dominancei.

Kaut pilnīgs monopols tas gluži nav, un kravas kosmosā nogādā arī "United Launch Alliance", grūti noliegt "SpaceX" ieguldījumu un dominanci privāto kosmisko lidojumu sektorā. Lai kā kādam varētu nepatikt Īlona Maska ekskursi politikā un regulāra radikālu ideju sludināšana sociālajos tīklos, kur viņam ir plašs sekotāju pulks, tas neatceļ "SpaceX" sasniegumus. Protams, kļūdaini būtu arī to visu padarīt par tikai un vienīgi Maska nopelnu, kā daži viņa fani mēdz darīt. Lai vai kā, "Falcon 9" un "Falcon Heavy" raķetes ir sevi pierādījušas kā uzticamus un drošus darba zirgus, kas orbītā spēj nogādāt kā kravu, tā astronautus. Turklāt kļūstot par pirmajām raķešu sistēmām, kas ir regulāri izmantojamas atkārtoti. Kaut tikai daļēji. No vairāk nekā 400 startiem "Falcon 9" neveiksmes piedzīvoja vien uz rokas pirkstiem skaitāmos gadījumos, kas kosmosa nozarē ir teicams sasniegums.

Taču nu beidzot arī Džefa Bezosa "Blue Origin" ir gatava orbitāliem lidojumiem. Leģendārā amerikāņu astronauta Džona Glena vārdā nosauktā raķete atrodas uz vairākus gadu desmitus neizmantotas starta platformas Floridā un gaida savu pirmo iznācienu. ASV Federālā Aviācijas pārvalde, kuras atbildība arī ir dot vai nedot atļauju kosmiskajiem startiem, izsludinājusi brīdinājumu pilotiem, kas vēsta par iespējamu starta logu laika posmā no 6. līdz 12. janvārim. "Blue Origin" specifisku starta laiku nav izziņojusi. Kā jau ierasts kosmiskos startos (īpaši pirmajos izmēģinājumos), pat mazākais nieks vai rādītāji, kas nav normas robežās, var nozīmēt starta pārcelšanu vai atcelšanu uz ilgāku laiku. Arī laikapstākļiem, tā teikt, jāsadarbojas.

Ja starts būs veiksmīgs, tad "New Glenn" kravnesība aizpildīs nišu starp mazāko "Falcon 9" un smagsvaru "Falcon Heavy". Tā līdz Zemes zemajai orbītai varēs nogādāt 45 tonnas, bet līdz ģeostacionārajai orbītai nepilnas 14 tonnas. Ceļā uz Mēnesi tā varēs nosūtīt līdz 7 tonnām kravas.

Līdzīgi kā "Falcon" saimes raķetes, arī "New Glenn" pirmā pakāpe būs atkārtoti izmantojama un pēc kravas nosūtīšanas kosmosā atgriezīsies, veicot vertikālu piezemēšanos. Izmēģinājuma lidojumā tas notiks uz platformas jūrā.

Bezoss par plāniem radīt orbitālo raķeti paziņoja jau 2016. gadā, pirmo startu plānojot 2020. gadā. Taču nokavēti termiņi kosmosa industrijā ir drīzāk norma, ne kaut kas ārkārtējs. Īpaši ņemot vērā to, ka pa vidu bija arī pandēmijas izraisītie ierobežojumi un traucējumi globālajās piegādes ķēdēs. Kaut "SpaceX" ir vairāk nekā 10 gadus priekšā orbitālajos lidojumos, "Blue Origin" ir visas iespējas ar laiku veiksmīgi konkurēt. Jau šobrīd tā iesaistījusies Pentagona izsludinātā konkursā, ar "SpaceX" un "United Launch Alliance" cīnoties par līgumiem 5,6 miljardu ASV dolāru vērtībā. Tāpat Bezoss savu raķešu floti nodarbinās, laižot orbītā "Kuiper" interneta satelītus. "New Glenn" var būt arī izšķiroša loma Bezosa iecerētās kosmosa stacijas "Orbital Reef" izveidē.

Kravnesībā un sekmīgu startu katalogā ar "Falcon Heavy" Bezosa kompānijas raķete konkurēt nevar. Tāpat tā netur līdzi "SpaceX" megaraķetei "Starship", kas gan pagaidām arī vēl ir izmēģinājumu posmā. Taču zināma priekšrocība salīdzinājumā ar "Falcon" saimes raķetēm "New Glenn" ir – tās kravas nodalījuma diametrs ir par apmēram 2 metriem lielāks nekā "Falcon" raķetēm, ļaujot kosmosā nogādāt izmēros prāvākus pavadoņus un citu kravu.

Taču vispirms tai jāpierāda sevi pirmajos izmēģinājumos. Masks konkurentam vēlējis veiksmi, pie Bezosa ievietotā video ar "New Glenn" dzinēju izmēģinājumu ietvītojot: "Ar dievpalīgu!"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!